Eigenzinnige Bultaco verovert speed pedelec harten

Files en de bijhorende stress vermijden? Meer bewegen en op een gezonde manier het woon-werkverkeer afhaspelen? Het klinkt veel Belgen als muziek in de oren. Elektrische fietsen en bij uitstek speedelecs worden dan ook steeds meer een volwaardig alternatief voor de auto. De Spaanse Bultaco Brinco heeft unieke troeven om pendelaars te overtuigen.

Voor wie vertrouwd is met (sportieve) motoren klinkt de naam Bultaco als een klok. In de jaren ’60 en ’70 maakte het merk vooral faam met tweetakt off-road motoren. Met name in de trial groeide de behendige Bultaco uit tot een legende. Nu is het merk helemaal terug. Nog steeds staat Bultaco synoniem voor technologische innovatie, karakter en een sportief gevoel maar hun producten gooien het over een radicaal andere boeg!

e-MTB met stadsallures

De Bultaco Brinco laat zich het best omschrijven als een sportieve e-bike op steroïden. Al dekt die vlag niet helemaal de lading. Zelf hebben ze het bij Bultaco dan ook over de ‘moto-bike’. Want de Bultaco Brinco combineert het trappen zoals bij een gewone fiets met een onafhankelijk te controleren gashendel. Praktisch gezien valt de Brinco in de categorie van de speed pedelecs waardoor je verplicht bent een helm te dragen, ook een inschrijving en nummerplaat zijn verplicht. De maximale snelheid bedraagt 45 km/u, net zoals voor de andere speed pedelecs.

Hoewel Bultaco op dit moment niet (meer) in competitie aantreedt, is het Brinco DNA robuust, sportief en een tikje exclusief. De Brinco R, de stamvader van de moderne Bultaco familie, is namelijk een niet-gehomologeerde alleskunner die zijn mannetje staat op de ruigste terreinen. Zelfs mountainbikers of motorsporters kunnen hun hartje ophalen met dit high-tech speeltje. Hierdoor onderscheiden de Brinco’s zich door een hoge bouwkwaliteit en dito funfactor. De superperformante Brinco R vormde de inspiratie voor een gamma van vier modellen. Wij richten ons hier op de meest toegankelijke baanversie, de Brinco S.

Pedalen en gas

Eigenlijk is de Brinco door het eigenzinnige technische concept amper te vergelijken met andere speedelecs. Dat geldt overigens niet alleen voor de aandrijving. Voor mijn testrit met de Bultaco Brinco S, de stadsmus van het gamma, geeft Stefan Peetermans van invoerder E-Wheels mee: “In vergelijking met een gewone fiets of andere speed pedelecs zorgt de vering voor een enorm verschil. Je zal merken dat alle oneffenheden worden gladgestreken.” Dat klinkt veelbelovend.

Waar de trapondersteuning van de betere speed pedelecs haast onbewust haar werk doet, vergt de Bultaco Brinco enige aanpassing. Trappen én tegelijk gas geven, dat is immers even wennen. Na een half uurtje heb je het onder de knie. De respons op het gas is zondermeer prima. Het gevoel is dan ook krachtiger dan dat van een klassieke spedelec. Daar staat tegenover dat de Bultaco Brinco S met zijn 42 kg flink zwaarder is dan een gewone fiets en ook wat meer weegt dan andere elektrische fietsen. Vooral bij trage manoeuvres valt dit op. In vergelijking met zelfs de simpelste 50cc scooter is de Bultaco dan weer een pluimgewicht. Op het ‘snelle’ fietsostrade traject Mechelen-Antwerpen loopt de Brinco S dan ook als een trein.”


“Eerlijk gezegd stond ik eerder sceptisch tegenover het concept van de Bultaco Brinco. In de praktijk pakt de hybride configuratie van trappen en gas weliswaar uitstekend uit. Je hebt méér controle dan met eender welke elektrische fiets. Op het moment dat jij dat wil je even Greg Van Avermaet of Chris Froome voelen… Het is een echte kick! Vlot naar je bestemming per fiets zonder badend in het zweet aan te komen, voelt aan als een openbaring. Dat is ook de grondslag van Bultaco’s ‘Rock your Day’ filosofie: een dosis fun voor het dagelijkse leven.”

Range Rover onder de speed pedelecs

De Bultaco Brinco plaatst zichzelf ook buiten categorie als het op zijn rijwielgedeelte aankomt. Als autobestuurder voelt dit erg vertrouwd aan. De vering, 130 mm veerweg voor en 150 mm achteraan, stelt gerust en geeft in combinatie met de krachtige remmen een gevoel van veiligheid. Alsof je met een kleine auto onderweg bent. Niet eens zo’n gekke vergelijking want het stevige frame en het off-road geïnspireerde karakter maken de Brinco tot de Range Rover in zijn categorie. Gezien de vaak erbarmelijke staat van de Vlaamse wegen is dit voorspelbare weggedrag een enorm pluspunt. Zelfs in de striemende regen op mijn tweede testtraject rond Leuven gaf de Bultaco Brinco S geen krimp.

Wat betreft de actieradius geeft de fabrikant respectievelijk 50 kilometer in Sport-modus (de krachtigste configuratie), 75 kilometer in Tour-modus en 100 kilometer in Eco. Op het eerste zicht lijken deze claims vrij realistisch al hangt ook veel af van de rijstijl, hoeveel je trapt en de ervaring van de rijder. De Bultaco Brinco S kan rekenen op een volledige en comfortabele uitrusting. Een comfortabel zadel, multifunctioneel elektronisch dashboard, Schwalbe Apple slick banden, een 750 lumen-sterke koplamp, LED-stoplicht achteraan, lange spatborden, een steun en achteruitkijkspiegel maken het plaatje compleet. De prijs voor al dat fraais bedraagt 6.150 euro, BTW inclusief.

Nieuwe Brinco C: vollediger dan ooit

Tussen de niet-gehomologeerde Brinco R en (de wél gehomologeerde) Brinco RE en de bovengenoemde Brinco S komt Bultaco met de vernieuwde Brinco C op de proppen. Ook de Brinco C is gehomologeerd en combineert de eigenschappen van de Brinco S en zijn extremere broers. Uitgerust met noppenbanden en een iets speelsere look is hij ook de aangewezen speelkameraad voor wie al eens een stukje onverhard meepikt. Als er één Bultaco is die de massa kan aanspreken dan is het wel deze Brinco C. “Tegenover de Brinco R en RE is het zadel lager en wat betreft ergonomie is hij  comfortabeler dan de meer hardcore modellen. Daardoor is hij ook perfect geschikt voor alle leeftijden en types van rijders,” legt Stefan Peetermans uit. De Brinco C is nu beschikbaar in het Bultaco netwerk en kost 5.950 euro.

Meer info vind je hier.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!