FLEET Manager of the Year 2019: de vier andere genomineerden zijn …

FLEET Manager of the Year 2019 Genomineerden

U hebt het ongetwijfeld al gelezen op onze website: Marc Fumagalli werd uitgeroepen tot FLEET Manager of the Year 2019. Maar wie waren de vier andere genomineerden die hij versloeg? Wij laten dit kwartet ook even aan het woord.

 

Gert Debruyn (Volkswagen)

Indien ik fleetowner was, dan zou ik …

Ik zou mijn park vergroenen en de CO2-uitstoot verlagen, maar dan op een meer beredeneerde manier dan vandaag. Nu maakt men veelal de switch naar benzinemotoren, die leuk en performant zijn, maar een hogere CO2-uitstoot hebben dan diesels. Daarbij komt dat hoe meer je op benzine rijdt, hoe duurder het wordt, door het hogere verbruik van die motoren.

FLEET Manager of the Year 2019 Gert Debruyn VolkswagenDe nieuwe formule voor aftrekbaarheid die in 2020 in voege treedt, daar denk ik het volgende over …

Die zal een invloed hebben op de aftrekbaarheid, meer dan NEDC 2.0. Bedrijven hebben wel het voordeel dat de vennootschapsbelasting gaat dalen, dus voor hen is dat een vestzak-broekzakoperatie. Ik hoop alleen maar dat de bedrijven niet alleen het voordeel gaan gebruiken en de aftrekbaarheid zien als argument om te downsizen. Anderzijds is het wel een extra aanspoorpunt om over te schakelen op elektrische wagens.

Indien ik Eerste Minister werd, dan zou ik …

Door eerlijk en transparant te zijn kan je er veel aan doen om je land in een positieve drive te krijgen. Ik zou er alles aan doen om de bevolking te verrijken en wil vergroenen, onder meer via zonnepanelen, maar dan zonder subsidies. Iemand die initiatief neemt, zal immers altijd vooruit gaan.

Vandaag Fleet Manager zijn, dat is …

De leukste job ter wereld. Zo leuk dat je nooit naar huis wilt. Human touch is belangrijk. Je moet mensen echt kennen, aanvaarden en aanvaard worden. Je moet dan ook elke dag investeren in het leren kennen van mensen en het onderhouden van contacten.

 

Bij het begin van de campagne voor FLEET Manager of the Year hadden we al een gesprek met Gert. Dat kan je hier herbekijken.

 

Roeland Vriens (Ford)

Indien ik fleetowner was, dan zou ik …

Afwachten en diversifiëren. Ik zou zeker niet halsoverkop alle diesels buitengooien en volledig overschakelen naar elektrisch of benzine, want zeker voor meer-rijders is diesel nog altijd een zinnig verhaal. Ik zou ook diversifiëren op vlak van looptijden, mobiliteitsoplossingen en aandrijvingen. Vervolgens zou ik alles heel goed in kaart zetten zodat ik binnen twee jaar flexibel zou kunnen overschakelen.

FLEET Manager of the Year 2019 Roeland Vriens FordDe nieuwe formule voor aftrekbaarheid die in 2020 in voege treedt, daar denk ik het volgende over …

Het is veel beter. Afstappen van een formule in trappen en meer kijken naar de realiteit, de individuele wagen, is perfect. We moeten wel opletten dat we de fleet markt niet remmen. Dus ik denk wel dat we nar de coëfficiënt moeten kijken zodat de fiscale aftrek niet keldert.

Indien ik Eerste Minister werd, dan zou ik …

Ik besef dat we binnen de fleetsector met een grote opportuniteit zitten. Korte looptijden, snelle rotatie en wagens worden nadien aangeboden op consumentenmarkt. Dat is de ideale grond om de dingen te veranderen. Wat heb je daar voor nodig? Een stabiel fiscaliteitsplan van minstens tien jaar om het vertrouwen te winnen en een slimme kilometerheffing in plaats van taksen op bezit.

Vandaag Fleet Manager zijn, dat is …

Super boeiend. Producten veranderen, de markt verandert en stakeholders veranderen. Het is leuk dat we vanuit de sector de kans krijgen om verantwoordelijkheid op te nemen en een adviserende rol kunnen opnemen om iets te veranderen aan de toekomst in België (of misschien een klein stukje in de wereld).

 

Bij het begin van de campagne voor FLEET Manager of the Year hadden we al een gesprek met Roeland. Dat kan je hier herbekijken.

 

Alain Peers (Volvo)

Indien ik Eerste Minister werd, dan zou ik …

Dan zou ik meteen de aangepaste wetgeving over de ‘fake hybrids’ afschaffen. Het is een belachelijke uitvinding die enkel in België mogelijk is. Alle omringende landen steunen net het plug-in hybride verhaal. Wij werken het tegen. Ik begrijp dat niet. Daarenboven is plug-in hybride gebruik een ideale leerschool voor de mensen om finaal over te stappen naar full elektrische wagens.

FLEET Manager of the Year 2019 Alain Peers VolvoVandaag Fleet Manager zijn, dat is …

Dat is hard werken, veel plezier maken en hopen dat je een mooi design kunt aanbieden aan je klanten, gekoppeld aan de juiste motorisaties en CO2.

Indien ik fleetowner was, dan zou ik …

Dan zou ik enkel Volvo bestellen. We kunnen mooie wagens aanbieden, met de juiste motoren, een goede CO2 en daarnaast – onder dezelfde noemer van Volvo – kunnen we ook graafmachines, vrachtwagens en bussen aanbieden. Voor elk wat wils.

De nieuwe formule voor aftrekbaarheid die in 2020 in voege treedt, daar denk ik het volgende over …

De fiscale aftrekbaarheid zal wijzigen. Voor ons als constructeur is dat nu eenmaal een goede regel. Waarom? Op vandaag is het heel moeilijk om duidelijk te maken aan onze headquarters waarom we juist die 105 gram of 115 gram moeten behalen. Eén gram verschil heeft een serieuze impact voor het bedrijf. In die optiek zou het veel eenvoudiger zijn om dat effect uit te vlakken.

 

Bij het begin van de campagne voor FLEET Manager of the Year hadden we al een gesprek met Alain. Dat kan je hier herbekijken.

 

Anne Steuns (PSA)

Mocht ik vandaag vlootbeheerder zijn, dan zou ik…

Dan zou ik mijn wagenpark analyseren en het zo goed mogelijk aanpassen aan de huidige omstandigheden rond fiscaliteit en mobiliteit.

FLEET Manager of the Year 2019 Alain Peers VolvoDe formules rond aftrekbaarheid die in 2020 van kracht worden, zijn volgens mij…

Het zal een beetje afhangen van de uitkomst van de verkiezingen in mei van 2019. Als deze formules gehanteerd worden in combinatie met de WLTP-waarden, dan zal dit een grote impact hebben op de kosten van de vloot en uiteraard ook op de car policies. Het vlootbeheer zou er dan wel eens totaal anders kunnen uitzien. Ik denk dan vooral aan downsizing en downgrading. Als de wagenparkbeheerders vast wil houden aan voertuigen van hetzelfde niveau, dan zal het budget stevig moeten opgetrokken worden.

Mocht ik de premier zijn van dit land, dan zou ik…

Er alles aan doen om duidelijk te zijn over politiek, fiscaliteit en mobiliteit. Het gebrek aan duidelijkheid zorgt voor heel wat onzekerheid bij de ondernemingen, en dat kan nooit goed zijn. Bovendien zou ik er dan voor kiezen om de NEDC 2.0-waarden te gebruiken als basis voor de autofiscaliteit.

Het beroep van Fleet Manager is…

Een spannend beroep met heel wat uitdagingen. Het komt erop neer om mee te zijn met de steeds wijzigende trends in België en in Europa. Het is aan ons om deze trends om te zetten in functie van de behoeften van onze klanten.

Bij het begin van de campagne voor FLEET Manager of the Year hadden we al een gesprek met Anne. Dat kan je hier herbekijken.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!