EV’s blijven duurder dan brandstofwagens… en dat ligt niet alleen aan de batterijen!

Interessant rapport van dataleverancier JATO. Het bedrijf nam het prijsverschil tussen wagens met een traditionele verbrandingsmotor en EV’s onder de loep en wat blijkt: dat blijft al enkele jaren stabiel. En dat ligt niet alleen aan de duurdere grondstoffen…

EV’s breken steeds meer door en overheden draaien stilletjesaan hun incentives voor het kopen van stekkerwagens terug. Denk maar aan de veranderende bijtelling in Nederland, het wegvallen van de BTW-vrijstelling in Noorwegen of premies die uitgefaseerd worden in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. En dat terwijl, zo blijkt uit onderstaande grafiek van JATO, het prijsverschil tussen brandstofwagens en elektrische voertuigen al enkele jaren ongeveer gelijk blijft.

(C) JATO

Uiteraard zorgen de zeldzame materialen in batterijen ervoor dat elektrische wagens duurder zijn, maar er is nog een tweede en dat is de de keuze van de wagens die wij elektrificeren: in Europa wordt vooral gekeken naar (middel)grote SUV’s, de kleinere stadswagens worden minder geëlektrificeerd en op een andere manier dan in bijvoorbeeld China, waar de prijs van EV’s wel onder die van brandstofwagens wist te duiken. In de eerste helft van 2022 bestond bijvoorbeeld 15% van het EV-aanbod in het land uit wagens die omgerekend minder dan 15.000 euro kosten.

(C) JATO

Over SUV’s en stadswagens

De gemiddelde prijs van elektrische SUV’s nadert wel die van hun brandstofequivalent, maar in Europa slaagt men er niet in om instapmodellen te maken die qua prijs competitief zijn met de wagens met verbrandingsmotor. Dat terwijl een elektrische SUV in China gemiddeld 5% goedkoper is dan het zustermodel op benzine of diesel, aldus JATO.

Bij de kleinere wagens ligt het moeilijker. Het A en B-segment samen staan voor 43% van de Europese verkoop, maar net hier blijft het prijsverschil groot. Dit komt enerzijds door de merkfocus op lucratievere SUV’s en anderzijds door onze wensen. Daar waar in China stadswagens beschikbaar zijn met 13 tot 170 km rijbereik, geschikt voor stedelijk gebruik, verwacht de Europese consument een grotere autonomie. We betalen met andere woorden een prijs voor onze – niet altijd gegronde – range anxiety. En dat in een segment dat niet de grootste winstmarges heeft.

Lees ook:

In het volgende FLEET Magazine maken we een analyse van de markt van de kleine stadswagens en hun moeilijke toekomstperspectieven. Klik hier om je gratis te abonneren op ons magazine!

Conclusie

In de hogere segmenten verkleint het prijsverschil tussen elektrische wagens en auto’s met een verbrandingsmotor. De uitdaging ligt dan ook in de lagere segmenten. Want willen we onze emissiedoelstellingen halen, dan is een zo groot mogelijke elektrificatiegraad uiteraard cruciaal. Of die lacune wordt ingevuld door technologische doorbraken van de in Europa reeds actieve constructeurs die de batterijprijs naar beneden halen, een aanpassing van de verwachtingen bij de consument, die vrede neemt met stads-EV’s die daadwerkelijk enkel voor stadsgebruik gebouwd worden en de daarbijhorende lagere range of een opkomst van de Chinese merken die de ideale cocktail van rijbereik en prijs weten serveren, is maar de vraag. Of wordt het de verschuiving van autobezit naar -gebruik die de oplossing vormt? De toekomst zal het uitwijzen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine