Febelauto legt sterke inzamelcijfers voor, ondanks tegenvallende autoverkoop

febelautoIn 2012 registreerde de vzw Febelauto, het beheersorganisme voor afgedankte voertuigen in België, 160.743 autowrakken. Ten opzichte van 2011 is dat een terugval met slechts 3%. In dat jaar werden 165.204 afgedankte voertuigen ingezameld via de erkende centra. Toch zijn de cijfers gunstig: in 2012 viel immers ook de verkoop van nieuwe voertuigen terug met 15% (bron: DIV en Febiac).

“De meeste afgedankte wagens worden ingeleverd op het moment dat particuliere houders zich een nieuwe auto aanschaffen”, verduidelijkt Catherine Lenaerts, directeur van Febelauto. “Als de verkoop van nieuwe wagens plots daalt, merken wij dat al enkele maanden later in onze inzamelcijfers. Dat we ondanks de sterk gedaalde verkoop van nieuwe wagens toch 160.743 wrakken konden inzamelen, is dus een erg sterk resultaat te noemen.”

Een rij van Brussel tot München

Om het aantal wagens dat in 2012 door Febelauto is ingezameld bevattelijk voor te stellen, volstaat een eenvoudige rekensom. “Als we alle auto’s die we in 2012 inzamelden achter elkaar zouden plaatsen, passen er ongeveer 200 wagens in één kilometer”, legt Catherine uit. “Met alle ingezamelde wrakken zouden we dus een rij van Brussel tot München kunnen vormen.”

Groeimarge

Ondanks de indrukwekkende resultaten, is er nog ruimte voor verbetering. “We hebben berekend dat we momenteel 70% van ons inzamelpotentieel waarmaken”, bevestigt Catherine. “30% procent van de afgedankte voertuigen komt nog niet bij één van onze erkende centra terecht. Om daar verandering in te brengen, zetten we in 2013 onze strijd tegen de oneerlijke concurrentie van illegale centra onverminderd verder. Dat doen we aan de hand van grondige controles en nauwe samenwerkingen met de gewestelijke overheden.”

Sensibilisering

“Daarnaast zetten we ook stevig in op de sensibilisering van particuliere laatste houders”, besluit Catherine. “Zo voerden we onlangs een campagne in technische keuringscentra. We willen de eigenaars van verouderde en defecte wagens – waarbij de reparatiekosten de restwaarde van het voertuig overstijgen – erop wijzen dat onze erkende centra en de verkooppunten de enige wettelijke en milieuvriendelijke opties zijn om een afgedankte wagen in te leveren.”

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto