Elektrische auto: nu de consument nog

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over de elektrificatie van het wagenpark. Om de door Europa opgelegde CO2-doelstelling te kunnen bereiken, rekent de Vlaamse overheid op een versnelde overstap naar de 100% elektrische wagen. De autoconstructeurs willen een Europese boete vermijden die dreigt als ze de CO2 -norm van 95 gram niet halen. Vandaar de aankondiging van de introductie van een groot aantal op elektriciteit aangedreven wagens, 100% elektrisch of plug-in hybride. Wie echter totaal over het hoofd gezien wordt, is de consument, zo vindt mobiliteitsclub VAB. Daarom heeft VAB de afgelopen maand 4000 automobilisten online bevraagd over hun verwachtingen van elektrisch rijden.

De VAB e-Barometer levert deze conclusies op:

  1. De introductie van de elektrische wagen zal via het bedrijfswagenpark moeten gebeuren. De interesse bij particulieren blijft zeer klein.
  2. De elektrificatie van het wagenpark zal in fases verlopen. De eerste stap wordt de aankoop van een plug-in hybride. Wie nu met een plug-in hybride rijdt, zal voor zijn volgende wagen gemakkelijker voor 100% elektrisch opteren.
  3. We zullen in de eerste plaats thuis en op het werk laden. Woon-werkverkeer lijkt dus het grootste potentieel te hebben. Als we voor een publieke laadpaal opteren, dan is dat om onderweg bij te laden. De publieke laadpaal op wandelafstand van thuis vinden we minder interessant.
  4. Het potentieel van elektrisch rijden is sterk afhankelijk van de woonplaats. De laagste koopkans is voor wie in het centrum van een stad of gemeente woont, omdat de laadfaciliteiten daar beperkt zijn. Wie landelijk woont, zal sneller de stap zetten naar elektrisch rijden, omdat hij vaker thuis kan laden.
  5. Nog slechts 1 op de 5 automobilisten heeft de laadfaciliteiten thuis bekeken. Vaak voldoet de thuisinstallatie niet, vooral in het centrum van een stad of gemeente. VAB adviseert daarom om steeds de laadmogelijkheden grondig te bestuderen vooraleer men kiest voor een 100% elektrische wagen of een plug-in hybride.
  6. De vastgoedsector speelt een belangrijke rol bij de introductie van de elektrische wagen. Omdat we thuis willen laden, moeten nieuwe stedenbouwkundige ontwikkelingen voldoende laadfaciliteiten van bij de start voorzien. De vastgoedsector zal ook de stap moeten zetten naar intelligente laadsystemen.

Wie heeft een elektrisch profiel?

Bij het opstellen van het profiel van de potentiële kopers (zij die hun koopkans hoger dan 70% inschatten) valt op dat leeftijd en woonplaats van minder belang zijn voor de aankoopintentie, maar wel van het laadpotentieel. Enkel bij jongeren van 18 tot 25 jaar en senioren ouder dan 75 jaar is de koopintentie zeer klein. VAB vermoedt dat de kostprijs van een elektrische wagen daarbij doorslaggevend is. Bij de andere leeftijdsgroepen zijn er verwaarloosbare verschillen qua koopintentie. De bestuurders die het meest geneigd zijn om over te stappen naar elektrisch, rijden momenteel op benzine. Bij wie momenteel met een plug-in hybride rijdt, verdubbelt de kans zelfs dat de volgende wagen 100% elektrisch wordt. Zijn/haar jaarlijks aantal afgelegde kilometers is niet te hoog en blijft onder de 30.000 km. Hij/zij beschikt over een bedrijfswagen.

Bedrijfswagenbestuurders: ja, maar …

Zoals bijgaande tabel toont, is het enthousiasme bij de particuliere klant om een elektrische auto te kopen bijzonder laag. Bij de bestuurders van een bedrijfswagen ligt het percentage dat de overstap naar full electric overweegt, wel hoger. Niettemin zijn het ook geen cijfers die een grote trendwijziging aangeven. Wie over een bedrijfswagen beschikt en in de loop van de volgende drie jaar een nieuwe wagen mag kiezen, schat de kans met 1 op de 4 in dat het een plug-in hybride wordt. De kans (tot 70% zekerheid) dat het een 100% elektrische wagen wordt, daalt tot 1 op de 10. Voor wie privé een wagen aanschaft halveert de kans (tot 5%) dat hij voor elektrisch kiest.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!