Freesponsible over het plan Sophia: “Een gevaarlijke en asociale denkwijze”

Bij het lezen van het artikel gepubliceerd op FLEET.be waarin de belangrijkste principes van het Sophia-plan op het vlak van mobiliteit worden uiteengezet, heeft de vzw Freesponsible, een vereniging voor de verdediging van automobilisten, een persbericht uitgegeven. “Hoewel het hier momenteel maar om een plan van een groep idealisten gaat,  kunnen de zaken snel veranderen. Kijk maar naar Brussel…”

“Wat is dan het alternatief, als de auto niet meer kan?”, vraagt Stijn Blanckaert, woordvoerder van Freesponsible. “De gedroomde oplossing van de groep is om zo goed als alles te voet, met de fiets of met de bus te doen. Wie gelooft die mensen nog? Het is meer dan waarschijnlijk dat 99% van de bedenkers van dit plan stadsbewoners zijn die inderdaad veelal zonder auto kunnen. Zoals vaak vinden enkelingen dat wat voor hen kan gewoon voor iedereen toegepast moet worden. Een gevaarlijke en asociale denkwijze.”

“Een prominente plaats in de mobiliteitsmix”

Freesponsible is niet tegen een sterk openbaar vervoer en een veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers. “Zij verdienen absoluut een prominente plaats in de mobiliteitsmix. Niemand betwist ook dat in het openbaar vervoer moet worden geïnvesteerd, en dat het stipt, comfortabel en zo ecologisch mogelijk moet zijn. Maar waarom moet zoiets in de hoofden van de autohaters altijd gecombineerd worden met het aanvallen van de automobilist?”

“De zaken kunnen snel veranderen”

De woordvoerder van Freesponsible sluit af:

“Hoewel het hier momenteel maar om een plan van een groep idealisten gaat,  kunnen de zaken snel veranderen. Kijk maar naar Brussel, waar een Groen-minister met amper 4.000 stemmen ongehinderd bezig is met de automobilist en meteen ook de Brusselse economie het leven zuur te maken, met een veralgemeende 30 km/h-limiet in het hele gewest en zelfs een beperking tot 20 km/h in de vanaf nu als “woonerf” gedefinieerde Brusselse vijfhoek. Tegelijk worden rijstroken geschrapt, straten afgesloten, parkeertarieven opgetrokken en wordt alles uit de kast gehaald om het mensen van buiten de stad moeilijk, zoniet onmogelijk te maken om Brussel te bereiken wanneer dat door omstandigheden (aantal vervoerde personen, lading, aansluitende trajecten, uur…) niet doenbaar is met het openbaar vervoer of met de fiets.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!