Gooit EU roet in het eten van Arizona en de PHEV’s?

Eén van de meest opvallende zaken die werden opgenomen in het regeerakkoord van de Arizonaregering, althans voor FLEET.be, was de “ruimere overgangsperiode” voor hybride bedrijfswagens, waarbij PHEV’s met een CO2 van minder dan 50 g/km hun belastingvoordeel langer zouden behouden. Maar dat is buiten de Europese Commissie gerekend.

“Het het maximale aftrekpercentage voor hybrides blijft behouden op 75% tot eind 2027. Vervolgens daalt het naar 65% in 2028 en naar 57,5% in 2029”, dat stond er te lezen in het regeerakkoord dat de partijen N-VA, MR, Les Engagées, Vooruit en CD&V vorige maand sloten (maar dat wel nog gestemd moet worden). Alle details over dat akkoord kan je hier lezen.

Maar het zou zo maar eens kunnen dat de Europese Commissie een stokje voor dat plan steekt. Daar heeft men immers een voorstel gepubliceerd met de titel “Decarbonize Corporate Fleets”. En die decarbonisatie gaat ver: diesel, benzine,… maar ook hybrides. Concreet komt het erop neer dat in het voorstel wordt gevraagd om alle bedrijfswagens met verbrandingsmotoren uit te faseren.

Daarmee gaat Europa tegen het idee van Sigrid de Vries, Algemeen Directeur van ACEA, in: “Als industrie zijn wij ervan overtuigd dat je alle mogelijke vormen van technologie moet gebruiken die beschikbaar zijn om CO2 te reduceren: plug-in hybrids, waterstof en ook e-fuels.”, liet zij optekenen in dit interview.

Lees ook: Zo ziet het Europese actieplan voor de automobielsector er uit

België als goed voorbeeld

Opvallend is dat ons land in het document als “good example” wordt beschreven, waardoor België het derde EV-land van Europa werd door vooral via de bedrijfswagenvloot zijn wagenpark te vergroenen. Daarbij vergat de auteur van het rapport wel te vermelden dat Vlaanderen een korte (vaak verguisde) subsidie de aankoop voor elektrische wagens door particulieren had. En dat de Arizonaregering PHEV’s vorige maand nieuw leven inblies…

Aangezien er jaarlijks 40 miljard euro via subsidies of de fiscaliteit naar bedrijfswagens gaat in de verschillende landen van de Europese Unie, denkt de Commissie dan ook vooral aan deze hefboom om elektrische wagens populairder te maken bij bedrijfsvloten. In afwachting van een definitief voorstel eind 2025 gaat de commissie de volgende maanden alvast samenzitten met verschillende stakeholders, maar er wordt alvast gesteld dat “er in de toekomst via de fiscaliteit van de verschillende lidstaten enkel een incentive komt die zero emissievoertuigen een voordeel geeft ten opzichte van wagens met een verbrandingsmotor”.

Benieuwd of de Commissie het kleinere voordeel in België (100% aftrek voor een EV, 75% voor een PHEV) voldoende vindt, dan wel dat het fiscale voordeel voor wagens met een verbrandingsmotor sneller dan verwacht volledig verdwijnt.

Het volledige rapport van de Europese Commissie kan je hier nalezen.

#Fleet Management #Internationaal

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine