FLEET E-Bike of The Year 2018 by VAB: de 11 kandidaten

Hoewel wielergoden steevast een Belgisch paspoort dragen, ontbreekt het ons land nog steeds aan een fietsreligie die kan wedijveren met die van onze noorderburen. De jaarlijkse fietsbarometer van mobiliteitsorganisatie VAB laat niettemin een kentering optekenen in onze dagelijkse woon-werktrajecten, nu alsmaar meer bedrijfswagenbestuurders hun stalen kooi willen inruilen voor een stalen ros: een hippe e-bike. Eind februari stuurde FLEET zijn grootste flandrien naar het Sven Nys Cycling Center in Tremelo, waar VAB samen met Effective Media de allereerste FLEET e-Bike of the Year verkoos.

De wielergoden zijn ons op vrijdagochtend 24 februari duidelijk niet al te gunstig gezind, want terwijl de fietsbarometer van VAB naar ongekende hoogtes schiet, lijkt de onze wel vastgevroren… op -3 graden Celsius. Bij een temperatuur waarin de doorsnee filerijder op de (zowat dagelijks vastgevroren) E40 zichzelf en zijn achterwerk gelukkig prijst dat hij uiteindelijk toch die zetelverwarming heeft aangevinkt op de optielijst, verzamelen zo’n 20 doorwinterde fietsers uit de fiets- en leasingwereld op het Sven Nys Cycling Center in Tremelo om er samen met VAB de allereerste FLEET E-Bike of the Year te verkiezen.

“Winter of niet, VAB gelooft rotsvast in het potentieel van e-bikes binnen een bredere mobiliteitscontext”, zo verwelkomde B2B-Manager Koen Snoeys de juryleden aan het begin van de testdag. Een overtuiging die ze bij VAB bovendien weten te staven met harde cijfers: 44 procent van de nieuwe generatie elektrische fietsers is in de afgelopen drie jaar overgestapt van de auto op de fiets voor woon-werkverkeer. Vooral de klassieke e-bike met trapondersteuning tot 25 km/u blijft de markt domineren, al komen ook de speed pedelecs (die tot 45 km/u halen) sterk opzetten – zeker nu gebruikers sinds kort ook recht hebben op een fietsvergoeding voor hun dagelijkse pendeltrajecten.

“Om die opmars te ondersteunen, is het onze taak als mobiliteitsvereniging om nog meer bedrijven aan te sporen om e-bikes op te nemen in hun cafetariaplannen en comodale mobiliteitsoplossingen aan te reiken”, gaat Snoeys verder. “Daarom verkiezen we op 29 maart niet alleen onze vierde Bike of the Year, maar ook een eerste FLEET e-Bike of the Year. De bedrijfswereld heeft namelijk heel andere behoeftes en verwachtingen dan een particuliere klant: ze zijn het gewend om, net als bij een operationele leasing, volledig ontzorgd te worden op vlak van onderhoud, reparaties en administratie.”

En laat de fietssector net op dat vlak nog een hele weg te gaan hebben…

Sector mist volwaardige fleetaanpak

Tijdens de testdag op 24 februari mocht de vakjury – ondergetekende incluis – de elf deelnemende e-bikes (tot 25 km/u) testrijden en quoteren op vlak van design, rijcomfort, stabiliteit, autonomie, veiligheid, etc. Naast de praktijktest kregen de juryleden ook de resultaten van een door VAB afgenomen fleetenquête voorgeschoteld, daarin werd gepeild naar de fleetpolitiek en de serviceniveaus van de verschillende fietsconstructeurs.

Werkt de constructeur met een forfaitair tarief voor regulier onderhoud? Wordt er gewerkt met buy back-contracten? Stelt de fabrikant een vervangfiets ter beschikking, en zo ja, binnen welke termijn? Het zijn allemaal zaken waar een fleet manager veel waarde aan hecht, maar waar de sector (nog) niet altijd een pasklare oplossing voor blijkt te hebben. Die realiteit geldt overigens niet alleen voor de buitenlandse fabrikanten, ook bij ‘onze’ Belgische fietsmerken blijkt er op dat vlak nog marge voor verbetering.

Onderlinge kwaliteitsverschillen

Een andere vaststelling is dat de technologie an sich daarentegen stilaan op punt staat: daar waar sommige fietsen – veelal met voorwielmotor – enkele jaren geleden nog voor nukkige en zelfs gevaarlijke reacties zorgden, merken we nu dat quasi alle elf deelnemers over een goed afgestelde en natuurlijk aanvoelende middenmotorarchitectuur beschikken. Op vlak van stijfheid, gebruiksgemak en autonomie liggen de kaarten naar ons aanvoelen nog veel verder uiteen, een gevoel dat ook bevestigd werd door de objectieve duurtests van de professionele fietsjury (de redactie van de gespecialiseerde uitgeverij Oversize, nvdr). De uiteindelijke winnaar wordt bekendgemaakt op 29 maart tijdens een officiële awarduitreiking op de hoofdzetel van VAB in Zwijndrecht.

De 11 kandidaten

Delphi E-Deliver
Gazelle Vento C7 HMB
Giant Explore E+1
Haibike Sduro Trekking 6,0
Kalkhoff Berleen – Advance G10
Kettler Traveller E Gold pro
Oxford Box 11
Thompson Fuse 2018
Trek LM2+
Velo de Ville AEB800 Belt
Venturelli S-motive Sport
Winroa Sinus IX11 Urban

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!