EV België: “Hernieuwde belastingvoordelen voor hybrides compromitteren Belgische klimaatambities”

Op zondag 2 februari, de dag na de publicatie van de regeringsverklaring in de media, publiceerde EV België, de federatie voor zero-emissie mobiliteit in België, een persbericht. De federatie, voorgezeten door Bart Massin, is verheugd dat de fiscale stimuli voor volledig elektrische voertuigen behouden blijven, maar is zeer bezorgd over de nieuwe fiscale stimuli voor plug-in hybrides (PHEV’s).

“We erkennen de positieve stappen in het akkoord, zoals de stimulans voor sociale leasing van elektrische voertuigen, de vereenvoudiging van laadinfrastructuur in appartementsgebouwen en de tax shift van fossiele brandstoffen naar elektriciteit. Dit zijn belangrijke hefbomen voor de toegankelijkheid en uitrol van e-mobiliteit in België”, lezen we in het persbericht van EV Belgium.

Maar… er is een maar…

Toch kan de verlenging van fiscale voordelen voor PHEV’s tot 2029 niet anders dan een stap achteruit genoemd worden. Het uitgangspunt van de regering — dat een elektrische bedrijfswagen “niet voor iedereen een optie is” — is gebaseerd op verouderde aannames. De markt voor betaalbare elektrische voertuigen groeit snel en België behoort tot de Europese koplopers op het vlak van laadinfrastructuur, zelfs in stedelijke contexten. Dit beleid negeert de realiteit dat BEV’s niet langer enkel een optie zijn voor de “early adopters”, maar een haalbare en efficiënte keuze voor een breed scala aan gebruikers.

“België had momentum”

Voor EV België zal deze beslissing een directe impact hebben op de volksgezondheid en het milieu. “In de praktijk stoten PHEV’s vaak veel meer CO₂ uit dan laboratoriumtests suggereren, tot 100 g/km. Dit is in tegenspraak met de Europese klimaatdoelstellingen waar ook België zich toe verbonden heeft. Bovendien verlengt het onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, in een tijd waarin energieonafhankelijkheid cruciaal is,” stellen ze bij EV België.

EV België is van mening dat de overheid de volgende opties moet overwegen:

  • De fiscale voordelen voor PHEV’s versneld af te bouwen, zodat stimulansen uitsluitend ten goede komen aan zero-emissie voertuigen.
  • Een constructieve dialoog aangaan met de onlangs geraadpleegde politieke besluitvormers om deze kwestie opnieuw op de politieke agenda te plaatsen.
  • Meer nadruk leggen op de maatschappelijke kosten van uitgestelde elektrificatie, waaronder luchtvervuiling, volksgezondheidsproblemen en economische afhankelijkheid.”

En de federatie onder voorzitterschap van Bart Massin concludeert:

“België was in een stroomversnelling geraakt. We waren op de goede weg met een duidelijk stappenplan naar volledige elektrificatie. Dit akkoord zet een onnodige rem op die vooruitgang.”

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine