
Het Paasakkoord van de Arizonaregering voorziet onder meer in een verlenging van het fiscale voordeel voor plug-in hybrides (PHEV’s). Tegelijk worden ook de fiscale spelregels voor oudere bedrijfswagens opnieuw onder de loep genomen en bijgestuurd. De stroom aan vragen die we de voorbije dagen ontvingen, bewijst dat het onderwerp leeft. Reden genoeg om de balans op te maken van het wetsontwerp dat op initiatief van Jan Jambon werd opgesteld, al moeten nog heel wat parlementaire hordes worden genomen voor het definitief is.
A. PHEV’s zonder Euro 6e-bis-homologatie: wat verandert er (en wanneer)?
Op het moment van schrijven voldoen de meeste plug-in hybrides op de markt nog niet aan de nieuwste Euro 6e-bis-norm. Ze zijn doorgaans nog gehomologeerd volgens de Euro 6e-norm, of zelfs een oudere standaard.
In deze analyse focussen we op de zogenaamde “echte” PHEV’s: modellen die minder dan 50 g CO₂/km uitstoten. Auto’s boven die grens worden als “schijnhybrides” beschouwd (meer daarover in een ander deel van dit dossier).
(Klik op de foto om deze te vergroten)

1. U bestelde een “echte” PHEV vóór 1 juli 2023?
Dan verandert er helemaal niets. De wagen én alle eraan verbonden kosten blijven fiscaal aftrekbaar zoals voorheen, tussen de 95 en 100%, afhankelijk van de gekende formule: 120% – (0,5% x CO₂-uitstoot x correctiefactor 1 bij diesel of 0,95 bij benzine) – tot aan een eventuele eigendomsoverdracht.
- Indien de bestellingen plaatsvond tussen 1 januari en 30 juni 2023, ligt de aftrekbaarheid van het voertuig en de elektriciteit tussen 95 en 100%, afhankelijk van het resultaat van de formule. Brandstof is voor 50% aftrekbaar.
- Indien de bestellingen plaatsvond tussen 1 juli 2023 en 31 december 2024, blijven de aftrekbaarheidsregels identiek tot eind 2024. Vanaf 2025 geldt: 75% aftrekbaarheid voor wagen en elektriciteit, 50% voor fossiele brandstof.
2. U bestelde of bestelt een “echte” PHEV tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025?
In 2024 waren de wagen en de oplaadkosten nog aftrekbaar aan 95 à 100%, terwijl brandstof beperkt bleef tot 50%.Vanaf 2025 zakt de aftrekbaarheid van de wagen en elektriciteit naar 75%. Opmerkelijk: vanaf 2026 stijgt ze opnieuw naar 95 à 100%.
Brandstof blijft nog tot eind 2027 voor maximaal 50% aftrekbaar, daarna is het definitief gedaan: vanaf 2028 is er geen fiscale aftrek meer mogelijk voor fossiele brandstof.
De elektriciteitskosten volgen telkens dezelfde curve als de wagen zelf: 95-100% → 75% → 95-100%.
Let op: een PHEV die niet gehomologeerd is volgens Euro 6e-bis mag vanaf 1 januari 2026 niet langer als nieuwe wagen ingeschreven worden.
3. U bestelt een “echte” PHEV vanaf 1 januari 2026?
Dan spreken we automatisch over een tweedehandswagen, aangezien nieuwe PHEV’s vanaf die datum enkel nog mogen ingeschreven worden als ze voldoen aan de Euro 6e-bis-norm. Blijft de CO₂-uitstoot onder de 50 g/km, dan geniet ook deze tweedehandswagen van het fiscale regime dat geldt voor een Euro 6e-bis-PHEV. (Meer daarover in een volgend hoofdstuk.)
B. PHEV’s gehomologeerd volgens de Euro 6e-bis norm (nieuwe norm voor PHEV’s)
De Euro 6e-bis norm, die strenger is omdat hij een realistischer beeld geeft van de werkelijke CO2-uitstoot, is op 1 januari 2025 van kracht geworden voor alle nieuwe PHEV’s die op de markt worden gebracht. Op 1 januari 2026 moeten alle nieuwe geregistreerde PHEV’s Euro 6e-bis gecertificeerd zijn.
Onder de vorige normen beschouwden de Belgische autoriteiten een PHEV als een ‘echte’ PHEV als deze niet meer dan 50 gram uitstootte. Aangezien de nieuwe typegoedkeuringsnorm strenger is, wil het wetsontwerp Jambon deze limiet verhogen tot 75 gram CO2/km. Onder de nieuwe Euro 6e-bis norm wordt een PHEV die meer dan 75 gram uitstoot beschouwd als een “valse hybride” (zie een ander deel van dit artikel).
(Klik op de tabellen om ze te vergroten)


1. U bestelt in 2025 een “echte” PHEV (tot 75 gram) als bedrijfswagen?
Deze zal aftrekbaar zijn aan 75%, net als elektriciteitskosten. Kosten voor fossiele brandstoffen zijn aftrekbaar aan 50%.
2. U bestelt een “echte” PHEV (tot 75 gram) als bedrijfswagen in 2026?
De aftrekbaarheid hangt af van de CO2-uitstoot van de plug-in hybride auto.
- – Als de auto maximaal 50 gram CO2 uitstoot, is deze aftrekbaar tussen 95 en 100%, afhankelijk van het resultaat van een vereenvoudigde formule: 120% – (0,5% x CO2). En dat is totdat de auto van eigenaar verandert. Elektriciteit blijft 100% aftrekbaar gedurende de hele eigendomsperiode. Brandstof daarentegen zal 50% aftrekbaar zijn in 2026 en 2027, voordat deze aftrekpost terugvalt naar nul voor de rest van de eigendomsperiode.
- Als de auto tussen de 51 en 75 gram (inclusief) uitstoot, blijft deze voor 75% aftrekbaar tot de eigendomsoverdracht. Elektriciteit is 100% aftrekbaar gedurende de hele eigendomsperiode. Brandstof zal 50% aftrekbaar zijn in 2026 en 2027, voordat het daalt naar nul voor de rest van de eigendomsperiode.
3. U bestelt in 2027 een “echte” PHEV (tot 75 gram) als bedrijfswagen?
De aftrekbaarheid hangt af van de CO2-uitstoot van de plug-in hybride auto.
- Als de auto maximaal 50 gram uitstoot, is deze voor 95% aftrekbaar. Dit blijft zo tot de auto van eigenaar verandert. Elektriciteit blijft voor 95% aftrekbaar gedurende de hele eigendomsperiode. Brandstof daarentegen wordt 50% aftrekbaar in 2027, voordat deze terugvalt naar nul voor de rest van de eigendomsperiode.
- Als de auto tussen de 51 en 75 gram (maximaal) uitstoot, blijft deze voor 75% aftrekbaar tot de eigendomsoverdracht. Elektriciteit is aftrekbaar tegen 95% gedurende de hele eigendomsperiode. Brandstof zal 50% aftrekbaar zijn in 2027, voordat het daalt naar nul voor de rest van de eigendomsperiode.
4. U bestelt in 2028 een “echte” PHEV (tot 75 gram als bedrijfswagen?
De aftrekbaarheid hangt af van het niveau van de CO2-uitstoot van de plug-in hybride.
- Als de auto maximaal 50 gram CO2 uitstoot, is deze voor 90% aftrekbaar. En dat is totdat de auto van eigenaar wisselt. Elektriciteit blijft ook voor 90% aftrekbaar gedurende de hele eigendomsperiode. Brandstof daarentegen is niet aftrekbaar.
- Als de auto tussen de 51 en 75 gram uitstoot, blijft deze 65% aftrekbaar tot de eigendomsoverdracht. Elektriciteit is voor 90% aftrekbaar gedurende de hele eigendomsperiode. Brandstof is helemaal niet meer aftrekbaar.
5. U bestelt in 2029 een “echte” PHEV (tot 75 gram als bedrijfswagen ?
De aftrekbaarheid hangt af van het niveau van de CO2-uitstoot van de plug-in hybride.
- Als de auto maximaal 50 gram uitstoot, is deze aftrekbaar tegen 82,5%. Dit geldt totdat de auto van eigenaar verandert. Elektriciteit blijft ook aftrekbaar tegen 82,5% gedurende de hele eigendomsperiode. Brandstof daarentegen is niet aftrekbaar.
- Als de auto tussen de 51 en 75 gram uitstoot, blijft deze aftrekbaar tegen 57,5% tot de wisseling van eigenaar. Elektriciteit wordt afgetrokken tegen 82,5% gedurende de periode dat de auto in het bezit is van dezelfde eigenaar. Brandstof is helemaal niet meer aftrekbaar.
6. U bestelt in 2030 een “echte” PHEV (tot 75 gram als bedrijfswagen?
Het is afgelopen met de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides.
C. Fake hybrids in het oude en het nieuwe fiscale stelsel
Tot nu…
Ter herinnering… Wat de Belgische fiscus tot nu toe beschouwde als “fake hybrids” zijn plug-in hybride auto’s die…
- Meer dan 50 gram CO2 uitstootten
- OF waarvan de energieverhouding van de elektrische batterij kleiner is dan 0,5 kWh/100 kg voertuiggewicht.
Noteer dat
- dankzij de afrondingsregel de verhouding ook 0,45 kWh/100 kg mag zijn;
- het voertuiggewicht verwijst naar de massa in rijklare toestand (punt 13 van het gelijkvormigheidsattest);
- “fake hybrids” niet als zodanig worden beschouwd indien ze werden besteld (zoals blijkt uit de bestelbon of het leasecontract) vóór 1 januari 2018;
- zelfopladende hybride auto’s (ook bekend als volledige hybrides), die geen stekker nodig hebben om de batterij op te laden, niet beïnvloed worden door deze wetgeving. Voor fiscale doeleinden worden ze op dezelfde manier behandeld als benzineauto’s.
Het wetsontwerp van de Arizonaregering
Met de nieuwe, strengere certificeringsnorm Euro 6e-bis stelt de regering van Arizona voor om de CO2-limiet te verhogen van 50 naar 75 gram.
(Klik op de foto om deze te vergroten)

(Presque) pas d’autre changement
(Bijna) geen andere aanpassingen
Wanneer we de twee regimes met elkaar vergelijken, blijkt dat de manier waarop de aftrekbaarheid van fake hybrids wordt berekend (vrijwel) ongewijzigd blijft.
Tot nu toe werd de CO2-waarde vermeld in punt 49.1 van het gelijkvormigheidsattest niet gebruikt om de aftrekbaarheid van deze voertuigen te berekenen. Het was de CO2-waarde van het overeenkomstig voertuig dat moet worden gebruikt. Als er geen overeenkomstig voertuig is, dan moet de CO2-waarde onder punt 49.1 van het gelijkvormigheidsattest vermenigvuldigd worden met 2,5.
Dit is niet van toepassing als het voertuig dat als een “valse hybride” wordt beschouwd, vóór 1 januari 2018 werd besteld (te bewijzen via bestelbon of leasecontract).
Zodra deze CO2-waarde was bepaald, hoeft alleen nog maar de aftrekbaarheid te worden berekend. En dit is waar er een (kleine) verandering is.
Tot nu toe was de formule: 120% – (0,5% x CO2 x coëfficiënt 1 indien PHEV diesel of 0,95 indien PHEV benzine).
De regering van Arizona stelt een enigszins vereenvoudigde formule voor, zonder de coëfficiënt: 120% – (0,5% x CO2).
1. Hebt u tussen 1 januari 2018 en 31 december 2022 een “fake hybride” bedrijfswagen besteld?
De aftrekbaarheid van de auto en alle bijbehorende kosten (inclusief elektriciteit en brandstof) was minimaal 75%.
2. Hebt u tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2023 een “fake hybride” bedrijfswagen besteld?
De aftrekbaarheid van de auto- en elektriciteitskosten was minimaal 75%. De kosten voor fossiele brandstoffen bedroegen maximaal 50%.
3. Hebt u een “fake hybride” bedrijfswagen besteld of gaat u deze bestellen tussen 1 juli 2023 en 31 december 2026?
Al deze auto’s zijn aftrekbaar tussen 0 en 75% in 2025 (afhankelijk van het resultaat van de formule), net als elektriciteitskosten. Brandstof is aftrekbaar tot een maximum van 50%. Dit regime blijft de volgende jaren van kracht, behalve voor de fossiele brandstof, die vanaf 2028 niet meer aftrekbaar is.
4. U gaat een “fake hybride” bedrijfswagen bestellen tussen 1 januari 2027 en 31 december 2027?
De aftrekbaarheid van de auto zal tussen 0 en 75% liggen, afhankelijk van het resultaat van de formule. Elektriciteitskosten zullen aftrekbaar zijn tot 95%. Brandstof zal tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar zijn. Vanaf 2028 zal fossiele brandstof niet langer aftrekbaar zijn.
