Elektrische deelauto’s als batterij voor de stad: hier gebeurt het al

Elektrische auto’s die op grote schaal worden ingezet als mobiele batterijen, het werd door de automerken vaak als toekomstmuziek verkocht, maar nu wordt het voor het eerst op grote schaal ingezet, bij een deelwagendienst in Utrecht!

Het project heet ‘Utrecht energized’: een unieke samenwerking tussen Renault Group, We Drive Solar, MyWheels en de gemeente Utrecht. Het wagenpark omvat al vijftig exemplaren van Renault 5 E-Tech electric en zal binnenkort worden aangevuld met Renault 4 E-Tech electric, Renault Megane E-Tech electric en Renault Scenic E-Tech electric, in totaal 500 wagens die zijn uitgerust met bidirectionele laadsystemen. Hierdoor kunnen ze functioneren als mobiele energieopslag, die ingezet wordt om het lokale stroomnet te balanceren. Dat is vooral relevant in een context waarin het aanbod van hernieuwbare energie fluctueert en flexibiliteit op netniveau steeds belangrijker wordt.

De technologie achter dit systeem is ontwikkeld binnen de Mobilize-tak van Renault Group. Ze maakt gebruik van het ISO15118-protocol voor bidirectioneel AC-laden, een standaard die toelaat dat voertuigen energie terugvoeren via gewone wisselstroomlaadpunten. Dit verlaagt de drempel voor grootschalige toepassing, aangezien er geen speciale DC-infrastructuur nodig is.

Flexibel energienet

Volgens betrokken partijen kan de vloot van 500 V2G-voertuigen tot 10% van de benodigde netflexibiliteit leveren om de energievoorziening in de regio Utrecht beter af te stemmen op het aanbod van zon en wind. En dat is belangrijk om hernieuwbare energie, die veelal wordt opgewekt wanneer er weinig vraag naar is (overdag) te kunnen gebruiken wanneer de stroomvraag hog is (’s avonds). Het systeem draait op momenten van lage netbelasting energie op in de voertuigen, en levert die tijdens piekverbruik terug.

De dienst wordt gezamenlijk uitgerold door Renault Group, Mobilize, autodeelplatform MyWheels en energiebedrijf We Drive Solar, in samenwerking met de stad Utrecht. De ambitie is om het concept verder op te schalen naar andere steden, zodra de technische en regelgevende randvoorwaarden dit toelaten.

“Om het volledige potentieel van V2G te realiseren, moeten we de bestaande hindernissen wegnemen door de belastingregels en de tarieven voor netwerkgebruik aan te passen, de interoperabiliteit te bevorderen en certificeringsprocessen te vereenvoudigen. Met de juiste harmonisering kan V2G uitgroeien tot een hoeksteen van het netwerk van morgen”, besluit  Jérôme FATON, directeur van Mobilize Energy.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine