FLEET Manager of the Year 2025: wie zijn de 4 andere genomineerden?

U hebt het zonder twijfel al gelezen: Bart Van Rossen is de nieuwe FLEET Manager of the Year. Hieronder vindt u de andere Fleet Managers die de top vijf compleet maken!

Marc  Fumagalli – Renault/Dacia

Wat is de belangrijkste uitdaging voor de vlootbeheerders in 2025?

“Sinds de Covid-crisis zijn de mobiliteitsbehoeften van de medewerkers in bedrijven sterk geëvolueerd. De grootste uitdaging voor een fleetowner is dan ook rekening houden met alle mobiliteitsbehoeften die vandaag beschikbaar zijn en zo het beste mobiliteitsplan te ontwikkelen dat beantwoordt aan de behoeften van alle werknemers.”

Indien u geen fleetmanager was, wat zou u dan wel zijn?

“Dan zou ik wellicht sportjournalist zijn. Ik kan me dat voorstellen wanneer ik bijvoorbeeld naar Formule 1 kijk, voetbalwedstrijden op het WK of Roland Garros of Wimbledon. Dat trok me ook aan tijdens het einde van mijn studies. Uiteindelijk is het fleet manager bij Renault geworden, wat zeker minstens even leuk is!

Als je iets aan de bedrijfswagenfiscaliteit kon veranderen, wat zou dat zijn?

“Ik zou daar helemaal niets aan veranderen! De bedrijfswagenfiscaliteit werd de afgelopen jaren al fors veranderd. Ik denk dat we vooral dankbaar mogen zijn dat er nu stabiliteit is. Laat ons dat vooral zo houden!”

Wat zijn de obstakels die nog uit de weg moeten worden geruimd voordat elektrisch rijden volledig kan doorbreken?

Dat hangt ervan af of we het hebben over een particuliere of professionele klant. Voor particuliere klanten is het duidelijk dat de prijs van elektrische voertuigen hoog blijft, ook al omvat ons gamma de R5 electric en de Dacia Spring, die betaalbaarder zijn, en er zijn geen belastingvoordelen zoals voor professionele klanten. Voor een professionele klant die nog steeds in een voertuig met verbrandingsmotor rijdt, is er een echt gebrek aan begrip voor wat elektrisch rijden echt inhoudt. Ze maken zich zorgen over de actieradius, die volgens hen onvoldoende is, en over het netwerk van oplaadinfrastructuur, dat zichnochtans  goed ontwikkelt, hoewel sommige regio’s nog steeds slecht bediend worden. Voor deze klanten is het belangrijk om hen een elektrisch voertuig te laten uitproberen, zodat ze hun eigen ervaring kunnen opdoen.”

Wat vind je van de terugkeer van het Autosalon?

“Uitstekend nieuws! We zijn blij dat het Salon terugkomt en we zullen er zijn met onze 4 merken: Renault, Dacia, Alpine en Mobilize. Het Autosalon is nog steeds een showcase waar fabrikanten nieuwe modellen, conceptauto’s en nieuwe technologieën kunnen onthullen. Het Autosalon is ook het “feest van de automobiel” en trekt duizenden mensen aan, van particuliere klanten die komen voor een gezinsuitstapje tot professionele klanten. Wij kijken er alvast naar uit!”

Jean-François Mailleux – KIA

Zijn EV’s en restwaardes tegenstrijdige begrippen?

“Het is een logisch duo in de wereld van de automobiel en zeker in fleet. De leasingbedrijven en korte termijn verhuurders zijn daar experts in. Vandaag huren we ook al heel wat andere zaken: IT maar ook fietsen. Ook daar moeten restwaardes berekend worden. Het is dus aan de verhuurders om dit op een professionele manier te doen. Het ene gaat niet zonder het andere, het maakt deel uit van hun job.”

Wat is jouw belangrijkste troef als fleet manager?

“Vandaag fleet manager zijn in een wereld die constant verandert, betekent zichzelf dagelijks in vraag stellen. Weinig dagen zijn dan ook ‘standaard’. Samen met het team spelen ik dagelijks in op de behoeften van de klanten. Het spreekt voor zich dat de producten waarmee je naar de markt kan daar een grote rol in spelen.”

Over producten gesproken: EV6, EV9 en vorig jaar de EV3 die erbij kwam. Tevreden met je full elektrische line-up?

“Vanzelfsprekend. De EV3 wordt een sterk wapen voor ons, zowel in de particuliere als de bedrijfswagenmarkt. Twee batterijopties met een autonomie van 436 of 605 km, laden aan 13,6 km/minuut, slimme recuperatietechnologie die het verbruik drukt. De EV3 is ook een technologisch hoogstaand voertuig met vehicle-to-load technologie, geïntegreerde ChatGPT, In-Car payment om bijvoorbeeld een parkeerplaats te betalen zonder het voertuig te verlaten. En vooral: ook een heel ruime wagen dankzij zin volledig elektrische architectuur. Maar daar stopt onze ambitie niet. Tegen 2026 zullen we 11 full EV’s in gamma hebben en tegen 2027 maar liefst 15. Nog veel om naar uit te kijken dus bij ons.”

Welke obstakels moeten nog weggewerkt worden om elektrisch rijden volledig te laten doorbreken?

“Al zeker via een communicatie via de media die realistisch en concreet is. Dus niet de focus leggen op voorbeelden die vooral lezers moeten aantrekken, maar de werkelijkheid soms geweld aandoen. We hebben al heel wat antwoorden, ik verwijs graag naar de EV3, waar we het daarnet over hadden. Autonomie is echt geen probleem meer. Maar ik nodig vooral iedereen uit om een proefrit te maken met een EV. Wanneer je dit doet, volgt de aanpassing zeer snel en hebben niet veel mensen zin om terug te veranderen.”

Alain Peers – BMW/MINI

Sommige autoconstructeurs schroeven hun elektrificatietargets terug. Een goed of slecht idee?

“Persoonlijk vind ik dat geen goed idee om minder ambitieus te zijn. Bij BMW en MINI blijven we sowieso op koers qua elektrificatie. Ik ben wel van mening dat er zo’n groot mogelijk aanbod moet zijn zodat de mensen een ruime keuze hebben. Niet alleen bij ons maar ook bij andere merken. Het is belangrijk dat ze het signaal krijgen vanuit de automotive wereld dat er verder gewerkt wordt aan het full elektrisch verhaal. Voor mij is het heel belangrijk om zowel de particuliere als de businessklanten te kunnen overtuigen.”

Wat is de belangrijkste uitdaging voor de vlootbeheerders in 2025?

“Een oplossing zoeken voor de laadmogelijkheden. De openbare laadinfrastructuur wordt vrij snel uitgerold, dus daar zie ik niet meteen een probleem. De meeste vragen van onze klanten gaan nog steeds over de mogelijkheden voor thuisladen bij de medewerkers. Zeker voor mensen die in een rijwoning of een appartement wonen, daar worden oplossingen voor gevraagd. Rond dat vraagstuk krijgen we nog veel vragen van de fleetowners.”

Als je iets aan de bedrijfswagenfiscaliteit kon veranderen, wat zou dat zijn?

“Ik denk dat we een heel duidelijk signaal hebben ontvangen van de regering, waarbij er eerst naar de lange termijn wordt gekeken. De reglementering zoals die nu ingevoerd werd, is duidelijk. Klare taal vanuit de overheid. Dat lijkt me heel duidelijk om het vertrouwen te winnen van de bedrijven. Er bestaat geen twijfel meer over dat ze naar full elektrische voertuigen overschakelen. Ik vind dat eigenlijk een perfect parcours. In het verleden is dat wel eens anders geweest, waarbij we om de haverklap werden geconfronteerd met fiscale veranderingen rond de bedrijfswagen. Nu kunnen we eindelijk naar de toekomst kijken met een stabiele regelgeving. Het wordt ook gepromoot met fiscale aftrekbaarheid en dergelijke. In mijn ogen moet er dus liefst niets veranderen. Als de overheid iets goed doet, zeggen we het ook! (lacht)”

De nieuwigheden waren het afgelopen jaar nauwelijks bij te houden bij MINI en BMW. Wat mogen we nog verwachten in 2025?

