FLEET Mobility Manager of the Year 2019: Piet Vandendriessche en Annelies Vermeire – Deloitte Belgium (VIDEO)

Bij Deloitte Belgium hebben ze een missie: hun CO2-uitstoot tegen 2021 met 25% verminderen. En om dat ambitieuze objectief te bereiken, kiest het audit- en consultingbedrijf voor een doorgedreven en goed doordachte totaalaanpak. Het mobiliteitsplan dat daar deel van uitmaakt, is niet anti-auto, maar een vergroening van de vloot en het aanmoedigen van alternatieve mobiliteit zijn wel de speerpunten om het autogebruik van de medewerkers met 10% te verminderen. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat niet alleen nadenkt over de mobiliteit van zijn medewerkers maar ook écht stappen onderneemt om iets te veranderen. Een verdiende Fleet Mobility Manager of the Year dus!

En die Fleet Mobility Manager of the Year-award wordt dit jaar toegekend aan twee personen: CEO Piet Vandendriessche en Annelies Vermeire, Fleet and Mobility Manager bij Deloitte België. Samen vormen zij de drijvende kracht achter het mobiliteitsplan.

Duurzaamheidsbeleid

Met ons duurzaamheidsbeleid hebben we in 2017 het engagement genomen om onze CO2-emissie tegen 2021 met 25% te reduceren. Onze CO2-uitstoot bestaat uit drie delen: een kleine 10% gebouwen, 22% is business travel (vliegtuig) en de overige 68% ligt aan het gebruik van de auto”, steekt Piet Vandendriessche van wal.

FMMOY 2019 DeloitteElk van die drie veroorzakers van CO2 werd ondertussen aangepakt.

Piet Vandendriessche: “Zo verhuisden wij twee jaar geleden naar Gateway, een nieuw kantoor gelegen op de luchthaven. Het CO2-verbruik van Gateway ligt maar liefst 40% lager dan de vier voormalige gebouwen die Deloitte betrok. Dankzij de ligging bij de luchthaven is Gateway ook uitstekend ontsloten via het openbaar vervoer. Zo zijn er rechtstreekse treinen naar Brussel, Leuven, Antwerpen en Gent en rijden er dagelijks meer dan 600 bussen af en aan. Verder is het kantoor voorzien van fietsparkings, laadstations voor e-cars en pool-wagens. Ook andere initiatieven helpen. Business travel naar hoofdsteden in de nabijheid, zoals Londen, Parijs en Amsterdam, gebeuren alleen nog met het openbaar vervoer. En vliegtuigreizen proberen we te verminderen door bijvoorbeeld meer teleconferenties.”

En dan is er met de auto natuurlijk nog de hoofdbrok …

10% minder kilometers

Deloitte heeft als doel zijn 4.000 medewerkers 10% minder kilometers te laten rijden met de wagen. Momenteel heeft zowat 3.000 van die medewerkers een bedrijfswagen. Het mobiliteitsplan is niet tegen de auto, maar het gebruik ervan wil men wel terugdringen. Met het engagement om 10% minder kilometers te rijden, wil de organisatie bijdragen aan het verminderen van files. Een Belg verliest gemiddeld meer dan een werkweek per jaar in de file, zo toonde de Global City Mobility Index van Deloitte aan. De verkeersellende leidt naar schatting tot 4 à 8 miljard euro economische schade.

