FLEET Test: Nissan Navara

Deze toffe AT32-versie van de Navara is een beetje de vreemde eend in onze pick-upbijt. Laat ons vermijden om appels met peren te vergelijken door ons te concentreren op de specifieke details van deze extreme Japanse avonturier.

Arctic Truck

De barbaarse naam van deze Japanse offroader is afkomstig van een IJslands bedrijf, Arctic Trucks, dat zich specialiseert in het aanpassen van terreinvoertuigen zodat ze in staat zijn tot waanzinnige capriolen onder de meest delicate omstandigheden. Het cijfer ‘32’ verwijst naar de specifieke bandenmaat van deze versie. De brede en hoge noppenbanden zijn bedoeld om zich uit de slag te trekken in de meest kleverige modder, het meest losse zand en op de gladste rotsen. En zoals je op onze foto’s kan vaststellen, is Arctic Trucks daar niet gestopt: de bodemvrijheid is met 20 millimeter vergroot, en hij is ook nog eens 40 millimeter breder. Om mechanische schade tijdens de meest extreme uitstappen te vermijden, is de bodemplaat bovendien uitgerust met bijkomende beschermingsplaten. Als optie kan hij worden uitgerust met een snorkel, de kunststof periscoop die je langs de voorruit van de auto ziet. Die vrijwaart de motor wanneer je door stof of water tot wel 800 millimeter diep rijdt.

Heb ik iets van je aan?

We kunnen niet ontkennen dat deze Navara gebouwd is om te werken en zich vooral in zijn sas voelt in het stof. Dat gevoel bevestigt hij ook aan het stuur: zijn bodemvrijheid en zijn dikke banden hebben onmiskenbare gevolgen voor zijn wegkwaliteiten. Het rijgedrag is wat vaag en minder precies en vereist een zekere omzichtigheid op vochtige wegen als gevolg van de dikke banden, terwijl je wat meer kracht moet uitoefenen op het stuur. De Navara OFF-ROADER AT32 is verkrijgbaar vanaf 42.120 euro exclusief btw en rekent nog steeds op zijn 2.3-diesel met dubbele drukvoeding met 190 pk en 450 Nm. Cijfers die in de praktijk toch wat tekortschieten om dit gevaarte gemakkelijk in gang te krijgen, omdat hij wordt afgeremd door zijn 32-duimwielen. De optionele zeventrapsautomaat komt vrij zacht uit de hoek. Zijn offroadprestaties verrassen: de banden graven echte geulen in de bodem en door de spermogelijkheid van zowel het voor- als achterdifferentieel kan hij zich moeiteloos uit benarde situaties bevrijden.

Ook een pick-up

Deze heel bijzondere versie is meer een globetrotter dan een hard worker. In zijn 1.560 millimeter lange en 1.578 millimeter brede laadbak kan je bagage meezeulen voor een forse wereldtournee. Dat kunnen dan bijvoorbeeld 1.045 kilo sardienen in blik zijn, tenzij je een mobiele kampeerwagen wil slepen die niet meer dan 3,5 ton weegt.

Balans: De Navara AT32 heeft een specifiek doel dat wat knaagt aan de veelzijdigheid van het model. Het doet echter niets af aan zijn utilitaire kwaliteiten. Ook de garantie van 5 jaar of 160.000 kilometer blijft een extra troef.

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!