“2024 was inderdaad een belangrijk jaar wat betreft nieuwigheden bij beide merken. Met de MINI John Cooper Works Electric en MINI John Cooper Works Aceman zetten we succesvol elektrische performance modellen in de markt. En dan was er ook de nieuwe BMW 1 Reeks en de X3, twee belangrijke modellen voor het fleetsegment. Ook 2025 kondigt zich mooi aan met de aankondiging van een BMW X model op het Neue Klasse platform. Voorts is het uitkijken naar de  BMW 2 Gran Coupé en de MINI Cabrio. Wat verder in de toekomst zeer spannend nieuws bij ons. De iX5 Hydrogen, waarvan de afgelopen jaren een pilootvloot rondreed, zal in 2028 in productie gaan. Daarmee blijven we trouw aan ons principe van ‘Technology Openness’ voor de vergroening van ons gamma.”

Kaat Van Severen – Astara

Welke obstakels moeten nog weggewerkt worden om elektrisch rijden volledig te laten doorbreken?

“Er zijn een aantal obstakels die nog moeten worden weggewerkt, waarbij ik in de eerste plaats aan de laadinfrastructuur denk. Of vooral in Wallonië toch. Ik merk toch bij heel wat collega’s dat ze het niet gemakkelijk hebben om hun wagen daar op te laden. Daarnaast moeten we kijken naar een betaalbare wagen in iedere klasse, zeker bij de particulieren is dat belangrijk. Een grote elektrische familiewagen is vandaag nog niet voor ieder gezin financieel haalbaar. Dat blijft een grote hap uit het budget.”

Als ik geen fleet manager was, dan zou ik …

“Dan zou ik jullie waarschijnlijk ontvangen in een mooie bed & breakfast in het zonnige Spanje met een huisgemaakte sangria!”

Zijn EV’s en restwaardes tegenstrijdige begrippen?

“Leasemaatschappijen hebben de afgelopen jaren een restwaarde moeten plakken op de eerste EV’s zonder dat ze een historiek over hadden. Ze hebben op dat vlak dus een risico genomen. Vandaag komen die eerste wagens terug omdat ze einde contract zijn. De tweedehandsmarkt voor EV’s is ook niet zoals verwacht, dus is het logisch dat de restwaardes worden aangepast. Mensen vergeten wel eens hoe snel die elektrische transitie de afgelopen jaren gegaan is. Als industrie mogen we daar eigenlijk best trots op zijn. Maar iedere transitie kent zijn groeipijnen. Op termijn heb ik er echter wel het nodige vertrouwen in dat het goedkomt.”

Naar welke nieuwe modellen mogen de klanten dit jaar uitkijken bij de verschillende merken die je vertegenwoordigt?

“Bij Hyundai hebben we twee belangrijke nieuwkomers. De Inster is een compacte elektrische EV inhet A-segment met toch een grote 49 kWh batterij die goed is voor een autonomie van 370 km. Helemaal aan het andere uiteinde van het EV-gamma stellen we de Ioniq 9 voor, onze grootste EV tot nu toe. Met zijn 110 kWh batterij en autonomie van 620 km een benchmark in de markt. Bij MG krijgen we binnenkort de nieuwe ZS EV in het gamma en ook de HS PHEV. Bij Maxus kijken we uit naar de eTerron 9. Dat is na de T90 EV onze tweede full electric pick-up. Ook hier een indrukwekkende technische fiche: een batterij van 102 kWh, goed voor een rijbereik van 430 km, 272 pk aan vermogen, luchtvering, een laadvermogen van 650 kg en een trekvermogen van 3,5 ton. Het voertuig is ook uitgerust met vehicle-to-load technologie. Ideaal voor de professionele gebruikers die zo altijd een gigantische powerbank ter beschikking hebben.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine