Febiac over de BSI-cijfers: “Ecoscore is iets eigenaardigs”

Joost Kaesemans

Met de opvallende conclusies uit het BSI-rapport gingen wij ten rade bij Febiac, dat reageerde via woordvoerder Joost Kaesemans. Hij toont zich zeer kritisch voor de door het instituut gebruikte onderzoeksmethode.

“Wij baseren onze stelling dat auto’s van bedrijven een kleinere impact op de luchtkwaliteit hebben dan auto’s van particulieren op basis van twee factoren: de CO2-uitsoot en de Euronorm”, vertelt de woordvoerder. “En aangezien alle nieuwe verkochte auto’s sowieso tot dezelfde Euronorm-categorie behoren, is geen verschil tussen privépersonen en bedrijven.

Dan blijft enkel nog de CO2 over. En daar zien we toch dat de gemiddelde uitstoot van een nieuwe bedrijfsauto lager ligt dan die van een nieuwe auto gekocht door een particulier. Bekijken we niet enkel de nieuwe auto’s maar het gehele park, dan is het beeld nog veel duidelijker, zowel op Euronorm als op CO2-uitstoot hebben auto’s van bedrijven het voordeel aan hun kant.”

De rol van WLTP

Kaesemans trekt dan ook de onderzoeksmethode van het BSI in twijfel: “In de studie wordt gebruik gemaakt van de Ecoscore. Daarin zit iets eigenaardigs: er wordt wél gekeken naar de zogezegde reële NOx-uitstoot, maar niet naar de reële CO2-uitstoot. Dat is een keuze die onderhevig is aan kritiek. Ofwel neem je de homologatiecriteria Euronorm en CO2, ofwel probeer je zo goed mogelijk de situatie in het verkeer te analyseren. Met in dat laatste geval dus niet enkel de ‘reële’ NOx, maar ook de ‘reële’ CO2-uitstoot. En dat zou wel eens verrassende resultaten kunnen opleveren. Het volstaat om enkel al naar het verschil in technisch werkingsprincipe te kijken tussen een benzine- en een dieselmotor om dat te begrijpen.”

Daarbij komt dat de nieuwe WLTP-homologaties volgens Kaesemans de Ecoscore volledig overbodig maken. “Zij vermelden immers de effectief gemeten emissies tijdens de homologatietests die ook effectief in de ecoscore worden gebruikt. Het enige wat ecoscore nu nog extra doet ten opzichte van de combinatie euronorm+CO2, is bij de vervuilende emissies ook nog stikstof en geluidemissies voegen. En ook over dat laatste kan je discussiëren, aangezien het effectieve geluid grotendeels bepaald wordt door wegdeksoort. Nadien wordt een weging gemaakt van 50% CO2 / 40% pollutie / 10% geluid. Wat is dan nog de meerwaarde van de Ecoscore”, vraagt Kaesemans zich af.”

 

Ook Renta sprak zich uit over de cijfers. Hun reactie kan u hier lezen.