
Tussen 2019 en 2023 heeft Tesla een beleid ingevoerd dat ongekend is in de Verenigde Staten: voorkomen dat klanten hun auto terugkopen aan het einde van een leasecontract. Dit werd onthuld door Reuters. Officieel was het doel van deze maatregel om deze auto’s terug te krijgen en te integreren in een toekomstige vloot van robotaxi’s, die een revolutie zou moeten veroorzaken in autonoom stadsvervoer. Destijds beloofde Elon Musk dat er in 2020 meer dan een miljoen robottaxi’s operationeel zouden zijn. Maar vijf jaar later is die belofte nog steeds niet ingelost. De robottaxi’s zijn niet verschenen en de voertuigen die zijn geborgen, zijn verkocht op de tweedehandsmarkt. Voor velen roept deze strategie vragen op: was het een mislukte langetermijnvisie of een slimme commerciële manoeuvre verborgen achter een technologische belofte?
Tesla blokkeert terugkoop van leaseauto’s: een zet gericht op robotaxi’s
Vanaf 2019 verbiedt Tesla zijn Amerikaanse klanten om hun elektrische auto’s – zoals de Model 3 of Model Y – aan het einde van hun leasecontract terug te kopen. Deze beslissing, die ongebruikelijk is in de auto-industrie, wordt gerechtvaardigd door een ambitieus project: het creëren van een netwerk van autonome robottaxi’s, zonder menselijke bestuurder.
Deze keuze was direct gekoppeld aan de strategie van Elon Musk, die een overgang naar 100% autonome mobiliteit aankondigde. Het idee was dat Tesla als bedrijf eigenaar zou blijven van de voertuigen die in dit toekomstige netwerk zouden worden ingezet.
Geen robotaxi’s… maar auto’s met winst verkocht
In werkelijkheid heeft het robottaxiproject het daglicht nog niet gezien. Bij gebrek aan infrastructuur, gunstige regelgeving of kant-en-klare technologie zijn de teruggewonnen auto’s niet omgebouwd tot autonome taxi’s. Uiteindelijk heeft Tesla besloten om ze door te verkopen aan nieuwe klanten. Uiteindelijk heeft Tesla besloten om ze door te verkopen aan nieuwe klanten.
Vóór de wederverkoop kregen sommige modellen betaalde software-updates, zoals het autonome rijsysteem ‘Full Self-Driving’ (FSD) of prestatieverbeteringen. Dankzij deze aanpassingen kon Tesla de waarde van deze voertuigen verhogen en extra marges genereren.
Teleurgestelde klanten, een gevoel van bedrog
Voor de betrokken klanten werd dit beleid vaak als misleidend ervaren. Velen verwachtten dat ze hun auto aan het einde van het contract zouden kunnen terugkopen, zoals gebruikelijk is in de sector. Tesla verhinderde dit echter en verkocht dezelfde auto’s door op de tweedehandsmarkt, soms met extra functies tegen een hogere prijs.
Zelfs als deze praktijk legaal was, zaaide de manier waarop het werd gepresenteerd twijfel. De belofte van een technologische toekomst lijkt niet te zijn ingelost en de commerciële prioriteit van Tesla is voor veel waarnemers duidelijk geworden.
Lees ook:
Een discrete stap terug in 2023
In november 2023 gooide Tesla het roer om: de nieuwe leasecontracten boden klanten opnieuw de mogelijkheid om hun voertuig aan het einde van de leaseperiode terug te kopen. Deze koerswijziging kwam in een minder gunstige context voor Tesla: de prijzen van tweedehands auto’s daalden en de concurrentie op de markt voor elektrische voertuigen nam toe.
Deze verandering in strategie lijkt impliciet te erkennen dat het robotaxiproject deze commerciële beperking niet langer rechtvaardigde.
Robotaxi-test in Austin gepland voor medio 2025
Tesla laat zijn ambities op het gebied van autonome mobiliteit echter niet varen. Een eerste proef met robotaxi’s staat gepland voor eind juni 2025 in Austin, Texas. Er zouden ongeveer tien voertuigen op de weg moeten zijn in een beperkt geografisch gebied, met het doel om dit aantal in de daaropvolgende maanden uit te breiden tot ongeveer 1.000 eenheden.
Dit experiment zal cruciaal zijn om de levensvatbaarheid van het robotaximodel aan te tonen. Tesla zal echter een aantal technologische en wettelijke hindernissen moeten overwinnen.
NHTSA en zorgen over regelgeving
De toekomst van het robotaxiproject hangt deels af van de autoriteiten. De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), de Amerikaanse federale instantie die verantwoordelijk is voor verkeersveiligheid, voert momenteel een onderzoek uit naar het autonome rijsysteem van Tesla. De NHTSA wil bepalen of deze software een risico vormt voor de veiligheid van weggebruikers.
Deze regeldruk kan Tesla’s ambities op het gebied van autonome voertuigen vertragen of zelfs in gevaar brengen, vooral als er beperkingen worden opgelegd of betrouwbaarheidsproblemen worden bevestigd.
Conclusie: tussen gedurfde innovatie en riskante strategie
De stap van Tesla om de aankoop van leaseauto’s te verbieden en ze om te vormen tot robottaxi’s illustreert de visionaire ambitie van het bedrijf… maar ook de huidige beperkingen. Door het ontbreken van tastbare resultaten is de strategie overhelt naar een commerciële in plaats van een technologische logica.
Met robottaxi’s die nog ver weg zijn, zal Tesla nu moeten bewijzen dat zijn beloften van een transportrevolutie niet slechts een marketingtruc waren. De test in Austin zal beslissend zijn – zowel voor de geloofwaardigheid van Tesla als voor de toekomst van autonoom rijden.
#Auto