Elektrische leasewagens: DIV maakt systematisch “rekenfoutje” van duizenden euro’s

Als het aan de politiek ligt, komt er een versnelde elektrificatie van alle bedrijfswagens in ons land. Een eenvoudige fiscaliteit zou dat parcours allicht een zetje kunnen geven. Maar wat blijkt? Zowel voor de Verkeersbelasting (VB) als de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) worden voor elektrische leasewagens systematisch fouten gemaakt door de fiscus. En het gaat niet om details …

“Dat is inderdaad verwarrend”, zegt Bart Massin van Stroohm. “ Sinds de Vijfde staatshervorming (2001) zijn de gewesten verantwoordelijk geworden voor de jaarlijkse verkeersbelasting (VB) en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Zo heeft elk gewest dit overgenomen tussen 2011(Vlaanderen), 2013 (Wallonië)  en onlangs ook Brussel sinds 1/1/2020.  Er is een kluwen van intergewestelijke akkoorden die uiteindelijk niet tot stand gekomen zijn, waardoor in de praktijk de oude federale regels van toepassing blijven. Dit kan pas nu hervormd worden, omdat Brussel nu de bevoegdheid heeft overgenomen.   Als je denkt deze wetgeving  ergens vlot terug te vinden op een transparante website van de overheid, ben je er aan voor de moeite. Ook Federaal verwijzen ze exclusief naar de regio’s.”

Als  jaarlijkse verkeersbelasting voor elektrische auto’s hanteren verschillende leasingsbedrijven 74,52 euro. Als u echter de simulator gebruikt van bijvoorbeeld de Vlaamse Belastingsdienst, dan prijkt daar het getal van 83,56 euro. Niet echt logisch en een gevolg van de onduidelijke wetgeving.

Opslagcapaciteit batterij vs motorvermogen

Een systematische rekenfout van nog geen 10 euro, het is niet correct maar minder erg dan de fouten die bij de DIV gemaakt worden. Want dan wordt het pas echt kafka. Ga je naar dezelfde calculator op de website van de Vlaamse Belastingsdienst, dan zie je daar voor een geleasde elektrische wagen met een motorvermogen van 200 kW, het astronomische bedrag staan van 4.957 euro s BIV. Aangezien er een uitzondering is voor elektrische wagens, moet dat normaal 61,5 euro zijn.

Bart Massin – Stroohm

Bart Massin: “De DIV heeft één veldje in zijn IT-systeem om de kW van de motor in te geven. Elektrische wagens hebben dikwijls veel vermogen, 200 à 300 kW is geen uitzondering. Men focuste in het verleden altijd op de kW omdat meer vermogen ook synoniem was voor een grotere motor en meer uitstoot, zonder rekening te houden met de komst van elektrische auto’s. Zo komt men gemakkelijk aan bedragen tot 5.000 euro … terwijl er politiek is beslist dat elektrische leasewagens in de laagste schaal dienen te vallen, namelijk 61,50€. Dat probleem bestaat eigenlijk al jaren en werd opgelost met een omweggetje: de kWh van de batterij (nvdr: de opslagcapaciteit) vullen ze vandaag in als kW van het vermogen van de motor. Zolang je niet boven de 100 kWh van de batterij gaat, val je dus sowieso binnen de marge voor de minimale Verkeersbelasting van 61,5 euro (>100kw of 136pk) . Een ambtenaar kijkt wat er op uw gelijkvormigheidsattest staat en dan kopieert hij de kWh (opslagcapaciteit batterij) in het veld van het motorvermogen (kW). Men doet dus bewust een foute manipulatie om een onvolkomenheid in het IT-systeem te omzeilen. De logica zegt dat je je IT-systeem aanpast in plaats van deze kunstgrepen met foute cijfers.”

Tienduizenden euro’s

Stroohm heeft voor leasing bedrijven al voor tienduizenden euro’s gerecupereerd bij de DIV.

“Het is een administratief uitvoerend probleem, geen wetgevend. Want de uitzondering voor elektrische wagens bestaat. Als leasingmaatschappijen die elektrische wagens vroeger inschreven, konden ze die verkeerde BIV altijd terugvorderen. Nu hoor ik van leasingmaatschappijen dat ze alsnog de foute BIV moeten betalen en dat ze het niet meer teruggevorderd krijgen van de DIV. Als de politieke wereld elektrische bedrijfswagens wil aanmoedigen, moeten ze hier dringend iets aan doen. Want dit slaat echt alles. Alles wat men moet doen, is het IT-systeem van de DIV aanpassen”, besluit Bart Massin.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!