Enkel bedrijfswagens met nuluitstoot in 2023? Febiac, Renta en Traxio reageren!

Vorige week dienden vijf volksvertegenwoordigers van CD&V een wetsvoorstel in waarmee in 2023 enkel zero-emissievoertuigen fiscaal interessant zullen blijven. Te vroeg, vinden sectorfederaties Febiac, Renta en Traxio.

“Het politieke opbod om de bedrijfswagensector onder druk te zetten om op al te korte termijn over te schakelen op zero-emissie voertuigen, dreigt werknemers en werkgevers op te zadelen met een zware financiële kater”, lezen we in een persbericht dat de organisaties vanmorgen uitstuurden.

“Een werknemer die in 2023 nog met bedrijfswagen met een klassieke motor rijdt, zou volgens dit voorstel tot 4 keer meer belasting betalen dan vandaag (voordeel alle aard)”, weten Febiac, Renta en Traxio. “Zijn werkgever zou een veelvoud van de huidige sociale bijdrage voorgeschoteld krijgen. Daarenboven zou de fiscale aftrekbaarheid tot nul herleid worden. Dat zou honderden euro’s per maand aan extra kosten betekenen.”

Geen glazen bol

De organisaties denken ook dat deze drang tot regelgeving bijzonder veel verwarring bij bedrijven en werknemers veroorzaakt. Bovendien geeft men niet de kans om de effecten van de lopende hervormingen te evalueren.

Febiac, Renta en Traxio, die in België de belangen behartigen van de economische actoren in de markt van de bedrijfswagens, spreken van een overhaast en ondoordacht voorstel dat geen rekening houdt met de huidige technische en financiële stand van zaken op vlak van elektromobiliteit.

“Niemand heeft een glazen bol; we weten niet hoe het aanbod en vooral de kostprijs van zero-emissie voertuigen tegen 2023 geëvolueerd zal zijn.  De realiteit is immers dat vandaag die wagens voor de meeste gebruikersprofielen nog een kostprijs hebben die ver boven die van de klassieke aandrijvingen ligt”, besluit het drietal.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!