Gemiddelde CO2-uitstoot bedrijfswagens duikt onder 100 g

Aan het eind van de eerste vier maanden van het jaar 2021 is de CO2-uitstoot van bedrijfsauto’s (zelfstandigen en vrije beroepen niet meegerekend) flink gedaald. Dat leren we uit de de cijfers van FEBIAC.

Zowel in NEDC als WLTP neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfsauto’s (exclusief zelfstandigen) in de eerste vier maanden van het jaar 2021 (sterk) af ten opzichte van 2020.

En dan te bedenken dat een van de motiveringen voor het wetsvoorstel van Van Peteghem om bedrijfswagens in 2026 te elektrificeren “een onvoldoende snelle daling van de CO2-gemiddelden van bedrijfsauto’s” is…

NEDC

Van januari tot en met april 2021 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van leasewagens 98,3 gram. Over dezelfde periode in 2020 bedroeg het gemiddelde 108 gram, met 103,9 gram aan het eind van 2020.

Voor bedrijfswagens (niet-leasing) ligt dit gemiddelde nog lager: 92,8 gram aan het einde van het eerste kwartaal van 2021, tegenover 107,7 gram op hetzelfde tijdstip in 2020 en 98,7 gram op 31 december 2020.

WLTP

Het is geen verrassing dat de gemiddelden hoger liggen bij WLTP.

Voor leasemaatschappijen komt de gemiddelde CO2-uitstoot eind april 2021 uit op 119,4 gram, tegen 132,7 gram een jaar eerder en 129,5 gram eind 2020.

Voor de andere ondernemingen ligt het gemiddelde lager: 113,7 gram op 30 april 2021, tegen 130,6 gram eind april 2020 en 123,1 gram op 31 december 2020.

Waarom is de CO2-uitstoot van leasingwagens hoger?

Dit is nooit eerder gebeurd, althans niet in de afgelopen 10-12 jaar: de gemiddelde CO2-uitstoot van leasewagens is hoger dan die van andere bedrijfswagens die niet via leasing worden aangeschaft.

Een senior manager van een leasemaatschappij die wij om uitleg hebben gevraagd, zegt dat hij niet echt een sluitende verklaring heeft.

“Ik heb gemerkt dat de omschakeling naar elektrische auto’s het grootst is bij de KMO’s. En operationele leasing is in dat segment nog niet zo populair als in grotere bedrijven. Tegelijkertijd zien we bij de grotere wagenparken die voor operationele leasing kiezen, drie keer zoveel PHEV-bestellingen als EV’s. “

Om deze stelling eventueel te staven, hebben wij FEBIAC om meer gedetailleerde cijfers gevraagd.

Uit deze tabel van FEBIAC blijkt dat diesel (aanzienlijk) populairder is bij leasewagens. Dit komt doordat veelrijders nog niet voor elektrische auto’s kiezen en ook niet veel voor plug-in hybrides, omdat hun elektrische actieradius nog te beperkt is en hun brandstofverbruik te hoog.

De tweede les is dat bedrijven die niet leasen (veel) meer geneigd zijn te kiezen voor geëlektrificeerde oplossingen (BEV/PHEV/HEV).

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine