Eric Berkhof – Van Mossel Automotive Groep: “De klant bepaalt hoe ons bedrijf ingericht wordt”

Erik Berkhof - Van Mossel Automotive Groep

Eric Berkhof staat aan het hoofd van de Van Mossel Automotive Groep. Dit auto-imperium met Nederlandse roots heeft met J&T Autolease, Westlease en DirectLease ook een Belgische vertakking. Bovendien bewandelt de groep nu ook het overnamepad in het Belgische dealerlandschap met eind vorig jaar de overname van GMAN en Bruyninx. We troffen de topman op zijn stoeterij in het Nederlandse Dinteloord voor een gesprek over doortastend zaken doen in de automobielsector.

Van Mossel Automotive Groep is een verhaal van continue groei met ondertussen tal van overnames. Wat is het plan achter deze strategie?

Wij willen voor Nederland en België – en de strategie voor Nederland is nagenoeg afgerond – zo dicht mogelijk bij de klant zijn. Concreet: in de belangrijkste plaatsen waar een concentratie van klanten is, zijn we aanwezig.  Telkens met een dealerbedrijf, een carrosseriebedrijf en een leasekantoor. Het dealerbedrijf echt in de stad zelf, het carrosseriebedrijf in een iets grotere straal om een dekking te hebben over een grotere regio en het leasebedrijf in een nog grotere straal. Zo kunnen we met onze leasebedrijven zes à zeven grote plaatsen bedienen. We doen dus niet zomaar blind overnames, we kijken niet alleen naar regionale dekking maar ook naar de combinatie van de drie activiteiten.

Erik Berkhof - Van Mossel Automotive Groep

U zegt: we zijn bijna klaar in Nederland. Dus nog niet helemaal?

We hebben nog één grote overname gedaan die in juli wordt bekendgemaakt. Dan zitten we op 90% en dan zijn er nog twee plaatsen waar we actief willen zijn. Maar die ga ik u niet vertellen, want dan gaan ze hogere prijzen aan ons vragen (lacht).

Maar er is ook nog België, u hebt daar onlangs nog twee overnames van dealerbedrijven gedaan. Wat is daar de strategie? Mikt u vooral op kleinere familiale dealerbedrijven waar bijvoorbeeld geen opvolging is?

Nee, zo zou ik het niet stellen. Het hangt ervan af of het bedrijven zijn die binnen onze strategie passen die ik daarnet al aanhaalde. Zo hebben we vorig jaar inderdaad GMAN en Bruyninx overgenomen van Alcopa en dat kan je niet echt kleine bedrijven noemen. Samen vertegenwoordigen ze ruim 20 vestigingen, bijna 350 medewerkers en 10 merken. Maar dat neemt niet weg dat we ook met kleinere dealerbedrijven praten over mogelijke overnames. Wij kijken naar opportuniteiten en ageren dan. Het gaat in België snel met andere buitenlandse overnemers en wij willen daar ook de komende jaren onze rol in spelen.

België is een land met twee taalgemeenschappen, waarop J&T Autolease helemaal afgestemd is. De dealerbedrijven zijn eerder lokaal actief. Is het de bedoeling om die om te tunen naar tweetalige Belgische bedrijven, of is er tegelijk een plan voor expansie in Wallonië?

Toch eerder het tweede. Ik ben me meer aan het verdiepen in mogelijk overnames in Wallonië. We hebben daar trouwens onlangs een mooie opportuniteit aangeboden gekregen. Een expansie in het Franstalige gedeelte van België, daar kijken we dus zeker naar.

Erik Berkhof - Van Mossel Automotive Groep

Wat is de succesformule van de Van Mossel Automotive Groep? Overnames is één zaak, continuïteit en een gezonde groei nog een andere… en dat lijkt bijzonder goed te lukken bij u.

We proberen het familiale karakter te behouden  – we zijn een echt familiebedrijf – en de professionele kant daaraan toe te voegen. Vaak zie je toch dat die twee aspecten niet helemaal op elkaar afgestemd zijn. Daarnaast heb je de drie pijlers die ik daarnet al aanhaalde. Bij die combinatie ga je uit van wat de klant nodig heeft.

Is dat wat ontbreekt in de Belgische markt? Te weinig cohesie tussen activiteiten en diensten die in se toch met elkaar verbonden zijn vanuit klantenstandpunt?

Niet alleen in België hoor, ook in Nederland zie je die fragmentatie. Je hebt de grote dealerbedrijven, de grote leasemaatschappijen en de schadenetwerken maar geen cohesie tussen die verschillende entiteiten. Als Van Mossel Automotive Groep pakken we dat anders aan. We zijn een mobiliteitsaanbieder die kijkt naar het totaalplaatje in functie van de klanten.

Van Mossel Automotive Groep is ondertussen een auto-imperium met een omzetcijfer van 2,5 miljard euro. U bent daarmee groter dan veel nationale invoerders van automerken. Ziet u die schakel op termijn verdwijnen? Want eigenlijk bent u stilaan groot genoeg om rechtstreeks met fabrikanten zaken te doen …

Nee, daar geloof ik niet in. Je hebt de fabrikant, de wholesaler en de retailer. Voor iedereen is echt een rol weggelegd. Wij overhandigen als retailer de sleutel aan de klant en en doen dat in goed overleg met de invoerder.

Niettemin: Van Mossel Automotive Groep blijf maar groeien. Wilt u de grootste zijn?

Die vraag wordt me wel vaker gesteld, vooral in Nederland dan. Het antwoord is duidelijk: nee, maar wel de beste! Zoveel mogelijk geld verdienen is ook geen drijfveer voor mij. Geld is een middel om onze business te doen en uit te bouwen. Mijn belangrijkste ambitie is om mijn strategie van drie pijlers uit te bouwen en daar kwalitatief de beste in te zijn.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!