Europa werkt aan wet om aantal laadpalen te verveelvoudigen

Een van de remmende factoren bij de keuze voor een elektrische wagen is het gebrek aan laadinfrastructuur. Als je mensen richting de EV wil ‘begeleiden’, is er immers meer nodig dan maatregelen die de aanschaf- of leaseprijs van een elektrisch voertuig verlagen. Pas wanneer je ze van hun range anxiety kunt afhelpen met een dicht netwerk van laadpalen, zullen zij een elektrisch alternatief overwegen, is de conclusie die bijvoorbeeld JATO al eerder trok.

Ook het Europees Parlement volgt die redenering nu en wil met een nieuwe maatregel het aantal laadpalen op ons continent op korte tijd verveelvoudigen. De nieuwe regel stelt dat nieuwe of grondig gerenoveerde residentiële gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen uitgerust moeten worden met één fysieke laadpaal en de nodige kabels om een laadpunt op elke parkeerplaats te kunnen installeren. Hetzelfde geldt voor commerciële gebouwen, al zullen zij slechts kabels moeten voorzien voor 20% van hun parkeerplaatsen.

De maatregel ligt in de lijn van wat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vorige maand aankondigde: ook daar willen ze de installatie van laadpalen vergemakkelijken.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!