Factureren leasemaatschappijen u te veel voor elektrische auto’s?

“Leasingaanbiedingen voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zijn te duur.” Dat stellen lobbyisten van Transport & Environment (T&E) in een nieuw rapport. Is daar wat van aan?

T&E vroeg offertes op bij verschillende leasemaatschappijen in de belangrijkste Europese markten. Deze offertes werden telefonisch en per e-mail aangevraagd. Zonder reactie vertrouwden de T&E-onderzoekers op online offertes.

U zoekt een elektrische auto? Vind ze allemaal in onze FLEET.be EV Overview !

“In Europa zijn leaseaanbiedingen voor BEV’s gemiddeld 57% duurder dan gelijkwaardige benzinemodellen”, aldus T&E. “Een elektrische Peugeot 208 kost bijvoorbeeld ongeveer €574 per maand om te leasen, terwijl de benzine Peugeot 208 voor €371 wordt aangeboden.

Bron: T&E

Leasemaatschappijen brengen klanten doorgaans het verwachte waardeverlies van een voertuig over een bepaalde periode in rekening. De reden dat de leaseprijzen van BEV’s hoger zijn, is dat leasemaatschappijen verwachten dat ze meer waarde zullen verliezen.

Dit is niet langer het geval”, beweren T&E-analisten. “Hogere leaseprijzen voor batterij-elektrische auto’s zijn onterecht. Uit onze analyse van 2,7 miljoen tweedehandsprijzen blijkt dat BEV’s geen hogere ontwaarding hebben dan andere autotypes. De afschrijving van BEV’s in de grootste Europese markten (Duitsland, Frankrijk en het VK) is gelijk aan die van diesel en benzine. In Spanje is er nog steeds een verschil, maar het verschil wordt kleiner.

Klik hier voor het volledige rapport van T&E (in het Engels)

Volgens de milieulobbyisten is de vraag van consumenten naar elektrische auto’s, zowel nieuwe als tweedehands, nog nooit zo groot geweest.

Ze concluderen: “Vandaag worden klanten door leasemaatschappijen te veel aangerekend als ze willen overstappen op een batterij-elektrische auto. Leasemaatschappijen zijn te conservatief bij het vaststellen van hun maandelijkse prijzen. Hun prijzen weerspiegelen de stand van zaken van 5 jaar geleden. Met deze prijsstrategie zijn hun winsten uiteraard hoog en betalen klanten te veel om elektrisch te gaan rijden. Tegelijkertijd ondermijnen ze de overgang naar BEV’s. Gezien hun lage doelstellingen voor batterij-elektrische voertuigen zijn leasemaatschappijen klimaatachterblijvers, geen groene leiders. Tenzij ze hun elektrificatieplannen snel versnellen, zullen we moeite hebben om een tweedehandsmarkt te creëren die BEV’s voor veel meer mensen betaalbaar maakt en zullen we de decarbonisatie van de transportsector verder vertragen.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine