Frédéric Spaenjers – Mazda: “Elektrisch altijd goedkoper? Ik ben sceptisch”

Frédéric Spaenjers (foto: Wouter Maeckelberghe)

Het is geen geheim dat Mazda ook de komende jaren niet alleen op elektrische aandrijving zal inzetten. Een visie die ook door fleet manager Frédéric Spaenjers onderschreven wordt in zijn fleetpolitiek.

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

Er wordt veel gesproken over plug-in hybride wat zeker zijn voordeel al bewezen heeft. Maar het is niet standaard de juiste oplossing voor iedereen. Via TCO proberen we toch vaak onze klassieke verbrandingsmotoren in een correcte vergelijking te steken.

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

De dalende fiscaliteit zal zeker de overstap naar BEV nog versnellen maar je hebt nog steeds 75% aftrekbaarheid in 2025 en 50% in 2026 (indien aangekocht voor 31/12/2025). De meest gunstige tijd is natuurlijk tot 30/06/2023 en zelfs daar verlies je al een stuk fiscaal voordeel in de brandstofkost. Anderzijds ga je dan ook je uiterste best doen om hem te gebruiken waarvoor hij eigenlijk dient. Afwachten ook hoe leasemaatschappijen de restwaarde gaan inschatten

Wat is uw mening over de degressiviteit van het fiscale voordeel voor EV’s na 2026?

Aangezien de auto een echte melkkoe is voor onze overheid, is dit niet onlogisch. Ik ben vrij sceptisch tegenover iedereen die zegt dat elektrisch rijden de goedkoopste oplossing is. Binnen enkele jaren wordt dit gewoon even zwaar belast en zal dit niet goedkoper zijn als nu, betaal je gewoon terug BIV of andere taksen. Het moet blijven opbrengen.

Hoe pakt u de  latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?

Wij zetten onze volledige productie in om de leveringstermijnen zo kort mogelijk te houden voor alle klantbestellingen. Zelf blijven we allemaal langer rijden met onze bedrijfswagens en zetten we andere vervangingen on-hold om maximaal in te zetten op klantenorders.

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Je hoort toch wel vaak de twijfels of het stroomnet het aankan.  Verder blijven er bepaalde profielen die nog beter met een klassieke diesel of benzine rijden.

Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?

Ik denk het wel, hoewel we tegenwoordig ook veel aanwezig zijn geweest op kleinere, lokale evenementen.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

Het is geen gemakkelijk jaar geweest maar we hebben toch enkele mooie deals kunnen doen waar we zeer tevreden mee zijn. Voor 2022 kijk ik vooral uit naar enkele zeer fijne nieuwe modellen waarbij we echt de fleetkaart zullen trekken!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Mazda Strombeek by Carrect 1853 Strombeek
MC Motors 2801 Mechelen
Garage Defrancq 3090 overijse
Mazda Waasland Automotive 9100 Sint-Niklaas
Mazda Dendermonde by Carrect 9200 Dendermonde
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine