FLEET gaat de elektrische challenge aan

Het magazine FLEET heeft een lange traditie van lange duur testen. Je leert dan ook meer over een voertuig tijdens een langere periode dan tijdens een snelle test. En deze keer hebben we een primeur: voor het eerst gaan we zes maanden lang elektrisch rijden met de Nissan LEAF e+.

Van autonomiestress tot de laadpalenjungle

Elektrisch rijden is voor de consument – en ook voor de fleetrijder – vandaag nog steeds geen evidentie. De trend is stijgend maar veel bestuurders twijfelen nog omwille van autonomiestress en de weinig overzichtelijke markt van de laadpalen en laadpassen vormen ook een extra drempel. Net daarom willen we deze test doen: om door onze praktijkervaringen antwoorden te geven op veel vragen. Hoe groot is de autonomie nu echt? Wat heb je nodig om thuis te laden? Hoe snel kan je thuis, op het werk en publiek laden? Wat verbruikt zo’n elektrische auto? heeft temperatuur een invloed op de batterijen? Hoeveel laadpassen of apps heb ik nodig? Kan ik wel op vakantie met een elektrische auto? Vragen genoeg dus en we zullen niet wachten tot het einde van de test om antwoorden te geven want u kan hier en in het magazine FLEET regelmatig updates verwachten over onze ervaringen.

Nissan LEAF e+: 62 kWh en 385 km autonomie

De nieuwe Nissan LEAF e+ heeft een batterijpack van 62 kWh en dat geeft hem een theoretisch rijbereik van 385 km (WLTP). Hij heeft ook een sterkere elektrische motor dan de “gewone” 40 kWh versie (autonomie: 270 km). Deze laatste is goed voor 150 pk aan vermogen, terwijl de e+ 217 pk aan boord heeft.

Prijs en uitrusting

De Nissan Leaf 40 kWh kan je kopen vanaf 36.540 euro, voor de e+ die wij testen betaal je minstens 45.000 euro. Dat is dan wel meteen een N-Connecta, want de versie met 62 kWh is niet verkrijgbaar in de Acenta-basisconfiguratie. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer 17-duimsvelgen, de Intelligent Around View Monitor, de CHAdeMo-snellaadaansluiting tot 100 kW, verwarmde stoelen en led-koplampen. De semi-autonome ProPilot-functies staat nog steeds in de optielijst, tenzij je voor de Tekna-topruitrusting kiest. De Nissan Leaf e+ kan ook uitpakken met een volledig herwerkte multimediamodule, met een display van 8 inch, met een nieuw navigatiesysteem en met extra connectiviteitsfuncties. 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!