Renta en Febiac reageren op Plan-Magnette

Het nieuws dat informateur Paul Magnette tegen 2023 alleen nog nulemissie-bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar wil maken, zorgt voor beroering binnen de sector. Renta en Febiac reageren.

Frank Van Gool – Renta: inspraak graag!

Bij Renta stellen ze zich in de eerste plaats vragen bij de vooropgestelde timing: “2023 is te kort, daarom vragen wij uitdrukkelijk om mee te mogen praten over de modaliteiten. Zo mag de rijdende vloot niet getroffen worden, enkel nieuwe voertuigen. Als ook rijdende voertuigen hoger belast worden, treft dit de werkende middenklasse en de werkgevers. Voorts kunnen hybrides een nuttige rol spelen in een overgangsperiode, zeker voor mensen die een laadprobleem hebben, dus laat ons daar een uitzondering voor maken”, zegt algemeen directeur Frank Van Gool.

Infrastructuur en beschikbare modellen

De reden waarom Renta zich vragen stelt bij deze korte timing heeft ook te maken met zowel laadinfrastructuur als beschikbare modellen: “De overheid moet werken aan een verzekering van de elektriciteitsvoorziening. Dat gaat zowel over de infrastructuur van laadpalen als de productie van elektriciteit én het distributienet. Want als we kijken naar de huidige stand van zaken, zijn we zeker niet klaar om op korte termijn een bruuske overgang te maken naar een volledig elektrische bedrijfswagenvloot. Ook is het modelaanbod van full EV’s vandaag nog niet voldoende. We hebben geen glazen bol, dus we weten niet of er in elk segment iets zal beschikbaar zijn tegen dan. Bovendien is de kostprijs momenteel hoger voor EV’s dan voor klassieke wagens. Als dat niet verandert, is dit een kostenpost voor de bedrijven.”

Milieu-impact niet spectaculair

Frank Van Gool stelt ten slotte enkele kanttekeningen bij de vooropgestelde milieuwinst: “20% van de kilometers wordt door bedrijfswagens afgelegd die gemiddeld 2 jaar oud zijn. 80% dus door privéwagens die gemiddeld meer dan 10 jaar oud zijn. Op milieuvlak is de impact dus niet spectaculair.  En dan is er nog het risico dat men met dergelijke maatregel mensen terug in de richting van privéwagens duwt die gemiddeld meer dan 10 jaar oud zijn. Met alle negatieve impactgevolgen op milieuvlak.”

Febiac: hallucinant

Ook bij de federatie van de invoerders reageert men verbolgen op de plannen van Magnette.

Woordvoerder Febiac Joost Kaesemans: “De PS zwaait de plak in zowel de Brusselse als de Waalse regering maar in de regeerakkoorden is geen iota terug te vinden rond laadpalen of elektrische mobiliteit. Maar wel even poneren dat alle bedrijfswagens binnen dit en vier jaar elektrisch moeten zijn. Dat is gewoonweg hallucinant.”

“We erkennen dat bedrijfswagens de ideale toegangspoort zijn om dergelijke technologie sneller in de markt te krijgen. Maar daar staan toch wat eisen tegenover. Probeer als bedrijf maar eens een aanvraag in te dienen in Brussel voor 10 laadpalen en je staat voor een administratieve mallemolen én ellenlange wachttijden. Bovendien is de elektrische auto niet voor alle bestuurders een oplossing. Sommigen rijden beroepshalve veel kilometers en hebben geen tijd om ondertussen twee uur te laden, als ze al een laadpaal vinden. Dit plan slaat met andere woorden nergens op”, besluit Kaesemans.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!