FLEET.be Podcast met Bart Massin (Stroohm): “3 of 4% extra jaarlijkse elektriciteitsproductie voor de fleet”

In de laatste FLEET.be Podcast sprak hoofdredacteur Philip De Paepe met Bart Massin, zaakvoerder van Stroohm en vice-voorzitter van EV Belgium. De gelegenheid om min of meer concrete vragen te stellen over het heden en de toekomst van elektrische mobiliteit.

Is een volledig elektrische bedrijfswagenvloot in 2026 haalbaar?

Ja, het is haalbaar, zowel qua laadpalen als qua energie. De extra energie die nodig is voor de vloten betekent een jaarlijkse stijging van de elektriciteitsproductie van slechts 3 of 4% ten opzichte van de huidige situatie. Dit is niet gigantisch. Die kan je bereiken met de huidige installaties. Als we personenauto’s van particulieren, vrachtwagens, enz. toevoegen, hebben we het over een toename van 30 of 40%. En daar zijn we vandaag niet klaar voor, want we discussiëren nog steeds over het al dan niet verlengen van kernenergie, niet over het verhogen van de capaciteit.

Een EV verdiende zijn aankoopprijs altijd terug door de lagere elektriciteitsprijzen. Deze stijgen momenteel echter sneller dan die van benzine of diesel. Is het prijsvoordeel nog altijd aanwezig.

De kosten van elektriciteit en de prijs per 100 km worden maandelijks vergeleken met die van diesel en benzine. Oktober was de eerste maand waarin de verhouding ten gunste van EV daalde tot 20 à 30%. De afgelopen twee jaar bedroeg die immers 40-50% ten voordele van EV. Maar elektrisch rijden is nog steeds goedkoper.

Gaan wij genoeg laadpalen kunnen zetten om de elektrische transitie vlot te laten verlopen?

Normaal wel. Als we tegen 2026 800.000 laadpalen willen, hebben we 1.000 techniekers nodig die daar vanaf 1 januari 2023 aan beginnen. Dat is geen onoverkomelijk aantal. Het is wel moeilijk om deze profielen te vinden, omdat ook andere technische plannen, zoals glasvezelinternet, 5G of windmolenparken tegelijkertijd worden uitgerold.

Hoeveel kost de installatie van een laadpunt?

Een geïnstalleerde en gecertificeerde paal kost ongeveer 1.800 of 2.000 euro per paal, inclusief btw. Op kantoor kan dat 2.000 of 2.500 euro zijn, omdat de bedrading tussen de parkeerplaats en de installatie vaak anders is.

Deze en alle andere antwoorden van Bart Massin ontdekken, kan via onze FLEET.be podcastpagina. Je vindt er ook interviews met Miel Horsten (ALD Automotive) en Gabriel Goffoy (FEBIAC). Uiteraard ontvangen we binnenkort nieuwe gasten in onze studio!

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine