Ford Capri: van icoon naar reïncarnatie

We schrijven 1969, het salon van Brussel. Ford lanceert één van zijn beroemdste modellen: de Capri. Vernoemd naar het beroemde eiland voor de Italiaanse kust was hij een instant klassieker.

De Capri groeide al snel uit tot de sportwagen voor het volk dankzij zijn knappe lijnenspel met lange motorkap en korte achterpartij, maar ook via zijn link met de racerij. Van rallycross tot touring cars: in de jaren ’70 reed zag je vaak een Capri vooraan meestrijden. Onder meer de 24 uur van Franchorchamps werd drie keer gewonnen.

Drie generaties lang zou de Capri dan ook de sportieve coupé voor het volk zijn. Speels, maar ook praktisch. De Mustang van Europa. Toen in de jaren ’80 gezinnen meer voordelen zagen in kleinere hatchbacks zoals de Ford Fiesta, begon de populariteit van de Capri echter te tanen. In 1986 werd de productie definitief gestopt, de teller zou uiteindelijk op 1,9 miljoen exemplaren stranden, velen daarvan tot op vandaag het bezit van fans van het beroemde model.

Capri (1971-1975: 147.080 Einheiten)

Moderne reïncarnatie

Gewoontes veranderen, maar klassiekers blijven bestaan: het eiland Capri spreekt nog altijd tot de verbeelding van vakantiegangers, maar zij hebben hun strakke speedo van destijds vervangen door een losse zwemshort en de zonnebril is een ander model dan die van 50 jaar geleden. Hetzelfde gebeurde met de legendarische Ford Capri, die vervelde van lage coupé naar een SUV met dalende daklijn en zijn benzinemotor inruilde voor een elektrisch exemplaar.

Om tot dit design te komen hebben de ontwerpers van Ford de verschillende stappen tussen de “gepensioneerde” Capri en het huidige model gezet: hoe zou de Capri de overstap naar de SUV’s hebben gezet? En hoe zou zo’n model later vervellen naar een elektrische wagen?

Even beklijvend

Het resultaat is de nieuwe Ford Capri. Voor evenveel rijplezier als in de sixties en seventies zorgt dan weer de motor op de achteras (170 of 286 pk), of de vloeiende acceleratie van de 340 pk sterke vierwielaandrijver. De Capri is daarmee sneller dan ooit, en ook de besturing blijft beklijvend dankzij het prima chassis dat werd afgesteld door de heren van Ford Lommel Proving Ground.

Bovendien wordt reizen in het elektrisch tijdperk even zorgeloos als in de hoogdagen van de Capri, met tot 627 km rijbereik als je de versie met grote batterij en achterwielaandrijving kiest. Via snelladen aan 185 kW laad je de accu vervolgens in minder dan een half uurtje van 10 naar 80% vol. De tijdsgeest verandert met andere woorden, maar de fundamenten van een legende blijven dezelfde. Wil je deze ontdekken? Boek dan zeker een testrit!

FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en 
Ford Belgium.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine