FLEET Manager of the Year: dit zijn de vier andere eindlaureaten!

Met Claire D’Haese hebben we dit jaar – eindelijk – voor het eerst een vrouw die verkozen werd tot FLEET Manager of the Year. Daarmee wordt een trend bevestigd, want de afgelopen jaren kwamen de dames steeds meer op het voorplan in de top. Samen met Kaat Van Severen (Astara) waren ze dit jaar met twee bij de eindlaureaten. De top vijf wordt vervolledigd door …

Kaat Van Severen – Astara

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

Misschien een evident antwoord, maar vandaag geven wij onze klanten vooral de tip om zich (verder) voor te bereiden op de elektrificatie van hun wagenpark. We werken al twee jaar volop op de toelichting van TCO en op het goed bepalen van rijprofielen. In die beide aspecten speelt elektrificatie een steeds belangrijker rol. En het begint vaak bij heel eenvoudige, maar belangrijke tips: informeer je bestuurders, laat ze testrijden zodat ze kennismaken met elektrisch rijden. Onbekend is nog al te vaak onterecht onbemind. 

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

Zeker wel. Plug-in hybrids zijn met name ideaal voor mensen die met het elektrisch rijbereik hun dagelijkse woon-werkverkeer kunnen dekken, maar daarbuiten vaak lange(re) afstanden rijden. En bedenk maar: tot 60 km elektrisch woon-werkverkeer, en op lange uitstap in weekends en vakanties. Voor héél veel gebruikers past dat precies in hun verplaatsingsprofiel.  Gezien de lage CO2’s van PHEV’s zullen deze ook optimaal kunnen genieten van het “Grandfathering” principe mbt de fiscaliteit.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

2021 was het jaar zonder enige zekerheid. Alles veranderde, zowat elke twee weken. Wel of geen thuiswerk, wel of geen events, wel of niet klanten zien, wel of geen zakenlunch enzovoort. Dat afwisseling boeiend is, staat buiten kijf. Maar ik zou in 2022 die afwisseling toch liever zien komen uit de inhoud van mijn fantastische job, dan uit het kader waarbinnen ik hem kan/mag uitoefenen. Zelfs Kaat Van Severen kijkt uit naar wat rustig vaarwater… Wie had het ooit durven denken? Wat betreft Alcomotive, is er ook nog nieuws. Vanaf dit jaar kent u ons onder de naam Astara.

Alain Peers – BMW

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

In eerste instantie kijken we uiteraard naar de huidige stand van zaken in het wagenpark van de klant. Is er reeds een switch naar PHEV of BEV? Soms merken we bij de klanten dat ze plots onmiddellijk naar BEV wensen over te schakelen terwijl dit op vandaag nog helemaal niet noodzakelijk is. Tot midden 2023 is het fiscaal nog steeds heel interessant om PHEV’s aan te schaffen en vanaf 2023 zal er een nog groter aanbod van BEV’s zijn, waardoor de keuze veel eenvoudiger zal zijn. Vandaag staan we werkelijk op een scharnierpunt dat dankzij de goeie planning en communicatie van onze overheid een voldoende lange termijn beleid weergeeft en er zo voor zorgt dat ieder bedrijf zich op een degelijke manier kan voorbereiden qua car policy en laadinfrastructuur.

Wat is uw mening over de degressiviteit van het fiscale voordeel voor EV’s na 2026?

Ergens was deze degressiviteit voor de EV’s vanaf 2026 wel te verwachten. Er is uiteraard de betrachting van de overheid om de vloten over te brengen naar PHEV/BEV met een voordeligere fiscaliteit t.o.v. de traditionele ICE verbrandingsmotoren maar eenmaal deze EV helemaal ingeburgerd is, lijkt het me dan ook logisch dat die opnieuw de klassiekere degressiviteit volgt om dit betaalbaar te houden naar de toekomst toe.

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Alle fleetklanten stellen zich vandaag de vraag hoe de overheid ervoor zal zorgen dat alle elektrische wagens zullen opgeladen worden bij de bestuurders thuis. Op de bedrijfssite is het relatief eenvoudig om de laadinfrastructuur uit te werken maar bij de bestuurders die in de stad of in een appartement wonen brengt dit al heel wat meer bezorgdheden teweeg voor de werkgever.

Roeland Vriens – Volvo

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

Bij Volvo bewandelen we al een tijd de weg naar elektrificatie. De tips naar onze klanten zijn dan eigenlijk ook niet zo veel verschillend tov 2 jaar geleden. Ze zijn misschien enkel wat dwingender geworden. Bij een overstap naar elektrificatie is de begeleiding van de gebruikers het allerbelangrijkste. Hoe gebruik ik een PHEV, wanneer laad ik met een BEV, wanneer laad ik niet met een BEV (kostprijs) en hoe bereid ik mijn route voor? Een goede begeleiding van de bestuurder is echt primordiaal om die omzetting bewust en enthousiast te kunnen maken. En we zijn dan ook trots dat onze retailers die begeleiding als specialisten ook echt waar maken.

Hoe pakt u de  latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?

We hebben daar een heel bewuste keuze gemaakt. De keuze van transparantie en duidelijkheid voor onze klanten. We hebben geopteerd om onze prijslijsten aan te passen en daarin de zaken op te nemen die leverbaar zijn. Dit resulteerde in meer wijzigingen in het aanbod, maar wel met een duidelijke boodschap aan onze klanten. Dat heeft er zeker toe geleid dat de impact bij Volvo eerder beperkt is. Beter dan een volledige prijslijst met een aantal zaken die zeer laat of niet geleverd kunnen worden. Uiteraard is het onmogelijk om daarin elk risico uit te sluiten, maar we streven naar een absolute transparantie naar onze klanten en prospecten.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022? (niet noodzakelijk auto-gerelateerd)

Op professioneel gebied zeker geen moeilijk vraag. Hoe in 2021 de puzzel mooi samenviel en onze Volvo XC40 tot meest succesvolle wagen in België werd gekroond. Een pracht van een wagen die alle waarden van Volvo perfect belichaamt, geassembleerd in België met een powertrain zonder diesel, maar wel met een PHEV en volledig elektrische variant. Hoe de Volvo retailers tijdens een moeilijke periode alles in het teken stellen van de klant en iedereen merkoverschrijdend begeleiden in die weg naar elektrificatie. Een weg die we al een tijd bewust bewandelen en waar onze retailers de echte specialisten zijn in de markt. En 2022? Ook simpel .. hoe we die weg verder samen bewandelen met de nieuwe C40 en de komst van weer een extra volledig elektrisch model.

Stef Holemans – Toyota

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

Er verandert zeer veel vanaf 2026 met een overgangsperiode vanaf midden 2023. Het grote voordeel is dat dit nu al vaststaat en dat bedrijven daar dus naartoe kunnen werken.

Het is dan ook meer en meer belangrijk te kijken naar het type bestuurder om beslissingen te maken en om zeker TCO vergelijkingen te maken. EV ja, maar niet voor iedereen. Ook HEV’s en PHEV’s kunnen zeker hun rol blijven spelen en zijn in de overgangsperiode een fantastische technologie om diesels en benzine voertuigen te vervangen. Ze zijn volgens onze TCO berekeningen trouwens zeker nog even voordelig of zelfs voordeliger dan EV’s tot en met eind 2024.

Tip is dus: neem vooral je tijd om gebaseerd op een grondige bestuurdersanalyse en TCO calculaties de juiste beslissingen te maken. Ondertussen kan je al beginnen met het investeren in laadinfrastructuur.

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

Na 2023 zeker wel. Vergeet niet dat in 23 en 24 de aftrekbaarheid van een PHEV op 100% blijft, in 25 zakt naar 75%, in 26 naar 50% en in 27 naar 25%. Een PHEV aangekocht op 1 juli 2023 met een contract van 4 jaar is dus nog voor gemiddeld 72% fiscaal aftrekbaar. Dit kan door zijn lagere aankoopkost tov een EV in hetzelfde segment in TCO nog altijd voordeliger zijn. En dit zonder laadinfrastructuur en zonder zijn of haar gewoontes al te veel te moeten aanpassen. Deze vergelijking gaat trouwens ook op voor onze HEV’s die nog goedkoper zijn in aankoop dan een EV en PHEV.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

Toch wel de verkiezing tot FMOTY. Dit was echt een erkenning (en herkenning) voor Toyota/Lexus en het werk van een paar jaren van mijn team en mezelf om deze mooie merken terug op de fleetkaart te krijgen. Ik hoop dat 2022 een zo normaal jaar mogelijk wordt en dit niet enkel voor de automotive sector maar voor alle sectoren. Vooral de evenementensector en horeca.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine