Vorig jaar eindigde hij nog als derde, maar dit jaar is het raak: Stef Holemans is verkozen tot FLEET Manager of the Year 2021 by VAB. Het is een bevestiging van de schitterende resultaten van Toyota in de fleetmarkt de voorbije maanden. Het is voor het eerst dat een vertegenwoordiger van een Aziatisch merk het hoogste schavotje van het podium mag inpalmen. De vier andere genomineerden zijn: Claire D’Haese (Mercedes-Benz/smart), Kaat Van Severen (Hyundai/Alcomotive), Marc Fumagalli (Renault-Dacia) en Roeland Vriens (Volvo).
Proficiat, Stef! In 2020 was Toyota één van de merken die het echt goed deden op de fleetmarkt. Vanwaar komt die plotse ommezwaai?
Toyota valt voornamelijk bijzonder goed in de smaak bij kmo’s en bij het segment waar het functionele, het rationele en vooral de TCO het halen op het emotionele. In deze categorie is het meestal de zaakvoerder die beslist over de auto’s waarmee de werknemers mogen rijden. Die zaakvoerders gaan vaak op zoek naar een toffe wagen met een aantrekkelijk design die bovendien betrouwbaar, veilig, goed uitgerust en zuinig is, in combinatie met lage onderhoudskosten. Toyota doet het dan weer minder goed bij de zogenaamde ‘users-choosers’, die vaak hun gading vinden bij de premium merken. Met de Lexus UX en NX proberen we nu ook bij die categorie van gebruikers van de grond te komen.
Hoe gedraagt de markt zich momenteel?
Op het vlak van de inschrijvingen heeft bijna iedereen volume verloren, op vier merken na (in een dalende markt). Toyota heeft aan volume moeten inboeten, maar gelukkig niet veel. In vergelijking met 2019 is ons marktaandeel gestegen. Op het vlak van de bestellingen was Toyota goed voor een stijging van 10% t.o.v. 2019. Deze toename kwam hoofdzakelijk op het conto van de fleetafdeling. Onze lichte bedrijfsvoertuigen doen het ook beter en beter.
Vul deze zin aan: “De Fleet Manager van morgen is…”
De Fleet Manager van de toekomst is een fiscalist, een mobility manager, een ‘Zero Emission’-specialist en vooral een uitstekende people manager voor zijn team en zijn netwerk.
Waaraan heeft u uw nominatie te danken dit jaar?
Ik ben ervan overtuigd dat deze nominatie dik verdiend is. Toyota heeft een comeback gemaakt op de Belgische fleetmarkt. We hebben enkele fraaie deals gesloten. We beschikken over uitstekende producten, fantastische mensen en een dealernetwerk dat er zich van bewust is dat het succes van de fleetafdeling een uitgelezen kans is om de doelstellingen te behalen.
Wat is volgens u het verschil tussen een genomineerde en een winnaar?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Als je de winnaars van de voorbije edities bekijkt, moet je toch vaststellen dat het overwegend uitgesproken fleetmerken zijn die de overwinning in de wacht slepen. Merken waar een echte fleetcultuur aanwezig is en die volop gesteund worden door de invoerder en het dealernet. Die cultuur is nu ook bij ons aanwezig! Dus… (lacht)
Wat zijn de eerste drie dingen die u zal doen, mocht u winnen?
In eerste instantie Philippe Quatennens eens goed vastpakken (lacht). Daarna een sms’je sturen naar mijn vrouw en tenslotte een pintje drinken met het team.
Hybride of waterstof? Een zelfopladende hybride als tussenoplossing en een batterij-elektrisch voertuig als definitieve oplossing.
Auto of mobiliteit? Mobiliteit met de auto als element binnen die mobiliteit.
Cafetariaplan of mobiliteitsbudget? Het cafetariaplan met geïntegreerd mobiliteitsbudget. Een cafetariaplan is iets ruimer…
Heizel of virtueel? Ik ben een absolute voorstander van het virtuele, maar het zou jammer zijn om van de autoverkoop een virtueel gegeven te maken. Doe mij dus maar de Heizel omdat het een perfecte etalage is.
#Auto #Fleet Management