
De RAV4, een echte legende voor het Japanse merk, is nu aan zijn zesde generatie toe en is uitsluitend verkrijgbaar met hybride aandrijflijnen.
Het nieuws van Toyota blijft maar komen: na de aankondiging van de nieuwe Corolla Cross en de Lexus ES, herziet de fabrikant ook zijn emblematische RAV4. Deze nieuwe generatie onderscheidt zich door een restyling, maar ook door een duidelijke technologische evolutie, aangezien de SUV uitsluitend verkrijgbaar zal zijn in hybride en oplaadbare hybride versies.
Opnieuw ontworpen



Hoewel de proporties vrijwel ongewijzigd blijven, grijpt Toyota de kans aan om zijn SUV/crossover een cosmetische update te geven. Het design behoudt een robuuste stijl, met een honingraatvormige voorkant. De achterkant is opnieuw ontworpen met een vlakker profiel, wat het compacte uiterlijk van de RAV4 versterkt, ideaal voor zowel off-road escapades als stedelijke ritten.
Net als de Corolla Cross is de RAV4 verkrijgbaar in een GR SPORT-uitvoering, die hem een dynamischere look geeft. Deze uitvoering heeft discrete GR logo’s, rode accenten en exclusieve synthetisch lederen en suède zetels. Technisch beschikt hij over een nieuwe ophanging, waardoor hij stabieler en dynamischer rijdt.
Hybride en PHEV
Wat de aandrijflijnen betreft, is de RAV4 verkrijgbaar als hybride en oplaadbare hybride. De PHEV-versie is uitgerust met een 22,7 kWh batterij, waarmee hij tot 100 km kan rijden in 100% elektrische modus. Een snelle lading via een 50 kW gelijkstroomlader – een zeldzaamheid in deze categorie – brengt de auto in 30 minuten van 10% naar 80%. Met de nieuwe 11 kW AC-lader, die twee keer zo snel is als voorheen, kan de auto in drie uur volledig worden opgeladen.
Dit nieuwe accupakket wordt gecombineerd met een verbeterde voorste motor van 150 kW. Het intelligente vierwielaandrijvingssysteem (AWD-i) ontwikkelt een totaal vermogen van 304 DIN-pk en stuwt de RAV4 in slechts 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u.

Voor het eerst is er een versie met voorwielaandrijving (FWD) beschikbaar voor de plug-in hybride (RAV4 Plug-in Hybrid 270), wat high-performance elektrificatie nog toegankelijker maakt met 268 pk DIN.
In volledig hybride-uitvoering levert de AWD-i (RAV4 Hybrid 220) 191 pk DIN, terwijl de FWD-versie 183 pk DIN levert.
De nieuwe batterij zorgt voor constante prestaties, zelfs in moeilijke omstandigheden, dankzij een geoptimaliseerd koelsysteem. Automatisch thermisch beheer zorgt voor de ideale temperatuur en garandeert efficiëntie en betrouwbaarheid, zelfs bij koud weer.
Technologische update

De RAV4 zet ook een technologische stap voorwaarts. Binnenin heeft hij een nieuw centraal 12,3-inch scherm. Op het gebied van veiligheid profiteert hij van de nieuwste rijhulpsystemen, waarmee hij zijn positie in het innovatieve SUV-segment verder versterkt.
Met deze nieuwe generatie wil Toyota op dezelfde voet doorgaan.
#Auto