
Frédéric Bastin is een ervaren wagenpark- en mobiliteitsmanager. Hij is niet alleen wagenparkbeheerder voor Eiffage Construction (750 auto’s en ongeveer 350 bestelwagens), maar ook een van de oprichters van de Verenigign van Mobility Managers, die ongeveer 50 bedrijven telt die een totaal wagenpark van ongeveer 30.000 voertuigen vertegenwoordigen. Wat vindt hij van de twee belangrijkste punten die hem zorgen baren in het Arizona-regeersakkoord: de aftrekbaarheid van plug-in hybrides en het mobiliteitsbudget voor iedereen?
Aftrekbaarheid van PHEV’s
Als Frédéric Bastin reageert met de ‘Eiffage Construction’-pet op, is zijn antwoord duidelijk: “Voor ons zal de impact nul zijn, omdat we voor alle EV hebben gekozen, met name om te voldoen aan de internationale eisen van de Groep op het gebied van koolstofneutraliteit”.
Draagt hij de pet van de “Vereniging van Mobility Managers”, dan vindt hij het een goed idee. “Laten we eerlijk zijn: plug-in hybrides zijn niet de oplossing van de toekomst. Maar ik heb om me heen gezien dat heel wat bedrijven nog steeds PHEV’s hebben. Voor deze bedrijven is het een goede zaak dat plug-in hybrides fiscaal interessant blijven. Sommige zullen ze waarschijnlijk zelfs aanbevelen, gewoon om zichzelf wat ademruimte te geven. En als deze auto’s goed worden gebruikt, zullen hun gebruikers er een gewoonte van maken om ze op te laden. Een zeer goede overgangsoplossing”.
Mobiliteitsbudget voor iedereen
Frédéric Bastin is sceptischer. “Een mobiliteitsbudget voor iedereen ziet er op papier aantrekkelijk uit, maar we moeten zien wat we erin stoppen,” zegt de fleet manager van Eiffage.
“Als de werknemer niet te ver weg woont en niet absoluut een auto nodig heeft, is het prima. Aan de andere kant, voor degenen die absoluut een auto nodig hebben in pijler 1, is dit budget op geen enkele manier interessant, gezien de prijs van elektrische auto’s. Hetzelfde geldt voor jonge profielen die beginnen met een lager salaris, aangezien je niet meer dan een bepaald percentage van het salaris van de werknemer mag betalen… Kortom, ik heb weinig hoop op een mobiliteitsbudget voor iedereen als het systeem niet flexibeler wordt, als de berekeningsformule niet verandert en als de prijs van EV’s niet daalt…”.
Wait & see…
#Auto #Mobiliteit