Europees akkoord over CO2-reductie personen- en bestelwagens

“Weer een akkoord!! Deze keer over CO2 van auto’s. We bereikten een compromis om de uitstoot van auto’s (met 37,5%) en van bestelwagens (met 31%) te verminderen tegen 2030. Met deze ambitieuze doelstellingen toont Europa eens te meer hoe het klimaatakkoord van Parijs in daden wordt omgezet!” Deze tweet stuurde Eurocommissaris voor Energie en Klimaatactie Miguel Arias Canete gisteravond de wereld in naar aanleiding van het akkoord tussen de onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten.

Daarmee is het uiteindelijke doel minder hoog dan wat het Europees Parlement aanvankelijk voorstelde (-40% bij zowel personen- als bestelwagens), maar wel hoger dan wat de Raad van de Europese Unie (de Ministers van Milieu van de verschillende lidstaten) opperde. Zij mikten op een CO2-reductie van 35% voor personenwagens en 30% voor bestelwagens tegen 2030.

Auto-industrie reageert extreem bezorgd

De autobouwers reageerden al bij monde van ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), de vereniging van autobouwers die actief zijn op het Oude Continent. “Een reductie met 37,5 procent van de CO2-uitstoot tegen 2030 kan dan wel plausibel lijken, het is totaal onrealistisch op basis van waar we vandaag staan”, klinkt het bij Secretaris-Generaal Erik Jonnaert. “Om deze doelstellingen te halen zal het gebruik van elektrische en alternatieve aandrijvingen veel sterker moeten toenemen dan vandaag het geval is.”

De industrie betreurt dan ook dat de doelstelling “enkel door politieke motieven werd ingegeven, zonder rekening te houden met de technologische en socio-economische realiteit.” Daarmee doelt ACEA onder meer op de dure prijs van elektrische auto’s en het gebrek aan oplaadpunten, iets waar de 28 lidstaten volgens de belangengroep dan ook meer in zouden moeten investeren. De doelstellingen zouden ook negatieve gevolgen kunnen hebben voor de meer dan 13 miljoen Europeanen die werken in de autosector.

“Om de negatieve impact van deze structurele verschuiving te verzachten, moeten beleidsmakers met concrete plannen komen om de transitie op een sociaal aanvaardbare manier te verzekeren”, besluit de belangengroep.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!