5. U gaat tussen 1 januari 2028 en 31 december 2028 een “fake hybride” bedrijfswagen bestellen?
De aftrekbaarheid van de auto zal tussen 0 en 65% liggen, afhankelijk van het resultaat van de formule. Elektriciteitskosten kunnen tot 90% worden afgetrokken. Brandstof zal niet langer aftrekbaar zijn.
6. U gaat tussen 1 januari 2029 en 31 december 2029 een “fake hybride” bedrijfswagen bestellen?
De aftrekbaarheid van de auto zal tussen 0 en 57,5% liggen, afhankelijk van het resultaat van de formule. Elektriciteitskosten zijn aftrekbaar tot 82,5%. Brandstof is niet langer aftrekbaar.
7. U gaat een «“fake hybride” bedrijfswagen bestellen in 2030?
De auto, elektriciteit en brandstof zijn niet aftrekbaar.
D. Thermische auto’s (benzine, diesel, CNG, LPG) en zelfopladende hybrides (die niet aan een stopcontact hoeven om op te laden)
De Arizonaregering verandert niet veel in dit opzicht. Alleen de oudste bedrijfswagens, die vóór 1 januari 2018 zijn besteld en nog op de weg rijden, zullen worden getroffen. Het doel is om hun eigenaars aan te moedigen deze auto’s te vernieuwen en zo het wagenpark een beetje groener te maken.
(Klik op de foto om deze te vergroten)

1. Heeft u vóór 1 januari 2018 bedrijfswagen met verbrandings- of zelfopladende hybridemotor besteld?
De aftrekbaarheid van de auto en alle gerelateerde kosten, inclusief brandstof, zou tussen 75% en 100% blijven gedurende de gehele levensduur van de auto met dezelfde eigenaar. Nu kiest de regering er echter voor om de aftrekbaarheidsdrempel vanaf 2026 tot 2030 elk jaar met 5% te laten dalen:
- 70 tot 100% in 2026
- 65 tot 100% in 2027
- 60 tot 100% in 2028
- 55 tot 100% in 2029
- 50 tot 100% in 2030
2. Heeft u tussen 1 januari 2018 en 30 juni 2023 een bedrijfswagen met verbrandings- of zelfopladende hybridemotor besteld?
De auto en alle aanverwante kosten zijn aftrekbaar tussen 50% en 100%, afhankelijk van het resultaat van de formule 120% – (0,5% x C02 x coëfficiënt 1 voor diesel of 0,95 voor benzine). Deze aftrekbaarheid daalt tot 40% voor auto’s die minstens 200 gram CO2 uitstoten.
3. Heeft u tussen 1 juli 2023 en 31 december juni 2025 een bedrijfswagen met verbrandings- of zelfopladende hybridemotor besteld?
De auto en alle gerelateerde kosten zijn aftrekbaar tussen 0 en 100% in 2024, afhankelijk van het resultaat van de formule 120% – (0,5% x C02 x coëfficiënt 1 voor diesel of 0,95 voor benzine), tussen 0 en 75% in 2025, tussen 0 en 50% in 2026 en tussen 0 en 25% in 2026. Vanaf 2027 zijn deze auto’s niet langer aftrekbaar.
4. U gaat in 2026 of later een bedrijfswagen met verbrandings- of zelfopladende hybridemotor bestellen?
Auto’s met verbrandingsmotoren en zelfopladende hybride auto’s verliezen vanaf dit moment hun gunstige fiscale behandeling.
E. Elektrische auto’s of auto’s op waterstof (nulemissie)
De Arizonaregering heeft geen plannen om de aftrekbaarheid van elektrische of waterstofauto’s te wijzigen.
(Klik op de foto om deze te vergroten)

Als de wagen wordt besteld in 2027, bedraagt de aftrekbaarheid 95%.
Als de wagen in 2028 wordt besteld, is deze voor 90% aftrekbaar.
Als de wagen wordt besteld in 2029, is deze aftrekbaar tegen 82,5%.
Als de wagen wordt besteld in 2030, is deze aftrekbaar tegen 75%.
Als de wagen in 2029 wordt besteld, is deze 67,5% aftrekbaar.
#Auto #Fleet Management