Ferrari Elettrica: 1.000 pk, 530 km rijbereik en… een beursval

De eerste elektrische Ferrari is een feit. De Elettrica luidt een nieuw tijdperk in voor de Italiaanse constructeur, zonder daarbij aan prestaties in te boeten. In plaats van een krijsende V12 zorgen vier elektromotoren voor de aandrijving. Samen leveren ze meer dan 1.000 pk en tot 8.000 Nm koppel met de Launch-modus, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en een topsnelheid van 310 km/u.

Volgens Ferrari blijft de Elettrica trouw aan het DNA van het merk: extreem nauwkeurige handling, uitgebalanceerde gewichtsverdeling en directe respons. Elk wiel wordt individueel aangestuurd, wat een ongeziene wendbaarheid en tractie belooft.

122 kWh-batterij, 530 km autonomie

Ferrari Elettrica chassis battery

In de vloer is een skateboard-batterij met een bruto capaciteit van 122 kWh geïntegreerd. De structuur werd volledig in eigen huis ontwikkeld, met 15 modules van telkens 14 cellen. Dankzij de 800-voltarchitectuur kan de Elettrica snelladen tot 350 kW, wat een laadbeurt van 10 tot 80% in minder dan 20 minuten mogelijk maakt.

Ferrari communiceerde nu ook het geschatte rijbereik: ongeveer 530 km (WLTP). Dat plaatst de Elettrica op het niveau van concurrenten als de Porsche Taycan Turbo GT en de Lucid Air Sapphire, al ligt de focus duidelijk op prestaties eerder dan efficiëntie.

Minder enthousiasme op de beurs

De onthulling van de Elettrica ging gepaard met een stevige correctie op de beurs van Milaan. Het Ferrari-aandeel verloor 15% nadat CEO Benedetto Vigna zijn financiële projecties bijstuurde. Analisten vrezen dat de forse investeringen in elektrificatie op korte termijn op de marges zullen wegen.

Toch benadrukt Ferrari dat de winstmarge op de Elettrica vergelijkbaar zal zijn met die van andere topmodellen. De vraag naar exclusieve, high-end elektrische sportwagens groeit, maar blijft volgens de fabrikant voorlopig een niche.

Minder elektrisch dan gepland

Na de beurscorrectie werd ook het strategische plan herzien. Ferrari wilde aanvankelijk tegen 2030 40% van zijn gamma volledig elektrisch aanbieden, maar dat aandeel is gehalveerd. De rest van de line-up blijft bestaan uit hybrides en verbrandingsmotoren.

Met andere woorden: 80% van de toekomstige Ferrari’s blijft benzine drinken – al dan niet met een klein elektrisch duwtje. Een geruststelling voor puristen die nog niet klaar zijn om afscheid te nemen van het iconische motorgeluid uit Maranello.

Wie toch absoluut een emissievrije Ferrari wil, zal wellicht niet te veel klagen. Er wordt namelijk aan een specifiek geluidssysteem gewerkt dat de natuurlijke resonantie van de elektromotoren versterkt. Geen artificiële soundtrack dus, maar “een nieuwe interpretatie van het Ferrari-gevoel”.

Conclusie

Ferrari Elettrica engine

De Ferrari Elettrica combineert innovatie en emotie in een even gewaagde als strategische stap. Met 1.000 pk, 530 km autonomie en snelladen tot 350 kW zet het merk een indrukwekkend technisch statement neer. Toch blijven de Italianen voorzichtig met elektrificatie: men wil vernieuwen zonder de ziel te verliezen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine