FLEET.TV Dreamcar of the Year 2023: De droomtrein

Mobility, tests met de nieuwste fleettoppers of overzichten van de belangrijkste aandrijflijnen: FLEET.TV zit maandelijks vol interessante reportages, maar er is één rubriek die steevast doet dromen: “Dreamcar”, waar Jeffrey Van Hooydonk de snelste, meest exclusieve bolides over het circuit van Zolder mag sturen of waar een supercar op een originele manier gepresenteerd wordt, tijdens de jaarlijkse dreamcar special in Reims of ergens anders te lande.

Uit die lijst exclusieve speeltjes die wij het afgelopen jaar in handen kergen, koos de redactie achter het tv-programma niet één, maar vijf winnaars! Omdat je een exclusieve hypercar van een paar miljoen niet kan vergelijken met een sportwagen met een ‘toegankelijkere’ prijs. Of omdat de maatstaven voor een hardcore circuitspeeltje anders zijn dan voor een ravissante GT. Uit deze vijf winnaars werd uiteindelijk één algemene winnaar gekozen, die zich een jaar lang FLEET.TV Dreamcar of the Year by OTM-Zenith mag noemen.

Categorie 1: Pure

De zaken niet te moeilijk maken, dat is al jarenlang de filosofie bij Lotus. Het merk uit Norwich bewandeld immers al jarenlang de weg die al in de jaren ’60 en ’70 werd uitgestippeld door Colin Chapman bij het Formule 1-team van de Britten: dat van lichte en wendbare wagens. Lotus zal dat pad echter zachtjesaan verlaten door elektrificatie van het merk. De 2.000 pk sterke hypercar Evija die binnenkort uitkomt, zal zijn gewicht nog enigszins onder controle kunnen houden, maar de SUV Lotus Eletre die binnenkort op het Autosalon van Brussel staat, kan je moeilijk “laag en licht” noemen, hoe goed hij ook mag zijn als stuurmanswagen.

Als laatste afscheid aan de brandstofwagen, bouwt Lotus deze Emira: zijn agressieve looks verleiden, zijn viercilinder van AMG of zescilinder van Toyota charmeert en de prestaties op circuit zijn zoals het een Lotus betaamt: de wagen laat zich vlot door de bochten begeleiden. Dit gaan we missen! Het einde van een tijdperk, dat verdient een onderscheiding!

Categorie 2: Sensation

Sensationeel, dat zijn de acceleraties in deze BMW i4 M50 zeker! 544 pk, 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden, deze BMW doet duizelen! Bovendien gaat deze elektrische Bimmer niet alleen graag en hard rechtdoor, ook in de bochten blinkt hij uit. “Dit is de wagen waar ik het makkelijkst mee kon driften”, vertelde Jeffrey Van Hooydonk ons na zijn passage op het circuit van Zolder met deze wagen. “Het gaspedaal en de achtertrein communiceren zo goed met elkaar. Je kan de wagen echt besturen met je rechtervoet en zo door de bocht glijden. Echt impressionant!”

Rijsensaties staan op punt in deze elektrische hoogvlieger, daarom geven we hem de winst in de categorie “Sensation”, nog maar eens het bewijs dat “M” de krachtigste letter in het alfabet is. Het is bovendien de eerste elektrische BMW die het M-derivaat kreeg, zij het nog niet als volbloed. Dat doet ons alvast het beste verhopen voor de i4 M, waarover heel wat geruchten rondgaan op het internet!

Categorie 3: Affordable

Tussen al dat pk-geweld met een prijskaartje met vijf of soms zelfs zes nullen door maken we even tijd voor een wagen die voor een iets toegankelijker bedrag de jouwe kan zijn: de eveneens elektrische Kia EV6 GT. Zo’n 65.000 euro vragen de Zuid-Koreanen ervoor. Maar dat betekent heus niet dat je maar een halve supercar krijgt: 585 pk, 0 naar 100 km/u in slechts 3,5 seconden en ook in de bochten staat hij zijn mannetje. Toch doen vooral die acceleraties het: op het internet gaat een filmpje rond van een dragrace waarin de Kia wint van gerenommeerde wagens zoals de Porsche 911 Targa 4, de Lamborghini Urus en de Mercedes-AMG GT. Ook aan de laadpaal is de EV6 trouwens snel dankzij zijn 800v architectuur, maar dat geheel terzijde.

Dat alles in een al bij al betaalbare wagen, waar je in het weekend met de kinderen mee naar zee kan rijden, dagelijks naar het werk mee kan pendelen of volstouwen met sportmateriaal voor een dagje in de natuur, zorgt ervoor dat deze Kia EV6 GT naar huis mag met de titel in onze categorie “Affordable”.

Categorie 4: Convertible

Geen koetswerktype doet meer dromen dan dat van de cabrio, de enige wagen die toegang geeft tot miljoenen km² aan blauwe lucht en de sfeer en charme van het landschap het best tot in de cockpit brengt. Als beste cabrio van het jaar kiest de redactie van FLEET.TV voor de Mercedes-AMG SL 63 Roadster.

De beroemde wagen van Mercedes maakt immers zijn comeback onder de vleugels van sportdivisie AMG. En dat hebben we geweten! Een uitermate goede ligging in de bochten, terwijl de V8-motor voor een auditieve en fysieke sensatie zorgt (0-100 km/u in 3,6 seconden!).

Categorie 5: Hyper Car

Rimac zet de “Hype” in hypercar: heel de wereld keek met argusogen naar de ontwikkeling van deze Nevera. Van 0 tot 100 neemt in dit Kroatisch monster slechts 1,85 seconden in beslag dankzij zijn vermogen van ongeveer 2.000 pk! De Nevera speelt met de wetten van de fysica, herbepaalt het speelveld van de hypercar. Exclusief (2 miljoen euro!) en toch sympathiek, want het is het merk van de underdog. De nieuwe speler die het tot het niveau heeft geschopt dat het Bugatti gedeeltelijk kon overnemen en een strategisch partnership aangaat met Porsche.

Deze Rimac Nevera heeft een blijvende indruk op ons nagelaten. Daardoor is hij niet alleen onze winnaar in de categorie Hypercar, maar ook de overall winnaar. Hij wordt de FLEET.TV Dreamcar of the Year by Zenith Graphics. Gefeliciteerd Rimac!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine