Frankrijk schaft verkeersbelasting af voor herlaadbare hybride bedrijfswagens

Terwijl de Belgische regering bezig is om plug-in hybride wagens zwaarder te belasten, doet de regeringsploeg in Parijs het tegenovergestelde. Bij onze zuiderburen is er sprake van een volledige afschaffing van de verkeersbelasting voor elektrische voertuigen en plug-in hybride bedrijfswagens.

Ter info: in Nederland komen hybride wagens (al dan niet herlaadbaar) sinds 1 januari 2017 niet meer in aanmerking voor de meer voordelige ‘bijtelling’. Bij onze noorderburen kunnen enkel nog de elektrische voertuigen genieten van een gunstiger fiscaal regime (4% van de cataloguswaarde van het voertuig). Alle andere voertuigen zijn onderhevig aan een belasting van 22% van de cataloguswaarde indien ze voor meer dan 500 km per jaar gebruikt worden voor privédoeleinden.

Nieuwe tarievenstructuur in Frankrijk

Terug naar Frankrijk. De regering van Edouard Philippe heeft een nieuwe tarievenstructuur voorgesteld voor de verkeersbelasting op bedrijfswagens. De nieuwe barema’s vermelden een tarief per gram CO2 enerzijds (in België zal men waarschijnlijk een gelijkaardige tarievenstructuur toepassen), en anderzijds worden voertuigen met een CO2-uitstoot van minder of gelijk aan 60 g/km definitief vrijgesteld. Deze gehele vrijstelling is van toepassing voor elektrische voertuigen en herlaadbare hybride wagens.

Voor de voertuigen met verbrandingsmotor en 100% hybride voertuigen (niet herlaadbaar dus), zijn dit de tarieven:

  • van 0 tot 20g: 0 €/g
  • van 21 tot 60 g: 1 €/g
  • van 61 tot 100 g: 2 €/g (bij de huidige tarieven is 2 €/g van toepassing tussen 51 en 100 g)
  • van 101 tot 120 g: 4,5 €/g (momenteel nog 4 €)
  • van 121 tot 140 g: 6,5 €/g (momenteel nog 5,5 €)
  • van 141 tot 160 g: 13 €/g (momenteel nog 11,5 €)
  • van 161 tot 200 g: 19,5 €/g (momenteel nog 18 €)
  • van 201 tot 250 g: 23,5 €/g (momenteel nog 21,5 €)
  • vanaf 251 g: 29 €/g (momenteel nog 27 €)

Tijdelijke vrijstelling?

Hybride dieselvoertuigen zullen dus voortaan niet meer gedeeltelijk worden vrijgesteld.

Momenteel zijn dergelijke voertuigen vrijgesteld van deze belasting gedurende acht kwartalen. Deze gedeeltelijke vrijstelling was ook van toepassing op hybride benzinewagens die minder dan 110 g/km uitstoten. Ook hier komt er verandering in: de vrijstelling wordt opgetrokken tot 12 kwartalen voor de hybride benzinewagens die minder dan 100 g/km uitstoten. Er is bovendien sprake van een amendement, waarbij de tijdelijke vrijstelling wordt uitgebreid naar voertuigen die op super ethanol rijden (E85).

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!