Erik Swerts (Alphabet): “Het recept van onze sector zal veranderen”

Erik Swerts mag je een vaste waarde noemen in het Belgische leasinglandschap. Hij werkt ondertussen reeds 30 jaar in de sector en klom gestaag op door de rangen bij Alphabet. Sinds 2017 is hij er Managing Director. Een gesprek bij hem thuis over zijn passie voor mobiliteit en wat die in de toekomst zal brengen.

Leasingmaatschappijen maken de transitie naar mobility provider. Is dat niet meer windowdressing en blijft uw kernactiviteit niet het leasen van auto’s?

Natuurlijk is  dat vandaag onze kernactiviteit, maar dat neemt niet weg dat die vraag naar mobiliteitsoplossingen steeds concreter wordt. En wij zullen niet bepalen welke richting dat uitgaat, dat doen onze klanten. We leven voor het eerst in een tijd waarbij de auto niet meer de eerste keuze is voor iedere verplaatsing.

Vroeger was dat een no-brainer. De auto was altijd een goed idee, door de congestie is die shift naar andere oplossingen nu een realiteit geworden. Vandaag worden we voor het eerst geconfronteerd met mensen die zeggen: een bedrijfswagen, nee dank u. Is dat verstorend voor ons traditioneel businessmodel? Uiteraard! Veel bedrijven binnen onze sector zijn zich dus aan het heroriënteren. Wij ook. Die mono-mobiliteit met de auto, dat is voorbij. Wat dan weer niet betekent dat die auto onbelangrijk wordt. Hij zal altijd zijn plaats hebben in de mobiliteitsmix.

Alphabet heeft alternatieven in zijn aanbod zoals o.a. Bikelease, AlphaFlex en AlphaElectric. Is de vraag groot bij de klanten?

De afname is nog relatief beperkt. Technisch kan alles vandaag, maar de mind moet mee. Vandaag gaat dat nog traag, behalve bij de jongere generatie. Die staan daar meer voor open. De uitzondering is Bikelease, daar zien wij wel een forse groei. Anderhalf jaar geleden hadden we er 50 en nu 2500. Dat zijn vooral elektrische fietsen. Eens een nieuwe trend zich doorzet, kan het dus snel gaan.

Ik denk dat Alphabet – of BMW als je het groter bekijkt – alle ingrediënten heeft om morgen succesvol te zijn op die mobiliteitsmarkt. De ingrediënten zijn er, maar je moet het recept aanpassen. We zijn perfect geplaatst met die kennis rond dienstverlening naar bedrijven en hun medewerkers om aan te bieden wat de markt vraagt. Het wordt een verhaal van vallen en opstaan, al zullen we zeker tot een succesvolle format rond multimobiliteit komen, daar twijfel ik niet aan.

We weten dat de normen voor CO2-uitstoot in de toekomst alleen maar strenger worden en dat heeft onvermijdelijk gevolgen op fiscaal vlak. Sommige leasingmaatschappijen zetten daarom vol in op elektrisch en proberen hun klanten daarvan ook te overtuigen. Wat is de strategie van Alphabet?

Wij nemen geen zwart-wit standpunt in. Dat elektrische mobiliteit er moet komen, is evident. Met AlphaElectric bieden we ook een totaaloplossing aan, inclusief laadinfrastructuur. We geloven dus in dat verhaal. Maar tegelijkertijd heeft het nu geen zin om te zeggen: we gaan vol voor volledig elektrisch, omdat je niet weet wat de toekomst brengt. Misschien komt er wel een ultraschone verbrandingsmotor de komende jaren? En als we objectief zijn: die moderne verbrandingsmotoren zijn al milieuvriendelijk.

Onze realiteit vandaag is – en dat is een internationale realiteit – dat we ook rekening moeten houden met het risico van de restwaarde. Daarom sturen wij weg van diesels. Niet omdat ze niet ecologisch zijn, maar omdat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Mede  omdat de diesel gediaboliseerd wordt door de media. Anderzijds sluit ik niet uit dat er een keerpunt komt waarbij die diesel een comeback maakt eens die anti-hype ingehaald is door de realiteit. Namelijk dat benzines meer verbruiken én meer CO2 uitstoten.

In de volgende editie van het magazine FLEET kan u het volledige interview met Erik Swerts lezen. Hier kan u zich gratis abonneren.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!