Officieel is zijn titel Audit & Fleet Manager bij Carglass, maar in de loop der jaren heeft Ronny Van Den Driesch zijn functie zien evolueren naar die van Mobility Manager. Het streven naar de ideale mix van mobiliteit en duurzaamheid is al jaren een strategische doelstelling bij de glashersteller. Daarom is Ronny Van Den Driesch dit jaar de FLEET & Mobility Manager of the Year 2025.
Dat je al even bij Carglass bent, is een understatement. Hoe lang is dat ondertussen en wat is jouw functie?
“Ja, de jaren beginnen te tellen: 38 jaar al! Mijn officiële titel is Audit & Fleet Manager. Ik doe interne audits doen, dat gaat van ISO-normen evalueren, tot bijvoorbeeld duurzaam repareren opvolgen. En ik ben ook van A tot Z verantwoordelijk voor het wagenpark en voor veiligheid, zowel van onze klanten als medewerkers.”
Hoeveel voertuigen hebben jullie vandaag in het wagenpark?
Carglass zelf 174, wat wij dan fitting noemen, maar ik beheer ook nog een 25-tal voertuigen van ons distributiecentrum EDC. Dus een 200 in totaal.”
Kan je de strategie van jouw wagenpark kort toelichten?
“We hebben als onderneming een aantal pijlers waarop we – trouwens niet alleen ons wagenpark – baseren. Enerzijds zijn dat de klanten en onze medewerkers. Duurzaamheid is ook een belangrijke pijler, net zoals finance. Carglass wil sterk blijven voor zijn medewerkers. We hebben 800 mensen in dienst, het is wel belangrijk dat die mensen in dienst kunnen blijven uiteindelijk. Hoe vertaalt dat zich nu in dat wagenpark? We streven naar een hoge graad van tevredenheid. Vanzelfsprekend voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers. We geven onze bestuurders een veilig, functioneel, kwalitatief, maar ook een duurzaam voertuig. We investeren dus in groene voertuigen, maar het moet ook allemaal betaalbaar blijven voor Carglass. Een wagenparkbeheer kan in mijn visie enkel succesvol zijn dankzij goede communicatie. Een goede opvolging, sowieso. Maar geef ook de middelen aan de mensen. Voorzie opleidingen waar nodig. Zorg ervoor dat de voertuigen goed uitgerust zijn, ook bestelwagens. Tenslotte zitten onze medewerkers de hele dag in die bestelwagens. Daarom zijn al onze bestelwagens bijvoorbeeld uitgerust met tussenschotten, zodat er al niets in hun nek kan vliegen bij forse remmaneuvers. Een dodehoekspiegel is ook standaard voorzien. Het zicht in een gesloten bestelwagen is immers helemaal anders dan in een auto.”
Inhoudelijk zou ik uw car policy streng maar rechtvaardig durven noemen. Is dat iets waar u zich in kan vinden?
“Goede afspraken maken goede vrienden. Onze car policy streeft vooral duidelijkheid na. Hij telt slechts 10 bladzijden, zodat hij zeker gelezen wordt. Zowel de ‘gewone’ bedrijfswagens als de bestelwagens blijven een mooi voordeel en in het geval van een EV krijgt de bestuurder er ook nog een laadpaal bij. Als persoonlijk gebruik van het bedrijfsvoertuig toegestaan is, mogen familieleden tot de eerste graad – of samenwonende partners – met het bedrijfsvoertuig rijden. Het bedrijfsvoertuig, net zoals de brandstofkaart of laadpas, kunnen bovendien voor privédoeleinden in het buitenland gebruikt worden. Tegenover al die mooie voordelen staan vanzelfsprekend ook plichten. Die zijn wat mij betreft niet buitensporig streng. Het voertuig gebruiken volgens het ‘goede huisvader’ principe. Het voertuig op een correcte manier onderhouden, we voorzien trouwens een budget voor reiniging interieur en exterieur. Over het juiste rijbewijs beschikken, het verkeersreglement respecteren, niet dronken rijden. Bij ongevallen in fout spelen wij kort op de bal om recidive te voorkomen. Vanaf het tweede ongeval/schade in fout binnen het jaar wordt de werknemer aangetekend verwittigd dat bij het volgend ongeval of schade in fout men een deel van de vrijstelling moet betalen ten bedrage van 250 euro.”
Dus toch sancties voor wie teveel over de schreef gaat?
“Ik gebruik niet graag het woord sancties. We zijn bezorgd over de veiligheid van onze medewerkers. Daarom proberen we hen daarin zoveel mogelijk te ondersteunen. Safe Drivers opleidingen worden al sinds 2000 aangeboden voor de medewerkers op vrijwillige basis. Onze mensen krijgen de kans om vragen te stellen aan instructeurs. Zowel theoretisch als in de praktijk, want ze gaan ook de baan op tijdens die opleidingen. Die opleiding focust trouwens niet alleen op veiligheid maar ook op zuinig en ecologisch rijden. Sinds 2024 is er ook een verplichte opleiding ‘Veilig rijden’ voor wie vier boetes heeft gekregen binnen een bepaalde tijdspanne.”
Sinds 1 juli vorig jaar zijn nieuwe stafvoertuigen bij Carglass alleen nog elektrisch. Hoe is die beslissing ontvangen door de medewerkers?
“Die transitie was eigenlijk al een tijdje aan de gang via hybrides en plug-in hybrides, maar op een bepaald moment is door ons moederbedrijf Belron besloten dat de duurzame doelstellingen van alle dochterbedrijven in alle landen hoger moeten liggen. Dus is het sinds vorig jaar inderdaad dus alleen nog full electric. Maar eigenlijk was ik daar al een tijdje mee bezig hoor. Zo hebben we enkele jaren geleden al een VW ID.4 als poolwagen gekocht. Zo kreeg iedereen binnen het bedrijf de kans om kennis te maken met elektrisch rijden. En dat is toch wel een goede zet gebleken. Veel vooroordelen rond laden en autonomie bleken in de praktijk mee te vallen. Het helpt ook dat we voor een goede omkadering zorgen. Mensen die niet altijd op het kantoor of in de filialen komen, krijgen een laadpaal thuis, gemonitord door Mobility Plus. De elektriciteit wordt terugbetaald volgens de spelregels. Maar… op de koop toe kan je ook publiek laden met een hybride laad-tankkaart, snelladen inbegrepen, geen beperkingen. Dat de mensen zich dus comfortabel voelen.”
Carglass doet ook iets met zonnetapijten op bestelwagens. Vertel!
“We weten allemaal dat de autonomie van bestelwagens nog niet geweldig is. En wat wij echt niet willen, is dat wij bij de klant gaan laden. Heel logisch. De klant die weet nog niet wat en hoe, de kost daarvan, etc. Daarom doen we nu een test met twee elektrische bestelwagens die een zonnetapijt op het dak hebben dat elektriciteit genereert. We ondersteunen die voertuigen met een gelbatterij. Het rijdende atelier, wat onze bestelwagens eigenlijk zijn, wordt dus aangedreven door de combinatie van dat zonnetapijt en de gelbatterij. Dat zijn van die kleine stappen die we nemen om steeds duurzamer te worden.”
Wat zijn de andere pijlers binnen uw mobiliteitsbeleid die niet auto-gerelateerd zijn?
“Voor de Covid-crisis was thuiswerken niet echt ingeburgerd bij ons. We hebben toen uit noodzaak die aanpassing moeten doen, maar we hebben daar toch ook uit geleerd dat dit kon bijdragen aan het comfort van onze medewerkers. Nu doen we veel meer online-meetings en wie kan, mag thuiswerken. Als we toch fysieke meetings organiseren, zorgen we ervoor dat dit gebeurt in de buurt van een treinstation en moedigen we ook carpooling aan. Daarnaast hebben we ook een flexplan voor ons bedienden, met de mogelijkheid om een gewone elektrische fiets of en speed pedelec te krijgen van het bedrijf. In het begin was ik niet echt een fan van speed pedelecs omwille van het veiligheidsaspect. Daarom hebben we besloten dat het wel kan, mits het volgen van een verplichte rijopleiding.”
Uw klanten kunnen tijdens een herstelling een (elektrische) fiets gebruiken, maar standaard wordt geen vervangwagen aangeboden. Zorgt dat soms voor gemor?
“De meeste herstellingen duren rond de twee uur, een vervangwagen zou dus eigenlijk wat onzinnig zijn. Bovendien zijn de meeste van onze filialen in de buurt van commerciële centra. Een fiets is dus eigenlijk het ideale vervangvoertuig. Gebeurt het toch dat een voertuig langer bij ons moet blijven en de klant vraagt een auto ter vervanging, dan gaan wij daar vanzelfsprekend wel op in. Iedere CO2-vermindering is mooi meegenomen, maar we vergeten nooit de klantentevredenheid.”
Wat ik niet zie in uw mobility policy is openbaar vervoer en een mobiliteitsbudget. Waarom is dat ?
“Openbaar vervoer wel, in die zin dat het gebruik van de trein wordt aangemoedigd indien het een valabel alternatief is voor korte vluchten binnen Europa. En ik haalde daarnet al aan dat we fysieke meetings in de buurt van treinstations doen. Naar een mobiliteitsbudget is momenteel geen vraag bij onze werknemers. Ons hoofdkantoor en distributiecentrum zijn in Bilzen en mobiliteitsspecialist Traject heeft de bereikbaarheid via verschillende vervoersmodi onderzocht voor ons. De conclusie was duidelijk: er is geen openbaar vervoer dat onze mensen tot daar kan brengen, de auto bleek het enige realistische vervoermiddel, aangevuld met speed pedelecs. Aangezien wij een mobiliteitspolitiek voor ogen hebben die echt iets betekent voor onze mensen, heeft een mobiliteitsbudget momenteel dus geen zin. Maar het spreekt voor zich dat wij dit niet uitsluiten in de toekomst.”
#FMOTY25 #Mobiliteit