FLEET Test: Ford Ranger

Wie oplettend kijkt naar deze mastodonten die onze wegen aan het koloniseren zijn, heeft misschien al opgemerkt dat een groot percentage daarvan Ford Rangers zijn. Deze generatie van de in Australië ontwikkelde Amerikaanse pick-up kwam in 2016 op de markt en toont zich bijzonder veelzijdig.

Alleskunner

De sleutel tot het succes van de Ranger is zijn homogeniteit. Hij is voldoende dynamisch en veilig op de weg, comfortabel offroad en geeft een groot gevoel van veiligheid. Hij is onmiskenbaar een van de meest capabele deelnemers van dit stel en doet je zijn beperkingen als gevolg van zijn basisroeping vergeten. Zijn Australische wortels en zijn wat oudere ontwerp zie je in het wat verouderde interieur, dat echter nog steeds behoorlijk praktisch blijkt, met vrij veel ruimte achterin. Het infotainmentsysteem en instrumentenbord zijn wat rommelig en de afwerking is eerder robuust dan verzorgd, maar dat vergeet je op de weg of… ernaast, waar de Ranger zich complexloos voortbeweegt, zelfs bij hogere snelheden.

Vijfpitter

Zonder dat hij de edele en romige natuur van de V6 van Volkswagen biedt, blijkt de 3,2 liter grote vijfcilinder van de Ford zeer aangenaam in de omgang. Zijn 200 paarden doen hun werk vrij stil en blijken efficiënt, iets wat ook gezegd kan worden over het vrachtwagenkoppel van 470 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.500 en 2.750 t/m. Daarmee kan hij gemakkelijk slepen, waarbij hij goed wordt bijgestaan door zijn zestrapsautomaat, die een dynamische rijstijl toelaat zonder dat je de toerenteller naar het rood moet jagen. Zoals de meeste van zijn rasgenoten heeft hij een reductiebak en een achterdifferentieel. De uitrusting is vrij volledig en legt de nadruk op gebruiksgemak, met een parkeerhulp, een aanhangerstabilisatie en het volledige Sync 2-infotainmentpakket.

Hoewel je het niet zou zeggen…

… is hij met zijn lengte van 5,36 meter een van de grootste van ons testpanel. Hij biedt een waaddiepte van 800 millimeter (even veel als de Navara AT32…), een nuttig laadvermogen van bijna 1.100 kilo, kan 3,5 ton slepen, heeft een laaddrempel van 83 centimeter, een 1.549 millimeter lange en 1.560 millimeter brede laadbak en de aan- en afloophoeken van een echte terreinwagen, waardoor deze Ford Ranger geen beperkingen lijkt te kennen… behalve dan zijn afwerking, al is hij in deze Black Edition-versie toch nog enigszins sexy.

Balans: Van onze Dirty Seven is de Australiër de meest homogene, die zijn goede manieren kan tonen en zich ook uit de slag trekt in het bos. Hij blinkt op bijna alle vlakken uit, tenzij een modieus interieur één van je voornaamste aankoopcriteria is…

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!