FLEET Test: Toyota Hilux

De Hilux, dat is de boss, de patriarch, het onsterfelijke lastdier van Toyota. Hij werd 50 jaar geleden geboren en is ondertussen al 20 miljoen keer verkocht. Dit onverwoestbare beest blijft dé referentie in dit zo bijzondere segment en is de vriend van automobilisten op zoek naar een betrouwbaar en robuust voertuig. Zijn reputatie doet daarbij wonderen, net als zijn prijs en herverkoopwaarde.

Geen grapjes

De Hilux neemt zijn rol ernstig en richt zich tot gebruikers op zoek naar een voertuig om mee te werken. Met zijn lengte van 5,33 meter is hij een van de mastodonten van het segment. Hij biedt een bruikbaar laadvlak van 1,55 meter lang en 1,57 meter breed met een nuttig laadvermogen van 1.035 tot 1.060 kilo voor onze testversie met dubbele cabine. Hij is gehomologeerd om 3,2 ton te slepen en is daarmee niet echt een van de locomotieven van zijn segment. Zijn drukgevoede 2,4 liter-diesel mag dan wel 400 Nm ontwikkelen, het vermogen blijft wel beperkt tot 150 pk. De motor van ons exemplaar was gekoppeld aan de zestrapsautomaat, die lof verdient om zowel zijn zachtheid als zijn reactiviteit… of toch in dit segment.

Trouwe metgezel

De pick-up, met zijn indrukwekkende radiatorrooster, werd twee jaar geleden opgefrist en ziet er goed uit in deze kleur. De bestuurderspost van de Toyota oogt mooi, vooral dan in de Limited-versie van onze testauto, met het grote aanraakscherm en zijn uitgebreide uitrusting. Onder het scherm staat een rist schakelaars om de vierwielaandrijving, de korte verhoudingen, het sperdifferentieel en de afdaalhulp in te schakelen. Hij adopteert ook een groot aantal rijhulpsystemen van het Japanse moederhuis en een verwarmingssysteem dat is aangepast aan de meest veeleisende gebruiksomstandigheden.

Opgelet voor de rug

Offroad is de Toyota een van de meer serene en capabele pick-ups, al blijkt hij op de weg een van de slechtere leerlingen te zijn op het vlak van filtering. In deze pick-up voel je namelijk, meer dan bij andere pick-ups, dat het koetswerk en het chassis van elkaar gescheiden zijn. Er gaan soms onaangename sidderingen doorheen, die je tot in het diepst van je gewrichten voelt nazinderen.

Balans: De Hilux is een aanrader voor noeste pick-upgebruikers, automobilisten die veel slepen, hout hakken of zich in het slijk, het zand of de sneeuw wagen. Hij is onvermoeibaar en een van de beste langetermijninvesteringen.

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

GCA Brussels 1030 Brussel
Telle Père Telle Fils 1050 Elsene
CAR Avenue Waver 1300 Waver
CAR Avenue Perwez 1360 Perwez
CAR Avenue Nijvel 1400 Nijvel
CAR Avenue Waterloo 1410 Waterloo
Hedin Automotive Sint-Pieters-Leeuw 1600 Sint-Pieters-Leeuw
Hedin Automotive Dilbeek 1703 Dilbeek
Toyota Beerens Antwerpen 2030 Antwerpen
Hedin Automotive Turnhout 2300 Turnhout
Hedin Automotive Geel 2440 Geel
Hedin Automotive Lier 2500 Lier
Toyota Beerens Aartselaar 2630 Aartselaar
Hedin Automotive Brecht 2960 Brecht
Gego Naninne 5100 Namur
Gego Sombreffe 5140 Sombreffe
Groupe MS Motor Toyota Marche-en-Famenne 6900 Marche-en-Famenne
CIAC Toyota Gent 9050 Ledeberg
CIAC Toyota : Toyota Business Center 9300 Aalst
Toyota Boone 9940 Evergem
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine