De twee nieuwe EV’s van Ford: allebei SUV’s, allebei gebouwd op hetzelfde platform, allebei met een naam die verwijst naar een vorig model van het Blauwe Ovaal, de één al legendarischer in Europa dan de andere. Dan zijn het identieke wagens zou je zeggen… maar niets blijkt minder waar!
Afmetingen
Hoewel dezelfde batterijen (52-77 of 79 kWh) en dezelfde motoren (achter- of vierwielaandrijving) in de wagen liggen, krijgt de Capri een duikende daklijn. Daardoor is het koetswerk niet alleen langer (+166 mm), maar ook iets lager (-13 mm) en krijgt de wagen een extra sportief karakter. Die extra centimeters zorgen er trouwens voor dat je niet inboet aan kofferruimte. Die bedraagt reeds 470 tot 1460 liter in de Explorer, de Capri doet het op dat vlak zelfs beter met 572 en maximum 1510 Liter.
Andere stamvader
De Ford Explorer is vernoemd naar de Amerikaanse plug-in hybride SUV die je tot voor kort kon bestellen. Een praktische, typisch Amerikaanse gezinswagen met veel binnen- en opbergruimte. De Capri stamt dan weer af van de legendarische vierzitscoupés uit de jaren ’70, die sportiviteit toegankelijk maakte voor gezinnen. Dat karakter leeft voort in het design van beide wagens.
Eigen design
En dat zie je duidelijk! De Explorer gaat resoluut voor een robuuste offroadlook, met een stoer, puur lijnenspel en een opvallend design in de C-stijl. Dat krijgen we niet in de Capri omdat die C-stijl juist de coupévorm van de wagen creëert, met een opwaartse boog achteraan de raampartij, een rechtstreeks designelement van de oer-Capri.
Over die dalende daklijn hebben we het al gehad, maar de Amerikaan voegt daar een stijlvolle doorlopende strip tussen de (eveneens verschillende) koplampen aan toe, een verwijzing naar de originele Capri. Extra sportiviteit wordt geleverd via de kleine spoiler op de koffer, met daaronder opnieuw een elegante zwarte sierstrip. Vanbinnen presenteren beide wagens dan weer een gelijkaardig design, met het dubbele scherm dat draait op de nieuwste software van het merk, de praktische megaconsole die 17 liter aan opbergruimte biedt en het gekende kluisje achter het verstelbare centrale infotainmentscherm van 14,6”.
Over kleuren en smaken…
De Capri en de Explorer zijn beide te verkrijgen in populaire kleuren als Lucid Red, Agate Black en Blue My Mind, maar in de modelspecifieke lanceringskleur maakt Ford een verschil. De eerder brave Explorer krijgt een Arctic Blue jasje aangemeten, terwijl stijlicoon Capri resoluut voor het opvallende Vivid Yellow gaat. Opnieuw een verwijzing naar de verschillende karakters van het duo.
Rijbereik
Afsluiten doen we met het rijbereik, want hoewel beide modellen dezelfde basis delen, verschilt dit. Zijn meer aerodynamisch koetswerk zorgt er immers voor dat de Ford Capri iets verder geraakt op een volle batterij. De strafste Capri op dat vlak (single engine RWD) geraakt 627 km ver, de Explorer doet het met een eveneens zeer puike 602 km!
FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en Ford Belgium.