Europa werkt aan uitstootnormen voor EV’s

Het lijkt een contradictie, maar de Europese Unie werkt aan uitstootnormen voor elektrische voertuigen. En die zijn er weldegelijk. Een EV stoot immers geen CO2 uit aan de uitlaat, maar wel via banden en remmen. En die uitstoot wil de EU verminderen.

De nieuwe Euro 7 uitstootnormen liggen aan de basis van het voornemen van de Europese Unie. Die zou immers niet alleen naar de uitstoot aan de uitlaat kijken, maar ook naar die van banden en remmen. Een uitstoot die gemiddeld gezien hoger ligt bij een elektrisch voertuig, want zij vragen door hun hoger gewicht en hoger koppel meer inspanningen van die twee onderdelen.

De bedoeling van de EU is om kleine deeltjes fijnstof (tot 10 nanometer groot) uit het milieu te halen. Deze microscopische deeltjes komen vaak via het oppervlaktewater en rivieren als microplastics in de voedselketen terecht. Alleen al in Europa komt door deze slijtage een half miljoen ton aan microscopisch kleine deeltjes vrij in het milieu, schatten onderzoekers.

Wat wordt de norm?

De exacte details en normen voor Euro 7 (dat in 2025 in voege zou moeten treden), hebben we nog niet. Hoe de uitstootnormen voor EV’s er daadwerkelijk zullen uitzien en vooral hoe deze gemeten zullen worden, weten we met andere woorden nog niet. En ook niet hoe de constructeurs zich zullen aanpassen aan die normen. De uitstoot van remmen en banden “filteren” is vandaag immers moeilijk. Er bestaan een aantal exemplaren, maar knap of aerodynamisch kan je die nu niet bepaald noemen…

Een fijnstoffilter voor EV-banden.
#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine