FLEET Research, deel 2 | “Een dalende fiscale aftrekbaarheid van EV’s na 2026? Niets dramatisch”

Het tweede deel van de studie die door de redactie van FLEET.be werd uitgevoerd om de evolutie van de autoverkoop tegen 2030 in kaart te brengen. We raadpleegden de leasingmaatschappijen, vertegenwoordigd door Renta. Fragmenten uit het interview met Frank Van Gool, directeur van de federatie.

Wat zeggen de cijfers over inschrijvingen van EV’s door bedrijven vandaag en welke trends ziet u daar in?

FVG: “Kijken we naar de eerste zes maanden van dit jaar, dan zien we dat er in die periode 9.300 volledig elektrische voertuigen werden ingeschreven door bedrijven, ten opzichte van 1.281 door particulieren. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar waren er dat respectievelijk 5.302 en 1.216. Cijfers die aangeven dat de groei bij de bedrijven bijna verdubbelt, terwijl de particuliere markt ter plaatse trappelt. Bij Renta zien we dat zowat een kwart van de nieuwe orders op een of andere manier geëlektrificeerde voertuigen zijn, hetzij full electric, hetzij een vorm van hybride. Het is dus duidelijk dat bedrijven niet wachten tot 2026 om te stap te zetten naar elektrificatie.”

En is er reeds voldoende aanbod van elektrische modellen vandaag?

FVG: “In het hogere en lagere segment wel, maar in het – voor vloten cruciale – middensegment nog niet genoeg. In de budgetcategorie van 30.000 à 40.000 euro is er wel een beetje aanbod, maar dat zijn meestal kleinere modellen met een beperkte range. Een groter aanbod en lagere prijzen zullen de komende jaren dus nodig zijn om dat EV-aandeel in vloten een boost te geven.”

Schrijf u hier in en ontdek de volledige studie en het interview!

FLEET Study 2021

Plug-in hybrids zijn vandaag populair, maar vanaf 2023 worden ze fiscaal afgestraft. Is die technologie ten dode opgeschreven in de vloten?

FVG: “Ik denk van wel, behalve misschien voor zelfstandigen en zelfstandige bedrijfsleiders. Voor hen is er geen sociale zekerheidsbijdrage van toepassing. De aftrekbaarheid zal wel zakken vanaf 2025, maar dat is geen game changer. Voor die categorie verwachten we dus dat plug-in hybrids nog langer zal gekozen worden.”

Zullen sommige bedrijven ook na 2026 nog voor bedrijfswagens met verbrandingsmotoren kiezen, ondanks de fiscale afstraffing?

FVG: “Zoals de laadinfrastructuur zich nu ontwikkelt en met de aankondiging van steeds meer nieuwe EV’s door de constructeurs denk ik dat tegen 2026 zowat 90% van alle bedrijfswagenbestuurders zonder probleem elektrisch zal kunnen rijden. Die overige 10% zullen leasemaatschappijen ook nog auto’s met verbrandingsmotoren leveren. Maar het is niet iets waar wij ons op vastpinnen voor de toekomst. De switch is gemaakt. Steeds meer constructeurs kondigen ook aan dat ze tegen 2030 of zelfs vroeger stoppen met het ontwikkelen van verbrandingsmotoren. Veel leasemaatschappijen hebben ook duurzaamheidsdoelen en dat is iets wat wij als federatie ondersteunen.”

Een paar jaar terug was de restwaarde van EV’s een  beetje giswerk, hoe is dat vandaag?

FVG: “Die is goed. De ontwaarding loopt ongeveer gelijk met die van ICE-wagens (nvdr: Internal Combustion Engines). Elektrische motoren zijn technisch eenvoudiger dan hedendaagse verbrandingsmotoren en ook minder pannegevoelig. En batterijen hebben tegenwoordig een levensduur van minstens tien jaar. Qua tweedehandswaarde zit dat dus wel goed. De enige onzekere factor is de ontwikkeling van de technologie. Wanneer er binnen twee jaar een nieuw type batterij op de markt komt die superieur is aan de huidige generatie, dan zit je wel met een probleem omdat je dan oude technologie in de tweedehandsmarkt moet slijten.”

Vanaf 2026 gaat de fiscale aftrekbaarheid van EV’s alweer naar beneden. Uw mening daarover?

FVG: “Ik kan dat wel nuanceren. Objectief bekeken zal een EV de aftrekbaarheid volgen van hedendaagse zuinige ICE-wagens. En naar TCO toe is het ook geen dramatisch verhaal. Ik kan er dus wel inkomen dat men dat doet. Je kan het kaderen in het bredere maatschappelijke debat van wat een faire fiscaliteit is voor bedrijfswagens. Bovendien heeft de federale regering ook niet veel keuze. Iedereen weet dat de inkomsten uit accijnzen zullen dalen en dat die ergens gecompenseerd moeten worden. Bovendien – en dat is in het verleden wel eens anders geweest – weten we wat er op de langere termijn op ons afkomt. Ik zou het bijna een verademing noemen. (lacht)”

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending