Ford start hybride offensief

Ford trapt zijn hybride gamma af met een gloednieuwe EcoBoost Hybrid-motorisatie, die zowel in de Fiesta, Focus en Puma als de Kuga komt te liggen.

Mild Hybrid

In tegenstelling tot de compactere modellen, die de 1 liter EcoBoost-benzine als basis nemen, opteert de Kuga liever voor een milde dieselhybride-toepassing. Het model wordt aangedreven door de 2 liter EcoBlue-diesel van 150 pk, en krijgt elektrische ondersteuning van een geïntegreerde starter/generator die de gerecupereerde remenergie benut om extra koppel te leveren en de secundaire stroomverbruikers te voeden via een 48V-boordcircuit. Ford belooft daardoor een normverbruik van 5 liter/100 km (132 g CO2/km), een kleine 10 procent minder dan een klassieke zelfontbrander.

Hybrid

Volgend jaar wordt het gamma uitgebreid met een zelfopladende Kuga Hybrid, die een volgens de Atkinson-cyclus opererende 2,5 liter-benzinemotor aan een elektromotor, een generator, een lithium-ionbatterij en een door Ford ontwikkelde automatische versnellingsbak met vermogenssplitter hangt. Dankzij die opstelling is de Kuga Hybrid ook met vierwielaandrijving leverbaar, het verbruik zou rond 5,6 l/100 km schommelen.

Plug-in Hybrid

Of die hybride daadwerkelijk brokken zal maken op de (fleet-)markt, valt echter nog af te wachten. Van bij de start biedt Ford de Kuga namelijk al aan met een nog veel fiscaalvriendelijkere plug-in hybride aandrijflijn, die dankzij de toevoeging van een 14,4 kWh sterke accu zo’n 50 elektrische kilometers zou moeten kunnen afleggen. Wie zijn Kuga PHEV consequent aan de stekker hangt (een operatie die zo’n 4 uur in beslag neemt via een klassiek stopcontact, nvdr) en geen al te lange afstanden aflegt, mag daarbij hopen op een normverbruik van 1,2 liter/100 km (29 g CO2/km).

Explorer

In de States is de Explorer al jaren een vaste klant, maar in onze contreien dichtte Ford zijn overbemeten zevenzits-SUV tot op heden maar weinig overlevingskansen toe. Volledig terecht overigens, tenzij… je er een stekker aan hangt.

Om de ruim 5 meter lange en 2 meter brede Explorer te doen passen in de geest en portemonnee van de Europese SUV-consument, krijgt de 3 liter grote V6-motor van 350 pk elektrische versterking van een 100 pk tellende elektromotor. Die combinatie zorgt, samen met een accupakket van 13,1 kWh, voor een totaal van 450 paarden en maar liefst 840 Nm, genoeg om tot 2,5 ton aan caravans, plezierboten of gestrande Audi e-trons op sleep te kunnen nemen. Ford kondigt een elektrische actieradius van minimum 40 kilometer aan, het normverbruik bedraagt 3,4 l/100 km (78 g CO2/km).

De Explorer PHEV krijgt standaard de tientrapsautomaat met dubbele koppeling ter beschikking, die het beschikbare vermogen permanent over de vier aangedreven wielen verdeelt. De manier waarop dat gebeurt, varieert naargelang de (zeven) beschikbare rijmodi en de batterijstatus, die je eigenhandig kan bijsturen via de voor zichzelf sprekende EV Now, EV Later of EV Charge-modi. De parallelle hybride architectuur maakt het ook mogelijk om het  volledige gecombineerde vermogen en koppel van de benzinemotor en elektromotor tegelijk aan te spreken, wanneer de rijomstandigheden daarom vragen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!