
Als we het over elektrische voertuigen hebben, gaat de aandacht vaak naar de actieradius. Maar in de dagelijkse praktijk is het verbruik vaak de bepalende factor. En op dat vlak zijn alle modellen zeker niet gelijk. Bij Ford zetten de Explorer en de Puma Gen-E in op slimme technologie, maar vooral ook op het rijgedrag van de bestuurder om een efficiënte strategie te ontwikkelen.
Slimme platforms, ontworpen voor efficiëntie
Ford heeft het goed begrepen: wie de financiële impact van elektrisch rijden wil beperken, moet vooral het verbruik terugdringen. De Puma Gen-E, de eerste 100% elektrische versie van de populaire compacte SUV, beschikt over een zuinige motor en een geoptimaliseerde batterij. Het resultaat: een WLTP-gehomologeerd verbruik van 13,1 kWh/100 km, een van de beste scores in zijn segment. In de praktijk vertaalt zich dat in tot 523 km rijbereik in de stad en ongeveer 376 km bij gemengd gebruik. Meer dan voldoende dus voor dagelijkse ritten in en rond de stad, zonder stress. En als het toch snel moet gaan, laadt de Puma Gen-E in tien minuten genoeg bij voor 135 km extra rijbereik.


De Ford Explorer kreeg een specifieke afstelling mee. In de Extended Range-variant met achterwielaandrijving belooft hij tot 602 km rijbereik dankzij een 77 kWh-batterij en een gunstig verbruik. De AWD-versie, iets dorstiger maar veelzijdiger, haalt nog altijd 566 km. In beide gevallen kan je snelladen aan 185 kW, waarmee je van 10 naar 80% gaat in minder dan 30 minuten – ideaal voor lange ritten.
De doorslaggevende factor: de bestuurder
Maar zelfs de meest geavanceerde elektrische architectuur kan een onzuinige rijstijl niet compenseren. Hevige acceleraties, hoge snelheden op de snelweg of een krachtige airco-installatie kunnen het verbruik met 20 tot 40% doen stijgen – en dus ook de kost per kilometer. Een simpel voorbeeld: 120 km/u rijden in plaats van 110 km/u op de snelweg verhoogt het verbruik met bijna 15%. Op vakantie, met een volle koffer, fietsen achterop en de airco op volle kracht, wordt het verschil nog groter.
Verbruik en TCO: een directe link die je niet mag onderschatten
Bij het berekenen van de TCO (Total Cost of Ownership) van een elektrische auto speelt het verbruik een veel grotere rol dan je zou denken. In tegenstelling tot bij verbrandingsmotoren – waar de brandstofprijzen stabieler zijn en gewoontes diepgeworteld – kan de kost van elektriciteit sterk variëren, afhankelijk van waar en hoe je oplaadt. Hoe hoger het verbruik, hoe vaker je moet laden – en als dat op publieke snellaadstations gebeurt (die tot drie keer duurder zijn dan thuisladen), loopt de factuur snel op.

Dat is vooral relevant voor professionele gebruikers en veelrijders: een slecht beheerd verbruik kan de maandelijkse gebruikskosten fors doen stijgen en zo het financiële voordeel van elektrisch rijden onderuithalen. Omgekeerd kan een efficiënt en verstandig ingezet voertuig al na enkele duizenden kilometers flink wat besparen. Daarom moet efficiëntie niet louter als een ecologisch criterium worden gezien, maar als een cruciale economische factor in het beheer van een elektrische auto. En net daar maakt Ford het verschil met onder meer de Puma Gen-E, die in peri-urbane context zelfs minder verbruikt dan de officiële WLTP-norm aangeeft.
Verstandig elektrisch rijden: de gewoontes die het verschil maken
Een laag verbruik begint ook bij een aantal eenvoudige, voor iedereen haalbare rijgewoontes. Eerst en vooral: rij vlot en rustig. Vermijd bruusk optrekken, anticipeer op remmomenten en maak gebruik van energieterugwinning. Op de snelweg kan 10 km/u trager rijden al meerdere kWh besparen – wat de autonomie verlengt én de kost per kilometer drukt.
Gelukkig helpen de nieuwste elektrische Fords je hierbij: de intelligente adaptieve cruisecontrol past zich aan op basis van verkeersborden en de rijmodus “Eco” ondersteunt een zuinige rijstijl in het dagelijks verkeer.


Ook het plannen van je ritten wordt eenvoudiger via FordPass-connectiviteit. Daarmee kan je via je smartphone of het ingebouwde systeem laadpunten vinden, de laadstatus volgen en je wagen vooraf conditioneren, zodat je onderweg minder energie verbruikt. Thuis traag laden tijdens daluren blijft sowieso de voordeligste optie tegenover snelladen onderweg.
Ten slotte helpt ook het beperken van gewicht en aerodynamisch nadelige accessoires zoals dakkoffers of fietsenrekken om het energieverbruik te beperken – vooral op langere ritten. Deze reflexen worden snel automatisme, en de impact ervan voel je rechtstreeks in je portefeuille. En als laden onderweg toch nodig blijkt, dan is snelle laadcapaciteit altijd binnen handbereik.
Efficiëntie is het echte luxeproduct
In de race naar steeds grotere actieradiussen vergeten we soms dat een goed beheer van het verbruik de sleutel is tot een geslaagde elektrificatie. Of het nu om economische, ecologische of comfortredenen gaat: kiezen voor een model als de Puma Gen-E of de Explorer is kiezen voor een slimme, duurzame mobiliteitsoplossing. En dat begint vandaag – met een doordachte druk op het gaspedaal.
FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en Ford Belgium.
