#FMOTY19| Roeland Vriens (Ford): “Auto’s blijven een belangrijke rol spelen”

De voorlaatste Fleet Manager die in onze stoel kwam zitten, is Roeland Vriens. “Spijtig genoeg is de politiek vandaag nog niet klaar is om op een stabiele manier een stimulans naar de fleetsector te brengen.”

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?

Op het vlak van CO2 zitten we in een luxepositie omdat we momenteel met onze twee belangrijkste personenvoertuigen goed scoren. Zowel de nieuwe Fiesta als de nieuwe Focus zijn zeer interessant, want ze zijn 90% aftrekbaar in NEDC 2.0.

Bij Ford kan je moeilijk een vast percentage plakken op het verschil tussen de NEDC en NEDC 2.0 waarden. Bij de lagere segmenten merken we dat de waarden wel stijgen, maar onder het gemiddelde van JATO vallen. In de hogere segmenten worden de verschillen iets groter. Wat ook logisch is, wanneer je spreekt over grotere wagens met een grotere koppel en groter verbruikt. JATO geeft een percentage van 9,6. Bij de Fiesta zaten we op 7, bij de Focus op 8.

En qua verkoop?

We merken een boost van de nieuwe Fiesta en de nieuwe Focus, maar wanneer je gaat kijken naar de grotere segmenten, vooral in ‘users choosers’, merken we dat de klanten daar toch eerder een afwachtende houding hebben. Wat ons opviel is dat er veel vraag was naar bijvoorbeeld voertuigen zoals de Mondeo Hybrid, die we trouwens op het salon gaan voorstellen in de clipper versie.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Vanuit ecologisch standpunt moéten wij dromen van een wereld zonder schadelijke uitstoot. Ik ben ervan overtuigd dat er ontwikkelingen zullen komen waardoor er voldoende groene energie zal zijn, maar we mogen het probleem van milieuonvriendelijke stroom niet verschuiven naar een nieuw probleem van milieuonvriendelijke assemblage of recyclage van batterijen. Ideaal kan je groene stroom omzetten in groene aandrijvingen en ik denk dat elektrificatie daar een belangrijke tussenstap is, maar dat ook de huidige verbrandingsmotoren in die zin nog hun waarden zullen behouden in de toekomstige mobiliteitsbehoeften.

Op dit moment gaan we volop naar hybride. Op het salon gaan we de Mondeo Clipper lanceren in de hybride vorm en de transit plug-in hybride. Op het einde van volgend jaar komt er een volledig elektrisch voertuig op de markt.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Er zal een verschuiving komen van bezit naar gebruik. De mobiliteit zal er helemaal anders gaan uitzien. Wagens zullen er altijd zijn, die blijven een belangrijke factor. Ik denk dat een constructeur absoluut de wagens zal moeten assembleren die voldoen aan de behoeften van de klant, maar langs de andere kant ook passen in die nieuwe mobiliteitsstructuren. Dat wil zeggen: verscheidenheid, technologie, fun en connectiviteit. Het is noodzakelijk dat een constructeur gaat partneren met of gaat doorgroeien naar een mobility provider.

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Dat is een goede vraag, maar het is opmerkelijk dat je die vraag überhaupt moet stellen. Een overgang naar een globale, doorgedreven en juiste procedure, die je nadien kan implementeren en toepassen, daar kan niemand iets tegen hebben. Beter gisteren dan vandaag. Maar dat mag geen belastingsverhoging tot gevolg hebben. De fleetsector in België is heel belangrijk en is de ideale grond om heel snel impact te hebben. Maar we slagen er nog niet in om de fiscale WLTP-regelgeving te aliniëren op gewestelijk en federaal niveau, dus dat bewijst dat vandaag de politiek nog niet klaar is om die stimulans naar de fleetsector op een stabiele manier te brengen.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Ford Focus

Het zijn er twee. Een die iedereen kent: de Ford Transit, de Europese marktleider en bestverkochte bestelvoertuig ter wereld. Zeker dankzij de vernieuwingen top in zijn segment. Niemand zou de aankoop van een bestelvoertuig mogen overwegen zonder eerst de Ford Transit getest te hebben. Dat geldt ook voor de tweede, die misschien nog niet iedereen kent: onze spikssplinternieuwe Ford Focus. Hij is 90% aftrekbaar in NEDC 2.0 en een referentie qua rijcomfort, ruimte en technologie. Lekker stoer, maar toch ook met een knipoog naar autonoom rijden.

 

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !