FLEET Research, deel 5 | “EV-bedrijfswagen is drie à vier keer goedkoper in operationele kost”

Jochen De Smet  – in zijn dayjob expert elektrische mobiliteit bij ingenieursbureau Sweco – is sinds enkele maanden voorzitter van EV Belgium. Op 8 juni hebben AVERE Belgium, de federatie voor elektrische mobiliteit, en EV Belgium, de community voor EV rijders in België de krachten gebundeld. De community van EV rijders, bestaande uit meer dan 2.000 EV rijders, wordt geïntegreerd in AVERE Belgium. Samen gaan ze verder onder de naam “EV Belgium”. We legden Jochen De Smet enkele vragen voor over all things electric cars!

Hoeveel elektrische auto’s komen er de komende jaren in België bij? Hebt u daar een zicht op?

We weten dat steeds meer autoconstructeurs de ontwikkeling van verbrandingsmotoren uitfaseren, dat er continu nieuwe elektrische modellen bijkomen en dat de fiscaliteit tegelijkertijd verbrandingsmotoren penaliseert en EV’s aanmoedigt. Op basis van die parameters en de bestaande cijfers van Febiac over het huidige wagenpark heb ik de conservatieve prognose gemaakt dat er over een kleine tien jaar in ons land minstens 1,5 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Het kan ook oplopen tot 2 miljoen, wat zou betekenen dat tegen 2030 één op de drie wagens in België een elektrische zou zijn. Begin 2021 waren dat er 40.000.

Hoeveel daarvan zullen bedrijfswagens zijn?

Het is duidelijk dat de bedrijfswagens het voortouw zullen nemen in de elektrificatie van het wagenpark. Zeker met de deadline van 2026 in het vizier, wanneer alleen nog nul-emissie voertuigen een fiscaal voordeel zullen genieten. Vanaf 2026 gaan we er in onze prognose van uit dat 100% van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens elektrisch zullen zijn. Wat zou neerkomen op 200.000 per jaar. We zijn voorzichtig geweest in onze prognose omdat we ervan uitgaan dat er deze legislatuur – zoals aangekondigd door Minister van Financiën Vincent van Peteghem – nog een herziening van de fiscale status komt van de bedrijfswagen als extralegaal voordeel. De totale EV-markt met de particulieren erbij zou vanaf 2030 dan 250.000 per jaar ingeschreven voertuigen zijn. Dat is echter een zeer conservatieve inschatting.

Vind hier de vier eerste delen van onze studie

Veel bedrijven zijn geïnteresseerd in de besparingen die een EV-vloot opleveren. Kan u daar een cijfer op kleven?

Neem je als gemiddeld verbruik van een brandstofwagen 6 l/100 km dan kost je dat aan de huidige brandstofprijzen 8 euro/100 km. De gemiddelde prijs die bedrijven betalen voor elektriciteit ligt rond de 15 cent/kWh. Als we een verbruik van 18 kWh nemen voor een EV, kom je op 2,7 euro/km. Ik ga er dus van uit dat een EV-bedrijfswagen grosso modo drie à vier keer goedkoper is in operationele kost.

Dat zegt natuurlijk niet alles. Je moet voor de TCO ook de prijs van het voertuig en publieke laadbeurten mee in rekening nemen. Maar het is wel duidelijk dat je er alle belang bij hebt om zoveel mogelijk op het bedrijf te laden. Want thuis betaal je gemiddeld 25 cent en occasioneel publiek laden moet je ook mee in rekening nemen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine