Enquête: Fleet houdt autoverkoop op peil in januari

Zoals wij in het artikel over de inschrijvingen van januari al schreven: deze betekenen in januari niet veel, omdat zij vooral een beeld geven van bestellingen die eind vorig jaar gebeurden. De echte indicatoren van het marktvertrouwen zijn de orderboeken van eind januari. De meeste merken zijn (tamelijk) tevreden.

Het is altijd moeilijk – en dat is begrijpelijk – om concrete informatie te krijgen wanneer het om orderboekjes gaat.

Weinig constructeurs zijn geneigd om hun cijfers zomaar bekend te maken. Al zijn er ook uitzonderingen, zoals Mazda, dat zijn verkoopcijfers afgelopen januari met 6% zag stijgen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. “De combinatie van onze virtuele showroom met de live chatsessies op de Mazda-website en de fysieke showroom bij de dealers bleek een doeltreffende oplossing om klanten te bereiken en te overtuigen,” krijgen we te horen.

Objectieven vaak bereikt

Ze vinden het moeilijk om officieel toe te geven, maar nogal wat invoerders waren voorzichtig met hun doelstellingen voor eind januari en hebben deze (grotendeels) naar beneden bijgesteld ten opzichte van januari 2020. En dat is logisch in Coronatijden zonder Autosalon.

Resultaat: niemand wordt teleurgesteld door de cijfers in de Excel-tabellen. Integendeel.

“Wij hebben al onze doelstellingen voor deze maand januari overtroffen”: dit is de zin die we het vaakst mochten noteren. Tenminste, dat is wat we horen bij Volvo en Mercedes-Benz. Deze twee merken, alsook BMW, geven ook nog mee dat een derde van de bestelde voertuigen geëlektrificeerd is.

“We hebben hetzelfde niveau bereikt als vorig jaar,” klinkt het bij Toyota zelfs vol zelfvertrouwen. Dezelfde trend bij BMW, met name dankzij zijn “phygital” salon. Ook bij Ford krijgen we te horen dat ze het beter hebben gedaan dan in januari 2020.

“Bij D’Ieteren zien we dat premium, luxemerken en SUV’s het helemaal niet slecht doen. Skoda doet het ook goed. De volumemerken hebben het iets moeilijker,” wordt ons verteld. Met premium- en luxemerken bedoelen we Audi, Porsche, Lamborghini en Bentley.

“Maar het zou overhaast zijn om conclusies te trekken. De salonvoorwaarden zijn uitgebreid. Het is mogelijk dat de aankopen meer gespreid zullen zijn dan gewoonlijk. De markt kan zelfs beter zijn in de tweede helft van het jaar, wanneer de vaccinatiecampagne verder gevorderd (of voltooid) is.”

Bij Polestar noteert men ook een groei. Het is echter moeilijk om te vergelijken, aangezien de voertuigen van het merk voor het eerst aan het Belgische publiek werden voorgesteld op het autosalon van 2020.

Geen commentaar bij Kia, behalve dat er een stijging van het aantal leads en digitaal verkeer werd genoteerd.

Deelname aan het Salon 2022 of niet?

Was er, ondanks alles, een Autosalon-effect, of niet? Moeilijk te zeggen, want veel merken geven toe dat de vlootklanten tot deze interessante resultaten hebben bijgedragen. “In fleet, en vooral bij de lichte bedrijfsvoertuigen, hebben we het beter gedaan dan vorig jaar,” bevestigen ze bij Renault.

Het lijdt geen twijfel dat het in 2020 waargenomen fenomeen van uitgestelde orders en/of contractverlengingen zich enigszins heeft hersteld.

De particuliere klant lijkt (een beetje) minder vertrouwen te hebben op dit moment. “Hij is voorzichtig, hij wacht”, constateert men bij D’Ieteren (maar niet alleen bij hen). “Is het omdat de Salon niet doorging? Heeft het te maken met de pandemie? Of een beetje van allebei?”

De particulier lijkt voor het ogenblik (iets) minder vertrouwen te hebben. Maar als hij naar een dealer ging, was het duidelijk om te kopen, wordt ons verteld. De keerzijde van dit gestage maar minder drukke verkeer van kopers: dealers lijken niet te worden overweldigd door offertes die uiteindelijk resulteren in een ondertekende bestelbon. “Pas eind maart zullen we kunnen zien of er al dan niet een salon-effect is geweest”, liet een dealer zich ontvallen.

Zullen alle merken deelname aan het Autosalon in  2022 nog nodig en nuttig vinden? Het is een grote ja bij Nissan bijvoorbeeld, waar de maand januari moeilijk was. “We zullen nu niet beslissen, maar het belooft serieuze discussies intern”, zegt Alcomotive, waar de zes merken samen bijna hetzelfde resultaat behaalden als vorig jaar. Voor een nieuw merk als Maxus zou een Autosalon ideaal zijn om de naambekendheid te verhogen. Voor andere merken, waarvoor de resultaten met of zonder autosalon bijna identiek zijn, zal er intern toch een afweging gemaakt worden.

Het is te vroeg om nu al te antwoorden op die vraag. Er zijn voor- en tegenstanders. Maar dat de merken deze uitzonderlijke maand januari zonder Salon zullen evalueren in functie van behaalde targets, dat lijkt alvast buiten kijf te staan.

De tijd zal het dus uitwijzen. Hoe dan ook, niemand heeft waanzinnige prognoses voor 2021 gemaakt. De meeste invoerders voorzien dit jaar een markt tussen 430.000 (hetzelfde niveau als 2020) en 450.000 inschrijvingen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine