Gert Hendrickx en Serge Horny vervolledigen nieuwe structuur fleetcel Toyota-Lexus

Gert Hendrickx heeft Mazda verlaten om de rangen van Toyota-Lexus te vervoegen. Hij zal er als Key Accountmanager het fleetteam vervolledigen. Serge Horny maakte al een paar weken geleden de overstap naar de Japanse autobouwer. Fleet Manager Stef Holemans doet de nieuwe strategie uit de doeken.

De aanpassing van de structuur van de fleetafdeling blijkt er te komen als reactie op de kenmerken van de professionele automarkt, die bestaat uit drie pijlers: de grote ondernemingen, de kmo’s en de markt voor de lichte bedrijfsvoertuigen. “Als je de markt bekijkt, heb je enerzijds de grote vloten met meer dan 100 voertuigen: dat zijn onze key accounts.”

“De taak van onze Key Account Managers is deze bedrijven zo vaak mogelijk te bezoeken om in de car policies te staan. Met de komst van Gert Hendrickx vanaf 4 november hebben we daar drie personen voor: naast Gert zijn dat Henry Wattel en Isha Andries”, vertelt Stef Holemans, die ook de bedrijven Toyota Business Lease, Lexus Business Lease en Rent a Car zal blijven beheren.

Dealers prospecteren bij kmo’s

Naast de grote vloten, bulkt België van kleinere ondernemingen die uiteraard ook kleinere vloten hebben. Om bij deze bedrijven top of mind te zijn wanneer de car policies opgesteld worden, moet er prospectie gebeuren. “Daarvoor zetten we ons dealernetwerk in. Momenteel hebben we zo’n 40 Business Centers: 18 ‘gewone’ en momenteel 16 Business Centers ‘Plus’ (in de loop van 2020 zouden dit er 20 worden, n.v.d.r.).”

“De gewone business centers engageren zich ertoe om één dag per week te prospecteren”, legt Stef Holemans uit. De Business Centers Plus daarentegen beschikken zelf over een Fleet Manager bovenop de showroomverkopers, die gedurende de hele week prospecteert. “Zij worden begeleid door twee business center development managers: Serge Horny en Frederic Peiffer.”

Ondersteuning dealers voor LCV-markt

De derde pijler voor de professionele automarkt zijn de lichte bedrijfsvoertuigen. “Bij Toyota hebben we binnenkort naast de PROACE, ook de PROACE City, die tot stand kwam door een samenwerking met de PSA-groep. Om het dealernetwerk bij te staan op dit vlak is er Sven Van Look”, aldus Stef Holemans. “Dan is er nog Sylvia Gea die ons ondersteunt op het vlak van administratie, marketing en events.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!