De motorfiets blijft voor de meeste mensen een vorm van ontspanning eerder dan een mobiliteitsalternatief. Toch wint deze gemotoriseerde tweewieler het gemakkelijk van onze geliefde auto als antigif voor de congestie. Welke moto’s (en motorscooters) hebben de beste kwaliteiten als dagelijks transportmiddel? Geen volledig marktoverzicht, maar een selectie door de redactie.
Wie zijn wij om te zeggen dat je niet met een straatraket genre Yamaha R1 of superexclusieve Ducati Panigale V4 naar het werk of een businessafspraak kan rijden? Of zelfs relaxed achterover leunend op je Harley-Davidson moet kunnen. Voor dit artikel hebben we echter enkele modellen uitgezocht die toch een aantal specifieke eigenschappen hebben. Comfort, bescherming, veiligheid en voldoende power zijn er alvast enkele van. En natuurlijk ook rijplezier. Ziehier onze selectie!
BMW
We geven de aftrap met een van de meest populaire bikes bij ons op de weg: de nieuwe BMW R1300 GS, die eind vorig jaar werd voorgesteld. In vergelijking met zijn voorganger, de R1250 GS is hij 12 kg lichter. De Boxermotor puurt uit zijn cilinderinhoud van exact 1.300 cm³ een vermogen van 107 kW (145 pk) en ontwikkelt een maximumkoppel van 149 Nm. De compleet hertekende ophanging wordt ondersteund door een rist aan (optionele) technische snufjes die ervoor zorgen dat de R1300GS zich automatisch aanpast aan de belading (elektronische Dynamic Suspension Adjustment of DSA). Dus alleen of met twee, volgepakt of licht beladen, de rijervaring blijft altijd even strak en comfortabel.Voortaan ook standaard vier rijmodi: Enduro, Rain, Road en Eco. De Dynamic Traction Control (DTC) blijft eveneens standaard. Op het vlak van veiligheid blijft de R1300GS een toonaangevende motorfiets. Optioneel kan je kiezen voor de ‘Riding Assistent’, die bestaat uit onderdelen zoals Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW).
De R1300GS heeft een vanafprijs van 20.150 euro BTW inclusief. Dat is een stevig prijskaartje dat nog flink kan oplopen eens je je laat gaan in de (lange) optielijst. Daar staat wel tegenover dat de tweedehands exemplaren heel goed hun waarde behouden.
De Beierse constructeur hangt ook bij de tweewielers de filosofie van “The Power of Choice “aan, zij het dan bij zijn range van elektrische scooters en (nog?) niet bij de motorfietsen. Een opvallende verschijning is de CE04, een elektrische scooter met een 8,9 kWh accu die goed is voor zo’n 130 km range en 42 pk vermogen. Vooral opvallend door zijn design: een lange wielbasis met dito vlak zadel geven hem een futuristische look. Net zoals bij de motoren ook hier verschillende rijmodi: Road, Rain, Eco en Dynamic. Vooral in Ecomodus werkt de regeneratie op volle kracht door automatisch op de motor te remmen. Omdat de batterij laag in het frame zit en de elektromotor net voor de vooras, heeft de CE04 een laag zwaartepunt, wat borg staat voor een heel stabiel weggedrag. Een bijna lege batterij volledig laden aan een gewoon stopcontact duurt ongeveer 4 u en 50 minuten, met de optionele snellader verminder je dat tot 1 u en 40 minuten. Het grootste manco blijft de range: vooral bij veelvuldig snelweggebruik duik je snel onder de 100 km range. De vraag is dus of je daar 12.250 euro (BTW inclusief) wil voor neertellen …
Yamaha
Als je kiest voor een Sport Touring, dan heeft Yamaha met de Tracer 9 GT+ een prima bike in zijn toonzalen staan. Deze 890 cc driecilinder is goed voor 119 pk en die “+” staat voor een pakket rijhulpsystemen. Zo is hij uitgerust met Adapative Cruise Control, ondertussen mainstream bij veel automerken maar bij de moto’s toch eerder iets voor het hogere segment. Yamaha introduceert een nieuw millimetergolfradarsysteem, dat zeer nauwkeurig de afstand tot de voorligger kan meten. Met een knop op de linker stuurhelft kan de bestuurder ervoor kiezen om de afstand tussen één en twee seconden te vergroten, waardoor het systeem reageert op de snelheid van het voertuig voor je. Wanneer de auto voor vertraagt, doet de Yamaha dat ook, en bij versnelling van de voorligger volgt het systeem automatisch. Deze technologie voelt intuïtief aan en biedt aanzienlijk comfort, waardoor vermoeidheid wordt verminderd. Bovendien helpt het systeem bij het veilig inhalen van andere voertuigen: zodra de richtingaanwijzers worden geactiveerd, verhoogt het systeem automatisch de snelheid om het inhalen soepel te laten verlopen.
De Yamaha Tracer 9 GT+ is een zeer comfortabele motorfiets voor de lange afstand: een goede bescherming dankzij het grote windscherm, verschillende rijmodi, een quickshifter en standaard twee zadeltassen. Met zijn prijs van 16.999 € is hij een prima alternatief voor de duurdere BMW R1300 GS die we hierboven bespreken.
Is Vintage meer jouw ding, dan is de Yamaha XSR700 wellicht een goede keuze. Met zijn 689 cc-tweecilinder is hij goed voor een maximaal vermogen van 73,4 pk. Hij ziet er wel retro uit, maar heeft met zijn LED-koplamp, een LCD-display en ABS voldoende hedendaagse technologie aan boord voor een prettige en veilige rit. Windbescherming heb je niet echt, wat hem eerder geschikt maakt voor korte woon-werk ritten en verplaatsingen in de stad. Zijn prijs: 8.299 €.
Tot slot heeft Yamaha ook een sterk aanbod van motorscooters met onder andere de XMAX 300 (6.899 €) en de krachtige TMAX (13.799 €) die prima geschikt zijn voor pendelverkeer.
Honda
Wil je graag de weg op met een legendarische naam, dan is de Honda Africa Twin CRF1100 Adventure Sports de juiste bike voor jou. Het model krijg eind vorig jaar nog een update met tal van wijzigingen.
Vanaf 2024 positioneert Honda de Adventure Sports duidelijker als concurrent voor de BMW R 1300 GS. Een opvallende wijziging is alvast de introductie van een kleiner voorwiel, van 21 inch naar 19 inch. Dit resulteert in betere stuureigenschappen en meer bandenkeuzes, waardoor de Adventure Sports beter stuurt dan voorheen, wat het comfort verhoogt.
De Adventure Sports is uitgerust met een volledig elektronische ophanging, waardoor zowel de voorvork als de achtervering automatisch worden aangepast aan de omstandigheden en rijstijl. De toevoeging van extra kracht in het middenbereik van de tweecilinder (1.084 cc en 103 pk) draagt ook bij aan een soepeler rijgedrag. De nieuwe bovenkuip en windscherm bieden voortaan meer bescherming. Optioneel kan je kiezen voor de DCT-transmissie, waarmee je zowel handmatig als automatisch kan schakelen. Een aanrader voor lange ritten met veel schakelwerk. Handkrampen aan de koppeling behoren daardoor tot het verleden. Prijs: 18.949 €.
Wil je een iets lichtere bike uit de Honda-stal, dan is de al even legendarische Honda XL750 Transalp een goed alternatief. Deze tweecilinder (92 pk) werd eind 2022 onder handen genomen en dat levert een indrukwekkend technologisch plaatje op. Throttle By Wire (TBW) met standaard vier rijmodi, 5-niveaus Honda Selectable Torque Control (HSTC) met geïntegreerde Wheelie Control en 3 niveaus van Engine Braking en Power. De premiumuitvoering omvat een 5-inch kleuren TFT-instrumentendisplay, met Honda Smartphone Voice Control, volledige LED-verlichting, automatische richtingaanwijzeruitschakeling en Emergency Stop Signals (ESS) -technologie. Met zijn prijs van 10.799 € ook een pak prijsgunstiger dan zijn grote Africa Twin broer.
Suzuki
Bij Suzuki zien we twee modellen die het meeste vakjes afvinken voor een comfortabele woon-werk rit. De eerste is de recent vernieuwde GSX-S1000GX, een crossover-model dat sport-toer- en adventure-elementen combineert. Door de motor van de GSX-S1000-serie over te nemen (1-liter viercilinder van152 pk), erft het de krachtige prestaties die vereist zijn voor sportief rijden, terwijl het ook nieuwe technologieën en uitrusting integreert om de toermogelijkheden te verbeteren. De GSX-S1000GX is de eerste motorfiets van Suzuki die is uitgerust met het Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES), dat elektronisch de demping en voorspanning van de vering regelt op basis van de snelheid, wegomstandigheden en veranderingen in houding veroorzaakt door de remmen. Samengevat: een krachtige allrounder met een hoog technologiegehalte! Zijn prijs: 17.599 €.
Een tikkeltje meer “adventure” is dan weer de Suzuki V-Strom 800. Een tweecilinder in lijn met een cilinderinhoud van 776 cc zorgt met zijn 84 pk in combinatie met de quickshifter voor een vloeiende rijervaring. Dankzij het verstelbare windscherm en de rechtop-zithouding een prima keuze voor woon-werkverkeer. Dat hij vederlicht én precies stuurt, verhoogt alleen maar de funfactor. Zijn prijs: 11.299 €.
Kawasaki
Kawasaki kennen we vooral van zijn hypersport-bikes met als nec plus ultra de Ninja H2R. Maar de Japanse constructeur heeft ook een allrounder met adventure-kwaliteiten in zijn gamma: de Versys 1000 S. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt hij aangedreven door een forse viercilinder met een inhoud van 1.043 cc, goed voor een vermogen van 120 pk. Op deze Versys zit je comfortabel rechtop met voldoende windbescherming (verstelbaar windscherm) en tal van opties die het comfort nog verhogen, zoals een quickshifter, een overzichtelijk TFT-scherm met bluetooth connectiviteit, handvatverwarming, cruise control. Ook de rijhulpsystemen zijn up to date. KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System), KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) en de verschillende rijmodi dragen allemaal bij tot een veilige en comfortabele rit. Prijs: vanaf 16.099 €.
Ducati
Natuurlijk kunnen we ook niet om Ducati heen, dat zijn sportieve Multistrada in tal van versies aanbiedt: RS, S Grand Tour, Rally, Pikes Peak. Het kloppende hart van al deze versies is een V4 van 170 pk. Ga je voor de ultieme combinatie tussen comfort op de lange afstand en prestaties, dan is wellicht de Grand Tour de beste keuze. Zo heeft deze versie bijvoorbeeld twee zijkoffers die met elkaar verbonden zijn en meebewegen met elkaar in de bochten. Smooth! Wat electronica betreft, heeft de Multistrada alles aan boord dat je van een hedendaagse tourmoto mag verwachten: verschillende rijmodi, radargestuurde adaptieve cruisecontrole, tractiecontrole, wheelie control, quickshifter, hill hold control en bochten-ABS.
Dat Ducati geen goedkope motoren bouwt, is nauwelijks een geheim. Met de meest basic Multistrada rijd je uit de toonzaal weg voor 20.190 €, voor de Grand Tour tel je 27.990 € neer.
KTM
Zin in iets exclusiefs met een flinke dosis explosiviteit? De KTM 1290 Super Duke GT bedient u op uw wenken. Qua higthech snufjes hoeft hij alvast niet onder te doen voor de concurrenten: de vanzelfsprekende rijhulpsystemen zoals ABS, tractiecontrole, Adaptive Cruise Control en verschillende rijmodi worden aangevuld met razendsnelle electronica die alles met elkaar laat communiceren. In de praktijk zorgt dat zelfs op regenachtige dagen voor een zeker gevoel. Met zijn 1,3 liter V-twin van 175 pk is het een van de meest krachtige moto’s in dit segment. Dankzij het brede stuur kan je deze flink uit de kluiten gewassen allrounder toch behoorlijk sportief in de bochten leggen. Het koppelen wat beu na enkele uren in het zadel? De quickshifter brengt soelaas! Prijs: vanaf 23.199 €.
#Mobiliteit