Fiscaliteit plug-in hybrides: eindelijk duidelijkheid over het “overeenstemmend voertuig”

BMW 330e

In 2020 gaat de nieuwe fiscaliteit voor de bedrijfswagens van start. Een hoofdstuk daarvan is weggelegd voor de plug-in hybrides. En het laatste vraagteken in dat hoofdstuk werd recent weggewerkt: dat van het overeenstemmend voertuig.

Ter herinnering: vanaf 2020 wordt er jacht gemaakt op de “valse plug-in hybride”. Een plug-in die een fiscaal gunstige behandeling wilt, moet een CO2-uitstoot van minder dan 50 g CO2 per km kunnen voorleggen. Daarenboven moet de batterij minstens 0,5 kWh groot zijn per 100 kilo die het voertuig weegt (of 0,45 dankzij de afrondingsregel). Alle info over de fiscale formule voor plug-in hybrides kan je uitgebreid hier nalezen.

Haalt een plug-in hybride die twee voorwaarden niet, dan wordt de CO2-uitstoot van het overeenstemmend voertuig in acht genomen. En daar wringt nu het schoentje: wat is het overeenstemmend voertuig?

De voorwaarden

In het staatsblad staat immers vermeld hoe dat overeenstemmend voertuig bepaald wordt. Het voertuig moet namelijk:

  • rijden op dezelfde brandstof als de PHEV (COC-rubriek 26)
  • van hetzelfde merk zijn (COC-rubriek 0.1)
  • van hetzelfde model zijn (COC-rubriek 0.2.1)
  • hetzelfde koetswerktype hebben (COC-rubriek 38),

Tot slot – het belangrijkste – moet de verhouding tussen zijn vermogen en dat van de PHEV ‘kW overeenstemmend voertuig (COC 27.1) / kW PHEV (COC 27.1)’ het dichtste bij 1 ligt, op voorwaarde dat deze tussen 0,75 en 1,25 ligt.

Modellen waarvan de vermogensverhouding buiten deze vork ligt, kunnen niet als overeenstemmend voertuig worden beschouwd.

Als er meerdere modellen in aanmerking komen als overeenstemmend voertuig, moet het model met de hoogste CO2-waarde genomen worden voor de berekening van het VAA en van de aftrek van de beroepskosten (vanaf 1 januari 2020).

Een voorbeeld

De Range Rover Sport (P400e SE) stoot meer dan 50 gram CO2 per kilometer uit (71 g/km). We zoeken dus het overeenstemmende voertuig onder deze van hetzelfd emerk (LandRover), hetzelfde model (Range Rover Sport), hetzelfde koetswerktype (SUV), en voorzien van een motor die uitsluitend gebruik maakt van dezelfde brandstof (benzine).

Drie andere benzine aangedreven Range Rovers komen in aanmerking: de Range Rover Sport 2.0 Si4 S, de Range Rover Sport 3.0 I6 P400 MHEV HST en de Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged HSE Dynamic. De verhoudingen tussen het vermogen van deze voertuigen, uitgedrukt in kW, en het vermogen van het hybride voertuig, uitgedrukt in kW, zijn 1,00 – 0,75 en 0,57.

Het derde voertuig wordt dus uitgesloten, aangezien zijn ratio niet begrepen is tussen 0,75 en 1,25. Van de overige twee voertuigen zal het overeenstemmende voertuig datgene zijn waarvan de ratio het dichtst de één benadert, namelijk de Range Rover Sport (2.0 Si4 S).

In de plaats van zijn eigen uitstootwaarde die blijkt uit de gegevens van de fabrikant, is het dus de CO2-uitstootwaarde van de Range Rover Sport (2.0 Si4 S) die gebruikt zal worden om het VAA te waarderen en de beroepskosten met betrekking tot de ″valse hybride″ die de Range Rover Sport (P400e SE) is, te bepalen, namelijk 218 in de plaats van 71.

Geen overeenstemmend voertuig?

Indien geen enkel voertuig aan de voorwaarden voldoet, moet de CO2-waarde van de PHEV vermenigvuldigd worden met 2,5 voor de berekening van het VAA en van de aftrek van de beroepskosten (dus vanaf 1 januari 2020).

Telkens er een ‘valse PHEV’ op de markt van de Europese Economische Ruimte (EER) komt, moet de constructeur of zijn officiële invoerder in België:

  • een overeenstemmend voertuig bepalen op het moment van de marktintroductie en aanmelden bij de FOD Financiën, en
  • dit blijft ongewijzigd tijdens de levensduur van de ‘valse PHEV’.

De FOD Financiën heeft gevraagd om de wijze waarop de lijst van overeenstemmende voertuigen kan worden samengesteld en efficiënt up-to-date gehouden, nader uit te werken met FEBIAC.

Ter herinnering, de “valse hybrides” die vóór 1 januari 2018 zijn besteld (bestelformulier of ondertekening van het leasecontract als bewijs), zullen niet worden beïnvloed door deze voorwaarden, die van onze kant (een beetje) complex lijken.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!