Piet Vandendriessche: “Deloitte wil haar rol als duurzame speler in de maatschappij opnemen, en neemt daarom het initiatief tot een multimodaal mobiliteitsplan. We willen niet afwachten tot het beleidskader en de infrastructuur in België zijn aangepast aan de verkeersrealiteit van vandaag. Daarom moedigen we met dit plan onze medewerkers aan om voor elke situatie stil te staan bij welk vervoersmiddel het beste aansluit bij zijn/haar individuele noden. Zij erkennen het probleem van de mobiliteit, maken er deel van uit maar hebben een klein duwtje nodig om deel van de oplossing te worden. Wij hebben ook veel jonge mensen in dienst – we trekken er 500 per jaar aan – en we merken dat zij zeker openstaan voor alternatieven. We hebben die aanzet tot transitie ook ondersteund met wat we mobility trial noemen. Dat zijn positieve incentives zoals een carpoolweek, een fietsweek, etc. Zo maak je mensen op een spontane manier warm voor alternatieven. Met die aanpak als aanloop hebben we net voor de zomer van 2018 ons mobiliteitsplan gelanceerd.”

Een plan met vier bouwblokken

Het mobiliteitsplan van Deloitte omvat vier bouwblokken: de wagen, de brandstof, de parking en MaaS (Mobility as a Service).

Annelies Vermeire legt uit hoe de vork aan de steel zit: “Vroeger hadden we een longlist van 130 types voertuigen, nu zijn dat er een 15-tal. We willen ook af van de wagen als statussymbool. Bij de aandrijving zetten we in op vergroening: hybride, elektrisch en  benzine. Ook nog diesel, maar alleen als het echt nodig is voor het verplaatsingsprofiel van de medewerker. Voorts hebben we ook een CO2-cap ingevoerd van 140 gr voor diesels en 150 gr voor benzinemotoren.”

FMMOY 2019 Deloitte

“Elektrisch proberen we zoveel mogelijk te stimuleren, o.a. ook met een wallbox bij de mensen thuis. Wat de wagens met verbrandingsmotoren betreft, hebben we een limiet gezet op de tankkaarten, zodat maar een gelimiteerd aantal kilometer kan gereden worden op kosten van het bedrijf. Men kan altijd meer rijden, bijvoorbeeld voor privéverplaatsingen, maar dan moet men de brandstof zelf betalen. Maar ook dat is een positieve maatregel bedoeld om meer te kiezen voor de alternatieven. Idem dito voor de parkeerplaatsen. Mensen kunnen er zelf voor kiezen om hier minder op de hoofdzetel te parkeren, maar daar staat altijd iets tegenover, zoals bijvoorbeeld een fiets om van en naar het station te rijden of een treinabonnement.”

“Het is dus nooit een verhaal van iets verbieden, eerder van stimuleren om zich anders te verplaatsen. Een innovatie die intern bij Deloitte werd ontwikkeld om de verschillende vervoersmodi gemakkelijk te combineren is een mobiliteitsapp die in realtime de snelste weg van verschillende vervoersmodi naar de bestemming berekent en ook toont of er nog parking beschikbaar is. Ook een belangrijk deel zijn de fietsen: zowel deelfietsen, vouwfietsen en elektrische fietsen. Deze kan men bijvoorbeeld ook via een cafetariaplan leasen of kopen. Last but not least zitten er in mijn team zes mensen waar alle medewerkers terecht kunnen met vragen over hun mobiliteit. Wij leren daar zelf ook uit want zo weten we wat er leeft, waar we met andere oplossingen kunnen komen, etc. Het is een dynamisch gegeven. We hebben veel verschillende verplaatsingsprofielen binnen het bedrijf, dus bestaat er ook geen standaardoplossing voor iedereen. Het is dus echt een MaaS die we aanbieden.”

“En hoewel het nog vroeg is, kunnen we nu al stellen dat de respons binnen het bedrijf zeer positief is. 42% van de medewerkers heeft gekozen voor een positieve verandering in zijn verplaatsingsgedrag. In de toekomst kan dat percentage alleen maar stijgen naarmate iedereen merkt dat het mobiliteitsplan echt werkt. De werknemer doet er zijn voordeel mee want hij staat minder in de file en als bedrijf is het ook voor ons een opsteker. Minder verliestijd én we verlagen onze ecologische footprint”, besluit Piet Vandendriessche.

Het interview dat plaatsvond net na de uitreiking van de Award, vindt u hier.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!